لطفا هیچ وقت این جملات را به بچه های تان نگویید

خیلی از پدر و مادرها به راحتی در موقعیت های مختلف، مخصوصا وقتی از دست کودک شان عصبانی اند، جملاتی بر زبان می آورند که از آنچه فکر می کنند اثرات بدتر و مخرب تری روی بچه ها دارد. پس لطفا این جملات را هیچ وقت به بچه های تان نگویید:

1

1- من برای تو هر کاری می کنم

شما نبایستی  به کودک خود بگویید: “من برای توهر کاری می کنم.”

 زیرا این جمله اثری مخرب بر روی او دارد و او را لوس بار می آورد. اثر مخرب دیگر هم این است که دراین صورت جایی برای کودک به منظور بروز آزردگی و خشم باقی نخواهد ماند. کودک فکر می کند اگر پدر و مادر همه کاری برای من انجام می دهند، پس من نباید در هیچ شرایطی از دست آنها عصبانی شوم و همه ی مشکلات از من است.

 

2- تو واقعا کلافه ام می کنی

 والدین در هر شرایطی بایستی خونسردی خود را حفظ کنند. ممکن است گاهی پدر و مادر ها از روی خشم و یا عصبانیت حرف هایی بزنند و خیلی زود هم پشیمان شوند. ما باید بدانیم که در واقع الگوی اخلاقی- رفتاری فرزندان خود در آینده هستیم. پس بهتر است در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنیم.

 

3- اینقدر نخور، چاق می شوی

 بهتر است ما تمام توجه خود را صرف بیان فواید و مزه ی خوب غذاهای سالم کنیم و دیدگاه منفی در مورد اضافه وزن بچه ها را کنار بگذاریم. مطالعات نشان می دهد که مراقب بودن بیش از حد در مورد وزن کودکان باعث ایجاد اضطراب در آنها شده و به اعتماد به نفس شان آسیب می زند.

 

4- وقتی همسن تو بودم سیگار می کشیدم و…

گفتن اینکه شما در کودکی سیگار می کشیدید و یا مواد مخدر استفاده می کردید ، باعث می شود که قبح و زشتی این کار برای کودک شما از بین برود و سیگار کشیدن را عملی مهم و خوب بداند. کودک از شما الگو می گیرد. حتی اگر به اندازه کافی نمی توانید به کودکان خود در مورد بدی این امور توضیح دهید و یا سواد آن را ندارید که به کودک بگویید چرا مصرف مواد مخدر خطرناک است، به زبان خودتان به آنها نگویید که در سن آنها که بودید،  سیگار می کشیدید؛ چون در این صورت آنها را به تکرار این کار واداشته اید.

 

5-اینقدر گریه نکن

 این مسئله مهم است که به کودکان خود اجازه دهید گریه کنند و احساسات خود مانند شادی، ناراحتی،خشم ،عصبانیت و غیره را از خود بروز دهند. علاوه بر آن ما به بزرگسالان نمی گوییم که در مواقعی که لازم است و مشکلی به وجود می آید، گریه نکنند چه رسد به کودکان.

 

6-تو بچه ی بدی هستی

مواردی مانند شکستن مداد شمعی، گم شدن عروسک، خراشیدگی یک اسباب بازی را برای کودک نبایستی بزرگ و مهم جلوه دهیم و او را تنبیه کنیم. به هنگام روبرو شدن با این موارد به جای این که به کودک مان بگوییم که بچه ی بدیست، باید خونسردی خود را حفظ کنیم بدون عصبانیت و آشفتگی با او حرف بزنیم.

 

7- تو واقعا تنبلی

 بچه ها تنبل نیستند. معمولا دلیلی وجود دارد که آنها نمی توانند به آنچه که از آنها خواسته شده، به خوبی پاسخ دهند و به وظیفه خود به خوبی عمل کنند.  با گفتن “تو تنبلی” به کودک  در واقع والدین به شخصیت، ارزش و اعتماد به نفس خردسال خود حمله می کنند.

 

8- زودتر آماده شو، عجله کن

 در همه حال خونسردی خود را حفظ کنید و به کودکان خود نگویید:”عجله کن، آماده شو” زیرا آنها دچار اضطراب خواهند شد.

 

9- دخترها و پسرهای بزرگ هرگز نمی ترسند

دکتر دنیل می گوید: بی شک بدون در نظر گرفتن سن و سال بچه ها، آنها همگی گاهی دچار ترس می شوند. گفتن این جمله به بچه ها که ” دخترها و پسرهای بزرگ هرگز نمی ترسند” احساسات آنان را بی ارزش نشان می دهد و آنها دچار سردرگمی و اضطراب می شوند. گویی ترسیدن عملی عجیب و غریب است.

 

10- مثل یک بچه رفتار نکن

نمی توانید از بچه ها انتظار داشته باشید که مانند بزرگسالان عمل و رفتار کنند، زیرا هنوز خردسالند. به گفته دکتر دنیل” اگر کودکی دارید که رفتاری انجام می دهد که بچه گانه است، به موقعیت سنی او توجه کنید. اغلب بچه ها رفتارهای خاصی  را زمانی که عصبی، خشمگین و یا نگران می شوند از خود بروز می دهند. پس به جای سرزنش کردن آنها به احساسات شان به دقت توجه کنید.”

 

11- لعنت به تو

لعنت مفهومی است که خردسالان هنوز توانایی درک آن را ندارند. تنها چیزی که از این واژه می فهمند این است که والدین از دست آنها عصبانی شده و دلیلش را هم بچه ها نمی دانند.  بر حسب مطالعات دانشگاه میشیگان، بدتر آنکه سرزنش کردن می تواند باعث شود که بچه های بزرگتر، عصبی شده و دیگر از والدین خود حرف شنوی نداشته باشند.

 

12- چرا نمی توانی مانند برادر یا خواهرت باشی

 این طور حرف زدن بالقوه می تواند برای اعضای خانواده ی شما مخرب باشد و اغلب می تواند باعث بیگانه نشان دادن فرزند شما از خواهر یا برادر بزرگترش شود. والدین بایستی بدانند که هر کدام از بچه های آنان با دیگری متفاوت است . حتی اگر به یک روش و در محیطی یکسان پرورش یافته و بزرگ شده باشند.

 

13- بگذار در انجام این کار کمکت کنم

 به یاد داشته باشید که آموزش و یاد گیری نیازها و خواسته های ارتباطی یکی از مهارت های مهم است که خردسالان آن را می آموزند. اما ما باید بگذاریم تا کودک خود از فکر و مهارتش استفاده کند و اگر کمکی لازم بود، فقط کمی کمک به او صورت گیرد.

منبع: یاهو/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)