6 میلیون خانوار از تبعات مواد مخدر رنج می‌برند

قائم مقام ستاد کل مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ما نتوانسته‌ایم فضا را برای معتادان متجاهر بعد از پاک شدنشان آماده کنیم و در این زمینه موفق نبوده‌ایم گفت: اینکه معتاد بعد از ترک بتواند حرفه‌ای بیاموزد و بعد وارد بازار کار شود هنوز محقق نشده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از  خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، علی مویدی گفت: هیچ مطالعه علمی و دانشگاهی که در این رابطه صورت گرفته باشد و قوانین ما را ارزیابی کرده باشد تا کنون صورت نگرفته که مبین این امر باشد که ما در بحث مبارزه با مواد مخدر در کشور موفق نبوده‌ایم، بلکه برعکس، قوانین کشورمان از بازدارندگی کافی برخوردار است و ما در کشف‌هایمان موفق بوده‌ایم.

خبرگزاری فارس: فضای جامعه برای ورود معتاد پاک شده آماده نیست/ 6 میلیون خانوار از تبعات مواد مخدر رنج می‌برند/نه در مبارزه با وارد کنندگان نه دور کردن جوانان از مواد مخدر موفق نبودیم

قائم مقام ستاد کل مبارزه با مواد مخدر که به صورت تلفنی میهمان برنامه تیتر امشب شبکه خبر بود گفت: برخی از موارد از جمله مرحله حضور معتاد پاک شده به جامعه نیازمند اصلاحاتی است و باید آثار سوء آن را به دقت بررسی کنیم، اگر ما به دنبال رسیدگی به بحث مواد مخدر هستیم بحث اعدام در مرحله آخر قرار می‌گیرد، من معتقدم اصلاح کلی قانون مواد مخدر بلامانع است.

مویدی افزود: ما مواد مخدر را پدیده‌ای چندوجهی می‌دانیم و پرداختن به یک بعد، عملا بی‌توجهی به ابعاد دیگر است، اینکه ما با این پدیده روبرو هستیم و 6 میلیون خانوار از آثار و تبعات مواد مخدر رنج می‌برند یک حقیقت روشن است، شرایط ژئوپولتیک کشورمان نیز به گونه است که دسترسی به مواد مخدر را در کشور آسان کرده است.

وی تصریح کرد: امروز مواد صنعتی جزو دستاوردهای روز دنیاست و مثلا نباید نگاهمان را فقط به مواد مخدر سنتی و همسایگانمان که تولید کننده اصلی افیون هستند معطوف کنیم؛ مقابله با مواد مخدر امری فرهنگی و علمی است؛ ما نتوانسته‌ایم فضا را برای معتادان متجاهر بعد از پاک شدنشان آماده کنیم و در این زمینه موفق نبوده‌ایم؛ اینکه معتاد ما بعد از ترک بتواند حرفه‌ای بیاموزد و بعد وارد بازار کار شود هنوز محقق نشده است.

باید مجازات اعدام را تغییر دهیم ولی قضات تخفیف ندهند

محمد دهقان در این برنامه گفت: در سال 94 ایده‌ای مطرح بود که با کلیت آن موافق بودیم و در حقیقت به دنبال پیدا کردن راهکار جدیدی برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر بودیم، قاچاقچیان مواد مخدر انسان‌های محاسبه‌گری هستند و فایده و هزینه‌ها را در نظر می‌گیرند، محاسبه می‌کنند که چند درصد ممکن است گیر بیفتند، در مرحله بعد چند درصد احتمال دارد که در دادگاه تبرئه شوند، در مرحله بعد چقدر می‌توان تخفیف گرفت، چند درصد ممکن است که مشمول عفو شوند؟ آنچه که در قانون می‌آید باید قطعا اجرایی شود که متاسفانه در قانون ما اجرای احکام بطور قطع صورت نمی‌گیرد و همین امر فرد را برای ارتکاب به جرم تشویق هم می‌کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوق مجلس در ادامه افزود: باید در قانون هیچ راهی برای فرار باقی نماند و حکم هم بطور قطع اجرا شود و راه فرار باقی نماند. نتایج مبارزات کشور با قاچاق مواد مخدر نشان می‌دهد که نتیجه کار، چندان شایسته کشورمان نیست، این وضعیت قابل تحمل برای کشورمان نیست، سیاست باید تغییر کند و باید نگاه جامعی در این زمینه صورت بگیرد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس افزود: ما باید مجازات اعدام را تغییر دهیم به این معنا که باید نیاز معتادان کشور را در داخل کشور رفع و رجوع کنیم، البته این فقط یک ایده است و باید کار کارشناسی صورت بگیرد، اعدام حذف شود اما موضوعیت آن باقی بماند، اگر قانون صراحتا حکمی صادر کرده حتما به آن عمل شود و مثلا قضات تخفیف ندهند.

