تلاش بانوی ایلامی برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی

یکی از بارزترین وجوه فرهنگ و هنر در هر دوره ای، طراحی لباس و پوشاک است. لباس و پوشاک در میان عناصر و کالاهای فرهنگی و هنری، از جمله پرکاربرترین ها می باشد و با حضور دائمی و متنوع خود، بار انتقال معنایی بالایی را نیز بر عهده دارد.

0

به گزارش به دخت به نقل از تابناک، مساله پوشاک و طراحی لباس‌هایی بر اساس فرهنگ ایرانی، یکی از دغدغه‌‌های فرهنگی کشور در دهه‌های اخیر است. آگاهی از به‌روز‌ترین طراحی‌های لباس در کشورهای غربی از طریق ساده شدن مسافرت به آن کشورها و همچنین مشاهده تلویزیون‌های مد و فشن، باعث شده تا سنت ایرانی طراحی لباس کم‌کم رو به فراموشی سپرده شود. با استفاده از فرهنگ و هنر است که می توان ارزش های اسلامی و ملی را انتقال داد و از ارزش ها پاسداری کرد.
 
 
با توجه به تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب برعملی شدن اقتصاد مقاومتی و تاکید ویژه تر ایشان بر سبک زندگی اسلامی این بار ،به سراغ جوان کارآفرین در حوزه طراحی لباس رفتیم و پای صحبت خانم “فرشته محمدی” از طراحان برتر مد و لباس که بارها  نشان برتر دوره مسابقات کشوری را از آن خود کرده نشستیم.
 
 

به گزارش تابناک ایلام”فرشته محمدی” کار آفرین برتر ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بعد از اتمام مقطع راهنمایی یعنی 14 سالگی، با توجه به علاقه ای که به هنر و خصوصا کار خیاطی داشتم  در یکی از آموزشگاه های طراحی و دوخت ثبت نام کردم.و این آغاز کار بود.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: بعد از گذراندن دوره نازک دوزی، 3سال در منزل به دوخت و دوز لباس پرداختم و بعد از این مدت از طریق واسطه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای در آزمون های رشته مربوطه شرکت کردم؛ باتوجه به علاقه و مهارتی که داشتم در این آزمون ها  موفق به کسب نمرات عالی شدم و همین امر موجب جلب توجه اساتید دانشگاه شد وسپس برای شرکت در مسابقات ملی مهارت دعوت شدم  که در شهرستان، استان و کشور مقاوم اول را کسب کردم.

وی افزود: شناخت نیازها، توجه به ذائقه ها، استفاده از عناصر زیبایی شناختی در کنار هنر و فرهنگ ایرانی اسلامی از نکات بسیار مهم و ارزشمندی است که باید دانشجویان به آن توجه کنند.

محمدی تصریح کرد: در شرایط کنونی سعی و تلاش ویژه ای برای ارتقاء کیفیت سبک زندگی ایرانی بدور از وابستگی و با اتکاء به ظرفیت های درون زا در حوزه پوشش لازم است.

وی افزود: مهرماه سال جاری برای مسابقات کشوری طراحی و مد لباس برای سومین سال پیاپی اعزام خواهم شد.

محمدی با تاکید بر عملی شدن شعار اقتصاد مقاومتی گفت: باتوجه به دستور رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، من نیز احساس نیاز کردم که دین خود را به اندازه ای هرچند کم ادا کنم و به سهم خود نسبت به اجرای این شعار دست به کار شوم که در این راستا هم اکنون در حال تدریس این رشته به 6 نفر از جوان و نوجوان هستم.

وی اظهار کرد: باتوجه به اوضاع نابسامان اقتصادی و توجه نکردن مسئولین به شعار رهبر معظم انقلاب تمرکز بیشتری را روی نوجوانان و جوانان می گذارم که در آینده بتوانند فعالیتی درآمد زا و اشتغالزا داشته باشند.

این بانوی فعال درحوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در هرجای دنیا از طراحان و مدلینگ های لباس بخاطر انتشار فرهنگ و مد آن کشور حمایتهای ویژه ای می شود و این درحالی است که نام رشته طراحی لباس برای جامعه ما بیگانه است.

محمدی تصریح کرد: برای داشتن پوششی مناسب برای آحاد جامعه باید در ابتدا طرحی جایگزین برای طرح های غربی مطرح کرد، چون با نهی کردن لباسهای وارداتی، افراد لباسی جایگزین را می طلبند که این جایگزین ها با حمایت از طراحان و خیاطان لباس حاصل می شود.

این طراح مد و لباس تصریح کرد: با توجه به نیاز نسل آینده به شغل و فرهنگی مناسب و زنده ماندن فرهنگ و پوشش اسلامی – ایرانی اخیرا نسبت به بر پایی آموزشگاه مدلینگ و طراحی لباس اقدام کردم تا نوجوانان و جوانان فرهنگ و طراحی لباس را بیاموزند، اما متاسفانه بعد از مراجعه به ارگانهای مربوطه جهت حمایت مالی و معنوی به عدم حمایت این ارگانها مواجه شدم که خود سدی بزرگ برای ادامه راه بود.

وی افزود:  شبکه های اجتماعی ظرفیتی را ایجاد کردند تا هر کدام از عزیزان با توجه به هنر و توانشان با رعایت اصول و ارزش ها نقش موثری در ارائه الگوهای مناسب ایرانی اسلامی ایفا کنند.

/انتهای متن/

درج نظر