مشاوره ی مجازی/با پسر خشگینم چه کنم؟

این بار دکتر فرشته نقدی به سوال کاربر به دخت در باره ی رفتارهای خشونت آمیز پسرش پاسخ داده است.

0

باسلام وخسته نباشید خدمت شما

یک پسر13ساله دارم که همه از دستش درعذاب هستند. من در هفته باید چهار روز در مدرسه باشم تا جوابگوی خرابکاری هایش باشم یا دوستانش رو می زنه یا درحال تخریب کردنه. درخانه هم با برادرکوچکترش که پنج سالشه درگیره.کلاس ورزشی هم میره تاشاید آرامتر بشه ولی هیچ تاثیری نداره. به درس ومشقشم اهمیت نمیده باید یکسره بگم بخون تا شاید با کتک یا خط و نشان درس بخونه. نمره هایش از ده دوازده بیشتر نمیشه. به حرف من هم گوش نمی کنه. بیشترمواقع ازکوره درمیرم وکتکش می زنم. می دونم این کارها جوابگو نیست ولی چاره ای ندارم. پدرشم بیشترمواقع بیرونه و هیچ دخالتی نمی کنه.

به نظرشما من باید با این بچه چه کارکنم؟ به خدا از دست کاراش خسته شدم، ناراحتی اعصاب گرفتم و هیچ کاری هم ازدستم برنمیادکه انجام بدم. لطفا راهنمایم کنیدکه باید چکارکنم تا پسرم بهتر بشه؟

پاسخ:

سلام

 آیا تا حالا با مشاور، روان شناس یا روان پزشک گفتگویی داشته اید؟

این شرایط نیاز به بررسی دارد. روابط شما با پدرش چگونه است؟ با اطرافیان اعم از خانواده و فامیل های دورتر، دوستان در مدرسه و محل چقدر می تواند رابطه برقرار کند؟ از چه سنی رفتارهای به قول شما مخربانه اش شروع شده ؟ آیا پدر با او رابطه ی دوستانه ومؤثری دارد؟

معمولا در بررسی مشکلات نوجوانان و جوانان سیستم خانواده و ارتباط والدین با هم و فرزندان مورد بررسی قرار می گیرد. بخشی از این قضیه پسرتان مربوط به سن و شرایطش است، برخی دیگر هم توسط آزمایش های جسمی و روانی تعیین می شود که مسائل این فرد چه هست. اما به هر حال او از مسئله ای در رنج است و نارضایتی و ناکامی خود را با رفتا رهای خشن یا آسیب رسان نشان می دهد. باید دید او از چه در رنج است، آیا مشکل جسمانی دارد؟

ابتدا با یک پزشک عمومی مشورت کنید و با انجام آزمایش های مختلف از نبود مشکل جسمانی مطمئن شوید. در صورت نداشتن مشکلاتی مثل تیروئید، مشکلات هورمونی و….به یک روان شناس کودک و نوجوان مراجعه نمایید.

با آرزوی دست یابی شما به راه های مؤثر برای حل مسئله.

/انتهای متن/

درج نظر