وی تاکید کرد: در حذف مجازات اعدام باید از دو منظر مورد بررسی قرار بگیرد؛ نخست رابطه قاچاقچیان با معتادان که باید قطع شود که خود نیازمند مدیریت فضاست و دوم آنکه در مسئله اعدام باید تجدید نظر صورت بگیرد.

نه در مبارزه با وارد کنندگان مواد مخدر موفق بودیم و نه در بحث دور کردن جوانان از آن

محمد کاظمی دیگر مهمان برنامه گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با مواد مخدر خوب عمل کرده اگر چه آنچه ما انتظار داشته ایم محقق نشده اما بحث مواد مخدر بحثی ضربه زننده است، دو سه عامل موجب شده تا ما در این زمینه بطور 100 درصد موفق نشویم، نخست کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان که خود تولید کننده مواد مخدر هستند، دوم آنکه گروه‌هایی در خارج از کشور مواد مخدر را به راحتی از کشورهای همسایه به غربی‌ترین مرز کشورمان منتقل می‌کنند، ما در کشف باندهای مواد مخدر چندان موفق نبوده‌ایم، یکی از دلایلی که ما با تقلیل اعدام در قاچاق مواد مخدر موافق هستیم این است که عناصر اصلی کمتر گیر می‌افتند و این گروه های درجه 2 یا درجه 3 هستند که معمولا گیر می‌افتند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوق مجلس افزود: امروزه دیگر کشف جرم علمی شده است و باید مجهز به این امر شویم، شاید یکی از دلایلی که ما در کشف مواد مخدر موفق نبوده‌ایم این است که کشف جرم در کشورمان علمی نیست.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر قرار باشد به همه مواد قانون به صورت 100 درصد عمل شود و مثلا فرد قاچاقچی اعدام شود عملا خانواده این فرد هم به سوی مواد مخدر سوق داده می‌شوند و بر شدت آسیب‌ها افزوده می‌شود، تعداد قابل توجهی که محکوم به اعدام شده‌اند قاچاقچیان درجه 2 یا 3 هستند و عملا رکن اصلی توزیع کننده مواد مخدر دستگیر نمی‌شود؛ ما در بحث مبارزه در مواد مخدر خیلی موفق نبودیم.

کاظمی اظهار داشت: من در بحث اعدام قائل به تفکیک هستم زیرا اجرای اعدام آثار بدی بر روی خانواده معتاد دارد و صد البته همه آسیب می‌بینند، ما برای اجرای احکام دچار مشکل هستیم زیرا آسیب‌های اجتماعی زیادی در پی دارد، ما باید برای مبارزه با مواد مخدر، برنامه‌هایمان را تغییر دهیم.

وی گفت: اگر مواد مخدر به معتاد نرسد وی مجبور به ترک مواد می‌شود و این امر نیازمند برنامه ریزی صحیح در کشور است. ما نه در زمینه مبارزه با وارد کنندگان مواد مخدر موفق بودیم و نه در بحث دور کردن جوانان از استعمال مواد مخدر، امروز همه عوامل مسئول باید مسئله اعتیاد را ریشه یابی کنند، ما در بسیاری از پرونده‌ها شاهد بودیم که بسیاری از قاچاقچیان به دلیل مشکلات معیشتی دست به این کار زده‌اند.

/انتهای متن/

درج نظر