بدون حضور زنان امكان تحقق مطلوب سرمایه‌های اجتماعی نیست

روز دختر و دهه ی کرامت بهانه خوبی بود تا به سراغ یک نماینده جوان و فعال مجلس شورای اسلامی برویم تا از این نماینده جوان از حال وهوای مسئولیت نمایندگی بپرسیم؛ سکینه الماسی که معتقد است زنان در جامعه ما آن‌قدر كه بايد ديده نشده‌اند در حالی که ديگر عصر جنس دوم بودن زنان به سر آمده است.

0

سکینه الماسی نماینده ۳۷ ساله ی شهرستان‌های جم، عسلویه، کنگان و دیر از استان بوشهر است. کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی دارد و دانشجوی دکتری رشته جامعه‌شناسی با گرایش اقتصاد و توسعه است. سکینه الماسی جهت گیری سیاسی خود را اعتدال گرا می داند.

 

از خانواده تان بگویید و این که چند خواهر و برادرید؟

  • من متولد سال ۱۳۵۷ در روستای علی‌آباد شهرستان جم هستم. خانواده ما خانواده‌ای ساده و مذهبی است؛ شغل پدرم کارگری بوده و من فرزند اول خانواده هستم و سه برادر و چهارخواهر کوچک‌تر از خودم دارم.

 

یک مدل تازه از مشارکت زنان

به عنوان یک دختر هیچ وقت منافاتی میان دختر بودن و فعالیت در اجتماع دیده اید؟

  • دختر بودن به نظرم هیچ‌ وقت منافاتی با فعالیت‌های اجتماعی و حضور در عرصه‌ اجتماع ندارد. یکی از مشکلات ما متأسفانه این است که دچار افراط و تفریط می‌شویم به‌گونه‌ای که یک عده می گویند زنان و دختران باید در خانه بمانند و جامعه محیط مناسبی برای رشد و حضور آن‌ها نیست؛ این نوع تفکر حتی با درس خواندن و تحصیلات دختران هم چندان موافق نیست و نهایتاً ممکن است راضی شود به فراگرفتن سوادِ خواندن و نوشتن اما در طرف مقابل نیز تفکری است که مدل آنچه را در غرب رخ‌داده به‌عنوان یک الگوی تمام‌عیار از مشارکت زنان می‌داند و هر چیزی غیراز آن را در تضاد با حقوق انسانی زنان. اما در واقع هیچ‌یک از این دو دیدگاه را نمی‌توان پذیرفت. اسلام و انقلاب اسلامی مدلی تازه از مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی ارائه می‌کند که در آن ضمن حفظ کرامت زن و بدون آنکه زن را به یک ابزار تقلیل دهد، اسباب رشد دختران و زنان را فراهم می کند.

 

به نظر شما این حضور دختران و زنان فقط برای رشد خود آنها لازم است یا برای رشد و پیشرفت جامعه هم این حضور اهمیت دارد؟

  • در واقع يكي از ابعاد و عناصر سرمایه‌ی اجتماعي در هر جامعه ای، مشاركت اجتماعي مردم است. زنان به عنوان یک بخش مهم از جمعیت، مشارکت شان به همین دلیل بسیار مهم است. البته در جامعه ما آن‌قدر كه بايد هنوز زنان ديده نشده‌اند؛ و بدون حضور زنان تحقق مطلوب سایر سرمایه‌های اجتماعی غيرممكن است. باید پذیرفت که ديگر عصر جنس دوم بودن زنان به سر آمده است. اعتماد مردم به زنان در راه‌یابی به مجلس، آن‌هم در مناطقي كه به‌زعم بسياري، سنتي و مردسالارانه بود، گواه اين مدعاست. پس وقتي زنان، خود در مركز قانون‌گذاری و اجرا حضور يابند، به بهترين شكل ممكن می‌توانند حامی عدالت و فرصت‌های مناسب برای زنان باشند.

