حضور بانوی اول ژاپن در اعتراضات ضد آمریکایی

بانوی اول ژاپن پس از شرکت در یک راهپیمایی علیه ساخت محل‌های جدید فرود هلی‌کوپتر در پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا، تاکید کرد آماده است تا با انتقادات رو به رو شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاها اینترنتی راشاتودی، آکی آبه، بانوی اول ژاپن و همسر شینزو آبه، نخست وزیر این کشور در صفحه فیس بوک خود نوشت: این نخستین گام من برای ساخت جهانی مملو از عشق و توازن است.


وی تاکید کرد که همسرش را از تصمیمش برای شرکت در این راهپیمایی ضد آمریکایی مطلع نکرده بود؛ اقدامی که به عنوان تائید و حمایت جنجالی از این اعتراضات که از سوی توکیو رد شده، تلقی می‌شود.

این محل‌های فرود هلی‌کوپتر به عنوان جبران یکی از توافقنامه‌های سال 1996 میلادی هستند که طبق آن آمریکا 4000 هکتار از این منطقه آموزشی 7800 هکتاری را پس می‌دهد و شش محل فرود هلی کوپتر جدید در اراضی باقی مانده می‌سازد.

پس از سری اعتراضات و چالش‌های حقوقی بی پایان، این ساخت و سازها از سال 2007 میلادی آغاز شدند اما تاکنون تنها ساخت دو محل هلی‌کوپتر تکمیل شده است.

ساخت و سازها اخیرا از سر گرفته شده اما ساکنین روستای “هیگاشی” که می‌گویند این محل‌های فرود هلی کوپتر به مناطق مسکونی خیلی نزدیک هستند، جاده‌ها را مسدود کرده، از ورود کامیون‌های حامل مصالح به محل ساخت و ساز جلوگیری کرده و دست به اعتصاب زدند.

آن‌ها همچنین به کانون درگیری‌های شدید میان وزارت دفاع و تاکشی اوناگا، فرماندار اوکنیاوا تبدیل شده‌اند که می‌گوید: دولت توکیو با پیشبرد این پروژه نامحبوب، اعتماد ساکنین منطقه را متزلزل کرده است.

به طور رسمی سمت بانوی اول برای همسران نخست وزیر در ژاپن وجود ندارد و آن‌ها به طور سنتی یک نقش تشریفاتی را ایفا می‌کنند اما آکی آبه این الگو را شکسته است.

/انتهای متن/

درج نظر