60 درصد جامعه نخبگان خراسان رضوی را زنان تشکیل می دهند

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: 60 درصد نخبگان شناسایی شده این استان را زنان تشکیل می دهند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، فرشته سلجوقی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: هزار و 153 نخبه در خراسان رضوی شناسایی شده اند.
وی با اشاره به وجود 150 بانوی کارآفرین در حوزه صنعت و معدن در این استان اظهار کرد: زنان این استان در حوزه کارآفرینی موفق تر از مردان ظاهر شده اند.


وی گفت: به منظور برگزاری دوره های آموزشی در این راستا برای بانوان سال گذشته تفاهم نامه های متعدد با معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش منعقد شد.
سلجوقی افزود: همچنین از سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مجری طرح آموزش زوجین قبل از ازدواج این دوره های آموزشی را از دو ساعت به 12 ساعت افزایش داد.
وی با بیان اینکه دختران بازمانده از تحصیل از نگرانی های حوزه زنان در این استان است، اظهار کرد: این امر در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفته و با همکاری آموزش پرورش، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) این خانواده ها شناسایی و ترغیب به تحصیل شده اند.
وی گفت: میانگین نرخ بیکاری در حوزه زنان کشور طی سال گذشته 18.9 درصد و در حوزه زنان خراسان رضوی 12.9 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز در کشور 13.2 درصد و در این استان 18.1 درصد بود.
سلجوقی افزود: شاخص امید به زندگی زنان در استان هم اکنون 76.8 سال است و بیشترین دلیل مرگ و میر زنان در این استان نیز مربوط به بیماریهای قلبی است.
وی ادامه داد: آسیبهای اجتماعی در حوزه زنان می تواند نتایج فاجعه بار به همراه داشته باشد به همین دلیل و با توجه به اینکه زنان سرمایه هر دولت هستند با کمک تشکل های غیردولتی استان در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق و تحکیم بنیاد خانواده اقداماتی انجام شد.
سلجوقی با بیان اینکه گفت: استان خراسان رضوی و بویژه کلانشهر مشهد از نقاط مهاجرپذیر هستند لذا میزان رشد زنان سرپرست خانوار در این استان از میانگین رشد کشوری آن بیشتر است.
وی افزود: برای توانمندسازی زنان در استان اولین بار در سال گذشته برنامه عملیاتی با برش شهرستانی در حوزه زنان و خانواده برای همه شهرستانها تهیه و ارسال شد.
وی اظهار کرد: در بخش اقتصادی نیز با توجه به اقتصاد مقاومتی ستاد اشتغال بانوان زیرمجموعه ستاد اقتصاد مقامتی در استان شکل گرفت و سند اشتغال پایدار برای بانوان شرق کشور با قابلیت تعمیم به کل کشور تهیه و ارائه شد.
مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با تاکید بر توانمدسازی زنان روستایی گفت: حدود 50 درصد جمعیت روستاها را زنان تشکیل می دهند لذا توانمندسازی زنان روستایی و زنان حاشیه شهر در دستور کار است.
وی افزود: تعداد سمن های فعال در حوزه زنان و خانواده در این استان بیش از 175 سمن است که 35 سمن در دولت یازدهم از استانداری خراسان رضوی مجوز گرفته اند.
وی با بیان اینکه توجه به ورزش بانوان در اولویت است اظهار کرد: سالن های ورزشی زنان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود 50 درصد افزایش یافت.
سلجوقی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به حوزه آسیبهای اجتماعی توجه شده که این اقدامی ارزنده است.
وی ادامه داد: افزایش سطح سواد و اشتغال زنان، ارتقای سطح سلامت و بهداشت زنان، شایسته سالاری در مدیریت، تقویت کارکرد خانواده و جایگاه زنان، توانمندسازی زنان و افزایش رفاه آنان در جامعه از اهداف دفتر امور بانوان استانداری خراسان رضوی در سال جاری و در طول برنامه ششم توسعه است.

/انتهای متن/

درج نظر