سهم ۱۱ درصدی زنان از تعاونی‌های فعال کشور

مشاور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان گفت: از حدود ۱۰۰ هزار تعاونی فعال حدود ۱۱ درصد از آن‌ها تعاونی زنان است و از مجموع اعضای تعاونی‌های فعال، حدود ۴۰ درصد زنان هستند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، وحیده نگین افزود: در مجموع شرکت‌های تعاونی فعال، زنان در ۹۶ گرایش از رشته فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند که به ترتیب تعاونی‌های خدمات، صنعت و معدن و کشاورزی بیشترین تعداد را شامل می‌شوند و در مجموع بالغ بر۸۷ درصد تعاونی‌های زنان را در بر دارد.

وی در ادامه گفت: بر حسب نوع فعالیت شرکت‌های تعاونی فعال بانوان، ۳۵ درصد در بخش خدمات، ۳۲ درصد در بخش صنعت و معدن، ۲۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش فرش دستبافت و پنج درصد در سایر بخش‌ها فعالیت می‌کنند. به عبارتی دیگر ۶۰ درصد تعاونی‌های زنان در بخش تولیدی و ۴۰ درصد در بخش خدمات و توزیع هستند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان اضافه کرد: از نظر اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی‌های فعال زنان بر حسب نوع فعالیت، ۲۸ درصد در بخش صنعت و معدن، ۲۷ درصد در بخش خدمات، ۱۷ درصد در بخش فرش دستباف، ۱۵ درصد در بخش کشاورزی و ۱۳ درصد در سایر بخش‌ها است. همچنین ۲۸ درصد از اعضای شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های دانش‌بنیان، زنان هستند.

نگین در پایان گفت: اکنون فضای مناسبی برای توسعه فعالیت‌های تعاونی‌های زنان فراهم شده است. یکی از برنامه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاسیس اتحادیه‌های صنفی قدرتمندی برای زنان تعاونگر است تا ضمن ارائه آموزش‌های تخصصی و برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت، فعالیت بانوان در عرصه‌های اقتصادی بویژه مشاغل خانگی گسترش یابد و توانمندی‌های آنان به نمایش درآید. در حال حاضر فعالیت‌های تعاونی این امکان را به بانوان تعاونگر می‌دهد که در قالب فعالیت‌های جمعی با دغدغه کمتری مشغول به کار شوند و در کنار فعالیت اقتصادی به وظایف مادری و همسری خود در خانواده نیز بپردازند.

/انتهای متن/

درج نظر