 

كرامت پرمهرترين مربي، مادر، باید به جامعه بازگردد

زنان نقش بسيار حساس و مسئولانه‌ای در خانواده و جامعه دارند و ما نيز با حساسيت ویژه‌ای به اين قضیه نگاه می کنیم؛ براي نمونه تصويب لايحه كاهش ساعات كار بانوان شاغل که شرايط خاص دارند، كه هم ‌نظر به حضور مؤثر زنان در جامعه دارد و هم به نقش مادرانه بسيار مهم آنان. بايد دقت داشته باشيم كه شرايط جامعه بسيار حساس است و اين شرايط با مقاصد بيگانگان توسط رسانه‌های بی‌شمارآنان، هدفمند تفسير نشود. اعطاي فرصت های مناسب براي زنان لازم و واجب است اما اين مهم به شكلي توسط رسانه‌ها طرح و تبليغ می‌شود كه گويي با رسالت مادرانه در تضاد است و زنان ناچارند كه فقط يكي را برگزينند؛ من به شما عرض می‌کنم كه نه‌تنها نقش مادري و تربيت فرزند، نسبت به مثلاً استاد دانشگاه و پزشك بودن تنزل ندارد بلكه بسيار اعلاتر نيز هست؛ بايد تمهيدي انديشيده شود كه كرامت پرمهرترين مربي فرزندان (مادران) به جامعه بازگردد. زماني كه زن ايراني نقشي فعال در توسعه كشورش دارد، زماني كه زن ايراني به‌جای استفاده‌ی ابزاری در بيلبوردهاي تبليغاتي براي فروش كالا، در آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها حضور يابد، كه بحمدالله روزبه‌روز در اين مراكز علمي حضورش پررنگ‌تر می‌شود، آن وقت می توان امیدوار بود که جامعه ما در همه‌ی حوزه‌ها به‌قاعده تر رفتار ‌کند و آسیب‌های اجتماعي زنان هم در جامعه مان كاهش ‌یابد.

 

تجارب تلخ گذشته را تکرار نکنیم

الان شما عضو کدام کمیسیون مجلس هستید و علت انتخاب این کمیسیون چه بوده است؟

  • من عضو کمیسیون انرژی مجلس هستم. حوزه انتخابیه من یعنی شهرستان‌های دیر، کنگان، جم و عسلویه با صنعت و انرژی پیوندی خیلی نزدیکی دارد و به همین دلیل هم وارد کمیسیون انرژی شدم.

در این کمیسیون هم سعی می‌کنم علاوه بر مسائل تخصصی رایج و معمول به موضوع کمتر پرداخته‌شده‌ی مسئولیت‌های اجتماعی بپردازم. صنعت ما باید به این باور برسد که اولاً برای آغاز هر پروژه‌ای باید ملاحظات اجتماعی و زیست‌محیطی را در نظر بگیرد و ثانیاً دارای پیوست فرهنگی باشد.

اگر برخی تجارب تلخ گذشته را تکرار کنیم حتماً محکوم‌ به نتایج تلخ گذشته‌ایم. چه چیزی بدتر از آنکه خانواده‌ای احساس کند به‌واسطه حضور صنعت توان نفس کشیدن ندارد. چه چیزی بدتر از آنکه خانواده‌ای مجبور و محکوم‌ به مهاجرت شود؟

البته به‌تازگی از سوی ریاست محترم مجلس به‌عنوان نماینده قوه مقننه در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شدم. امیدوارم که بتوانیم با استفاده از توان مجلس برای بهبود وضعیت و شاخص‌های مرتبط با حوزه زنان و خانواده اقدام کنیم.

 

کار نمایندگی چگونه است، سخت، آسان، حساس، خسته‌کننده و یا …؟

  • – نمایندگی مجلس واقعاً کار آسانی نیست. مسئولیت سنگینی است و به‌ویژه برای نمایندگان شهرستان‌ها که با انبوهی از مطالبات گوناگون مواجه هستند دشوارتر هم هست؛ اما تمام انگیزه من این است که به‌عنوان نماینده ملتی بزرگ و نماینده زنان ایران در مجلس شورای اسلامی پیش خدا و وجدان خودم راضی باشم که در حد یک زن نماینده مجلس مؤثر باشم. سال‌ها مطالعه کرده‌ام و حالا هم تمامِ ‌وقت و انرژی جوانی‌ام را گذاشته‌ام تا کار نمایندگی را به نحو احسن انجام بدهم .

