جایزه پروین اعتصامی به مهمترین رویداد فرهنگی در حوزه زنان تبدیل شده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی گفت: حضور زنان به رونق بیبشتر این حوزه کمک کرده و سبب شده آثار زنان مانند مردان یکی از پرخواننده‌ترین اثار باشد.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی با بیان اینکه شعر فارسی سخنگوی سوره معنوی هستی بوده و کلمات شاعر همواره به این رازگشایی کمک می‌کند گفت: شاعران ایران زمین اغلب در حکمت و معرفت نمود بلندی کرده‌اند و عارفان طریق حق به شمار می‌روند.
وی در ادامه گفت: باید حسرت خورد که ما در دوران نوابغی مانند فردوسی، سعدی و خیام و حافظ را درک نکرده‌ایم تا عجایب وجودی آنها را بیشتر بشناسیم ولی از طرف دیگر به خود می‌بالیم که هم عصر شاعرانی همچون پروین اعتصامی و شهریار بوده‌ایم و نیت اشعار آنها را بهتر درک کرده‌ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پروین اعتصامی شاعره نادره روزگار است بیان کرد: شعر پروین دارای ویژگی شاعران امروزه است و با مسائل روز جامعه رابطه مستقیم و مطابقت دارد.در شعر پروین بیشتر نگرانی و آینده پیش روی جامعه را بیان می‌کند.
جنتی در ادامه گفت: جای بسی تاسف است که بیماری به او فرصت نداد که بتواند آنچه را که درون ذهن خود بود را به شعر تبدیل کند، هرچند که این اشعار باقیمانده از پروین اعتصامی چنان پرمایه و استوار سروده شده که پروین را بزرگترین شاعره فارسی زبان در عصر حاضر مبدل کرده‌ است.
وی با اشاره به اینکه شعر پروین محکمترین اتصالات دیروز و امروز بود و در گسترش شعر و اخلاق معنویت کمک کرد، گفت: شعر پروین در گذر سالها پویا و سرزنده ماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آنچه امروز در جامعه به آن نیازمند هستیم گفت‌وگو و تعامل دو سویه برای فهم مشترک و تفاهم موارد مورد اختلاف است تا بستر حل مسائل حاد اجتماعی برطرف شود و از این رو شعر پروین که در قالب مناظرات و گفت‌وگو بنا شده است به این موضوع کمک می‌کند.
جنتی با اشاره به دورانی که پروین اعتصامی در آن می‌زیست از منظر تاریخی و سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارای اهمیت بالایی بود گفت: در سراسر دوران قاجار و روی کار آمدن رضاخان نامی به اسم زن وجود نداشت و پروین با اشعار خود همواره به عفت و پاکی زنان و حامی مدافع حقوق زنان معرفی می‌کند و پروین زن را به عنوان نقطه اتصال معرفی می‌کند.
وی افزود: او در اشعار خود از زنان می‌خواهد که در موانع و مشکلات زندگی همواره یار و حامی همسر و فرزندان خود باشند و مهر و محبت را سرمایه زن معرفی می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروزه گستره زنان اهل اندیشه و قلم آنچنان وسیع است که می‌توان گفت زن ایرانی دانش خود را به اثبات رسانده است و ادبیات نیز یکی از حوزه‌هایی است که نگاه زنانه در آن به نمایش درمی‌آید و شعر خوب و بد است که در ادبیات می‌ماند.
جنتی در خاتمه بیان کرد: برای وزارت فرهنگ مایه افتخار است که میزبان زنانی است که همواره منادی ایمان هستند و جایزه پروین توانسته به مهمترین رویداد فرهنگی در حوزه زنان تبدیل شود و حضور زنان در این حوزه بیشتر کمک می‌کند که آثار زنان را در ایران یکی از پرخواننده‌ترین آثار کرده است.

درج نظر