اخراج خبرنگار بی‌بی‌سی به دلیل اولویت ندادن به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» +عکس

خبرنگار اخراج شده بی‌بی‌سی که حاضر نشده بود به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» اولویت بدهد، توانست این شبکه را در دادگاه محکوم کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از مشرق – به گزارش «راشا تودی»، یک خبرنگار بی بی سی که گفته می شود به دلیل اولویت ندادن به خبر تولد نتیجه‌ی ملکه انگلستان در 2013، اخراج شده بود، توانست با پیگیری قضایی موضوع، بی بی سی را محکوم کند. دادگاه، بی بی سی را به پرداخت خسارت 51.500 پاوندی محکوم کرد. این خبرنگار، گزارش مربوط به سالگرد کشتار اعضای قوم تامیل در سری لانکا را به خبر تولد «پرنس جورج» اولویت داده بود.
خبرنگار بی بی سی که به دلیل اولیت ندادن به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» اخراج شده بود

آقای «چاندانا کرتی باندارا»، 57 ساله، که مسوول انتشار اخبار بی بی سی در 23 جولای 2013 در وبسایت بی بی سی بود- روز بعد از تولد شاهزاده- گفت که حاضر نشده بود این خبر را در اولویت پوشش قرار دهد، چرا که با سالگرد «جولای سیاه» در سری لانکا در 1983، مصادف شده بود. در جولای سیاه، موج خشونت ها در سری لانکا، جان صدها تن از اعضای قوم تامیل را گرفت.

گرچه باندارا در برابر فشار مدیریت بی بی سی برای پوشش ماجرای تولد شاهزاده، مقاومت کرد، ولی در نهایت تسلیم شد و در ساعت 12.28 گزارش آن را منتشر کرد.
خبرنگار بی بی سی که به دلیل اولیت ندادن به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» اخراج شده بود.

خبرنگار بی بی سی که به دلیل اولیت ندادن به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» اخراج شده بود
باندارا، خبرنگار اخراج شده بی بی سی

این خبرنگار با 18 سال سابقه کار برای بی بی سی، تحت رسیدگی انضباطی بی بی سی قرار گرفت و به علت «سوءرفتار شدید»، مقصر شناخته شد و نامه توبیخ کتبی دریافت کرد؛ اما یک سال بعد، در آگوست 2014، باندارا، پس از مطرح شدن دعاوی تازه درباره رفتارش، اخراج شد. این دعاوی شامل خطاب بی ادبانه به همکار و داد کشیدن بر سر دیگران می شد.
خبرنگار بی بی سی که به دلیل اولیت ندادن به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» اخراج شده بود

گرچه درستی این دعاوی به طور کامل یا بخشا، ثابت شد، ولی دادگاه به این نتیجه رسید که عامل اصلی در اخراج او، همان نامه کتبی توبیخ بابت خبر تولد شاهزاده انگلیسی بود.

دادگاه امور استخدامی که رسیدگی به شکایت آقای باندارا را به عهده داشت اعلام کرد که «توبیخ کتبی» مجازاتی سنگین برای او  و “آشکارا نامتناسب” با عملکرد او بود:

” ما قانع شدیم که (مدیر بی بی سی) آقای گینز، به طرزی محسوس تحت تاثیر این مساله قرار گرفت که آقای باندارا سابقه انضباطی خوبی نداشت(به دلیل درج توبیخ کتبی در پرونده).”

خبرنگار بی بی سی که به دلیل اولیت ندادن به خبر تولد «نوزاد سلطنتی» اخراج شده بود

قاضی دادگاه، خانم «ویویِن گی»، اضافه کرد که یک «توبیخ نامتناسب» در اخراج باندارا دخیل بود.

البته این قاضی این را هم اضافه کرد که برخی رفتارهای قابل نکوهش دیگر خود آقای باندارا با همکارانش نیز در اخراج او تاثیرگذار بود، از همین رو، غرامت تعیین شده برای او از سوی دادگاه 50 درصد کاهش یافت. باندارا در نهایت مستحق دریافت 51.428 پاوند پاداش و جریمه و 1.200 پاوند بابت هزینه های رسیدگی از سوی بی بی سی شد.

آقای باندارا همچنین در دادگاه مدعی شد که اخراجش به دلیل «مسایل نژادی» هم بوده است، چرا که او دیدگاه های همدلانه ای نسبت به قوم تامیل داشت که به گفته او تحت ستم حکومت قوم «سینهالز» در سریلانکا قرار داشته اند. اما دادگاه این دعوای او را وارد ندانست.

در واکنش به حکم دادگاه، سخنگوی بی بی سی گفت که این مجموعه خبری ” مسایل انضباطی را بسیار جدی تلقی می کند” و تصمیم دادگاه “مایوس کننده” بود.

/انتهای متن/

درج نظر