 

سن مسئولیت پذیری در سیستم اداری ما بالا رفته است

جوان بودن در کار نمایندگی عیب است یا حسن؟

  • جوان بودن قطعاً یک حسن است. به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را به چشم عیب دید. اتفاقاً یکی از ایرادات ما این است سن مسئولیت‌پذیری در سیستم اداری ما بالا رفته است. نگاهی به کابینه دولت فعلی بیندازیم؟ آیا متوسط سنی باید این باشد؟ چرا نتوانسته‌ایم از جوانان خودمان مدیر بسازیم؟ مگر شهید همت‌ها و شهید باکری‌ها چندساله بودند؟

من بالشخصه معتقدم که باید به جوان اعتماد کرد تا در کنار تجربه افراد مسن بتواند مسئولیت‌های اجتماعی بگیرد.

من فكر می‌کنم جوانان حتي بيش ازآنچه تصور می‌شده مشاركت داشته و دارند، به نظرم بايد به اين انديشيد كه چه راهكارهايي براي حفظ اين مشاركت و مدیریت و هدفمند کردن و از ميان نرفتن اميد نزد جوانان می‌توان ارائه كرد. جوانى دوره‌ایست كه به دليل میدان‌داری ساحت عاطفي در ذهن و زندگی جوان، او نيازمند توجه ويژه است؛ اميدوار است و پرانرژی، محرك است و خلاق. اين ویژگی‌ها رفتار ویژه‌ای را از سوي ما می‌طلبد، از یک‌سو بايد تجربه‌ها را به آنان انتقال داد و پشت جوان را به تجربه عقلا گرم كرد و از سويي برايشان آزادي عمل قائل شد كه درِ نوآوري را همواره بازببینند؛ جواني كه مدرنيته را در كشورش به شکل معقول و سنجیده ادامه سنت ببيند، و بتواند یک رابطه درست میان امروز و گذشته بومي جامعه اش ایجاد کند، در مدرنيته هضم نمی‌شود بلكه به آن شكل و جهت هم می‌دهد؛ اما اگر با بذر وارداتي مدرنيته روبه‌رو شد، با خود می‌اندیشد و باور می‌کند كه در قبال هژموني نظام مسلط جهاني بی‌دفاع است و محكوم. پس همان انگيزه مشاركت ابتدایی‌اش را هم از دست می‌دهد.

 

باید مای ملی را برای جوانان جدی بگیریم

معتقدم كه جوانان زمینه های مشاركت خوبي در جامعه مان دارند اما اگر برای شغل آن‌ها و براي خواسته‌ها و خلاقيت آن‌ها فكري نكنيم، اين سرمايه عظيم را از دست خواهيم داد. جوان بايد بداند كه ديده می‌شود و مهم است، بايد بداند كه بهترين جاي رشد همراه با آرامش برای او كشور خود او ايران است. بايد ماي ملي را براي جوانان جدي بگيريم، يكي از مهم‌ترین بحران‌های امروز جوانان، بحران هويت است. می‌توان از ظرفيت فضاي مجازي بهتر بهره برد و با بکارگیری جوانان در نظام توسعه كشور از اين بحران كاست. جوان بايد باور كند كه كشورش در توسعه، برنامه و هدف مشخص و ويژه خود را دارد كه بر اساس رهيافت بومي گام برمی‌دارد و اكنون نيز به نتايجي رسيده است. ما بايد نسبت به جوانان پاسخگو باشيم كه تاکنون براي توسعه كشورش چه کرده‌ایم و ازاین‌پس چه برنامه‌هایی داريم. جوان بايد خود را درگير روند تحولات جامعه ببيند تا مبادا به کج‌راهه‌ها سوق پيدا كند و انرژي و آینده‌اش را تباه سازد.

 

رابطه شما به‌عنوان یک نماینده جوان با موکلین تان چگونه است؟

  • من ارتباطی نزدیک و صمیمی با موکلانم دارم. تصور می‌کنم این روحیه را از رشته مددکاری گرفته‌ام. مردم برای ارتباط با من مشکلی ندارند. سعی می کنم میان مردم باشم و صدای آن‌ها را بشنوم. در اینستاگرام هم صفحه‌ای دارم به آدرس almasi_s94 که گرچه امکان پاسخ‌گویی به کامنت‌ها را ندارم اما جایی برای شنیدن سخنان مردم را فراهم کرده‌ام.

/انتهای متن/

درج نظر