با لیمو ترش به جنگ میکروب ها و جرم ها بروید

لیمو ترش علاوه بر مصرف غذایی، یک ضد باکتری قویست که می تواند به جنگ با چربی ها برود و می توان از آن برای برق انداختن تمامی نقاط داخل خانه خود استفاده کرد بدون به کاربردن مواد سمی و شیمیایی.

0

لیموترش یک ماده غدایی خوشمزه است اما غیر از آن می تواند برای تمیز کردن وسایل خانه وآشپزخانه هم کاربرد خیلی وسیعی داشته باشد. حُسن لیموترش این است که تمیز کننده ای طبیعی و غیر سمی است.

اما لیموترش حریف این جِرم ها و آلودگی ها در محیط خانه است:

 

1- آب سخت: آب لیمو ترش می تواند رسوب های معدنی را از سردوش حمام خانه شما بزداید و همانند خاصیت اسیدی مشابه سرکه به راحتی رسوب آب سخت را تجزیه و حل کند. لیمو ترش همچنین خرده های صابون و سایر جرم هایی را که مانع درخشندگی می شود را برطرف می کند. می توانید جوش شیرین و یا مقداری نمک را روی لیمو برش داده شده ریخته و به آرامی به مالش دادن محل خروج آب از سردوش حمام بپردازید.

 

2- میوه و سبزی: بر اساس تحقیقات دانشگاه پزشکی مری لند، تولید و تهیه میوه و سبزی اغلب با آلودگی های حاصل از گل و لای و نیز حشره کش ها همراه است و در نتیجه میوه و سبزی آغشته به انواع باکتری و میکروب است. پس بهتر است که میوه هایی را که پوستی سخت دارند، اول با آب گرم خوب آبکشی کرده و سپس از مقداری آب لیمو ترش برای زدودن لکه ها و آلودگی ها استفاده کنید.

 

3- مبلمان: واکس مبلمان راحتی حاوی روغن معدنی و هیدرات کربن سمی است که باعث تحریک ریه و پوست می شود. بسیاری از اسپری ها و افشانه ها نیز شامل گازهای پترلیوم است که با سرطان و عفونت های ژنتیکی رابطه ای مستقیم دارد. بنابراین برای صیقل دادن و برق انداختن چوب مبلمان خود از یک لیمو ترش و واکس روغن زیتون محافظت کنید.

 

4-ظروف: با توجه به اهمیت اسید سیتریک، لیموترش تمیز کننده ای قوی برای بشقاب ها و ظروف به شمار می رود. مطالعه ای جدید نشان داده است که لیمو ترش برای کشتن باکتری موجود در دهان و بهداشتی کردن ظروف بسیار موثر است.

 

5- شستن لباس: برای اینکه لباس های شما براق و سفید بمانند لزومی به استفاده کردن از آهار نیست. می توانید لکه ها را با استفاده از لیمو ترش زدوده و لباس های خود را سفید و تمیز کنید. برای درخشندگی و تمیزی بهتر لباس ها، می توانید برش های نازک لیمو را درون قابلمه ای از آب بریزید. و پس از جوشاندن آب شعله را خاموش کنید و لباس های کتان و یا نخی خود را اضافه کرده و بگذارید یک ساعت قبل از شستشوی معمول، لباس ها در این محلول بماند. گاهی هم می توانید به جای آهار از آب لیمو ترش استفاده کنید.

 

6- ظروف مسی و برنجی: برای پاک کردن جرم ها از روی ظروف مسی یا برنجی، مقداری آب لیمو ترش و جوش شیرین را با هم ترکسی کنید تا به صورت خمیر درآید. و یا می توان یک تکه لیمو ترش را به همراه نمک یا جوش شیرین مخلوط کرده و برای درخشندگی بیشتر آن را به طور مستقیم روی ظروف فلزی بریزید. اسید موجود در لیمو ترش به جابجایی و حل کردن اکسیداسیون کمک کرده و درخشندگی ظروف فلزی را زیاد تر می کند.

 

7- تخته های چوبی در آشپز خانه: آب لیموی تازه می تواند دو ماده سالمونلا[1] و ای کوک[2] را از بین ببرد. تخته های چوبی مخصوص خرد کردن گوشت و غیره در آشپز خانه می تواند به این میکروب ها آلوده شود. شما برای بهداشتی کردن تخته های خرد کن خود می توانید از لیموترش استفاده کنید. برای میکروب زدایی و زدودن لکه های تخته باید از آب لیمو ترش و نمک استفاده کنید. برای این منظور تخته خود را با برش لیمو ترش تازه و یا مقداری آب لیمو و نمک آغشته کنید(می روبید) و بگذارید به مدت پنج دقیقه قبل از آبکشی در این حالت بماند.

 

8- کباب پز: علاوه بر زدودن غذاهای چسبیده، لیمو ترش به پاک کردن زنگ و بهداشتی کردن کباب پز کمک می کند. قبل از روشن کردن کباب پز یک تکه لیمو ترش را مستقیما روی دهانه آن بمالید.

 

9- کف پوش های چوبی خانه: لیموترش چرک و آلودگی ها را پاک می کند. پس بگذارید تمامی نقاط خانه شما با کمک لیمو ترش که تمیز کننده مناسبی برای کف پوش چوبی خانه است بو و رایحه ای مطلوب بگیرد.آب لیمو ترش کف پوش خانه را بهداشتی کرده و گرد و غبار را می زداید. در حالی که روغن زیتون از چوب کف خانه محافظت کرده و آن را تازه نگاه می دارد. اما هنگام استفاده از لیموترش برای تمیز کردن کف پوش مراقب باشید که خیلی خیس و مرطوب نشود و بگذارید لیمو ترش به خوبی جذب چوب شود.

 

10- لکه های کپک: لکه های کپک را با استفاده از لیمو ترش بزدایید. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش مانع رشد کپک ها می شود. برای لکه های سخت کپک ها، مقداری نمک یا جوش شیرین را قبل از مالیدن به یک تکه لیمو ترش اضافه کنید. اگر از یک لیموی درسته استفاده نمی کنید، می توان از مسواک یا پارچه ای زبر به همراه آب لیمو ترش استفاده کرد.

 

11- خوشبو کننده هوا: ممکن است خانه شما بوی بدی بدهد. اما به یاد داشته باشید که خوشبو کننده های هوا شامل مواد شیمیایی مضر و خطرناکی نیز هستند و کیفیت هوا را بدتر می کنند. در واقع هوای درون خانه را آلوده می کنند. پس بهترین خوشبو کننده هوا لیموترش است.

منبع: یاهو

[1] سالمونلا یک باکتری گرم منفی است که در انسان و پرنده ها و سایر حیوانات ایجاد بیماری می کند. این باکتری می تواند در خاک و آب مدت های زیادی زنده بماند. تعداد زیادی ازگونه های سالمونلا که توانایی بیماری زایی دارند، شناخته شده است. تمامی انها قادرند در غذا ایجاد سم کرده و غذا را مسموم نمایند. وجود خود سالمونلا و سم تولید شده آنها، هر دو می تواند ایجاد بیماری کند. 

[2] ای کوک هم یک باکتری گرم منفی است.

/انتهای متن/

درج نظر