8 خوراکی که باعث نفخ می شوند

کمتر کسی را می توان یافت که دچار نفخ شکم نشده باشد. برای مثال دی اکسید کربن موجود در نوشابه ها و غذاهای شور و نمک دار می توانند شکم را متورم کرده و منجر به گاز معده شوند. حتی برخی از غذاهای رژیمی نیز نفخ شکمی ایجاد می کنند.

0

1-آدامس:همان طوری که می دانید آدامس جویدن به دلایل متفاوتی خوب نیست.

آدامس باعث پوسیدگی دندان ها می شود.علاوه بر آن، وقتی شما مشغول جویدن آدامس هستید، در واقع هوا را می بلعید. که در نتیجه شکمتان متورم می شود. دوم آنکه جویدن آدامس شما را سیر کرده و گرسنگی تان را موقتا کم می کند. و زمانی که در واقع هیچ غذایی وارد بدن شما نمی شود، دستگاه گوارش شما درست کار نمی کند. و تولید گاز می کند و اگر شما آدامس بدون شکر را انتخاب کنید همه چیز بد تر خواهد شد. چرا که آدامس بدون شکر متشکل از سوربیتول و زیلیتول است که این مواد توسط باکتری ها در روده و معده تخمیر می شوند و در نتیجه نفخ بیشتری تولید می کنند.

 

2-لبنیات: دلیلی قانع کننده وجود دارد که بسیاری از متخصصان علوم تغذیه توصیه می کنند که از خوردن زیاد لبنیات اجتناب کنید. لبنیات شامل قند لاکتوز است که این قند در سیستم گوارشی افراد خصوصا بزرگسالان به خوبی هضم نمی شود. شیر، پنیر، ماست و بستنی نیز در صورت زیاده روی در مصرف منجر به نفخ می شوند. می توانید از بادام، نارگیل، یا برنج به جای مواد نامبرده استفاده کنید. و به این ترتیب می بینید که نفخ شکم تان بهتر خواهد شد. سعی کنید از خوردن سویا بپرهیزید. زیرا سویا خصوصا در بدن آقایان اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

 

3-میوه و سبزیجات: از آنجایی که میوه و سبزیجات بخشی مهم و انکار نشدنی در رژیم غذایی هر کسی است، برخی از میوه ها و سبزیجات شامل شکر و نشاسته های مرکب هستند که به سختی در بدن شکسته و تجزیه می شوند و می توانند نفخ آور باشند پس تلاش کنید در خوردن سیب، گلابی، موز، مویز، مارچوبه، آلو برقانی، هویج، زردآلو، سیب زمینی، کلم، کاهو، کلم بروکلی زیاده روی نکنید. اگر این مواد را در مراحل اولیه کمی بپزید و خام نخورید، به روند هضم آنها توسط سیستم گوارشی کمک خواهید کرد.

می توان از میوه های بدون نفخ مانند شاتوت، انار، میوه گل ساعتی، اسفناج و کلم پیچ استفاده کرد.

 

4-عدس و حبوبات: همانند محصولات و مواد نفخ آور که از آنها یاد شد، عدس و حبوبات هم شکری به نام اولیگوساکارید دارند که به آسانی هضم نمی شود و نیاز است که باکتری ها گاز متان آزاد کنند تا تجزیه شود و به دنبال عمل تجزیه باعث نفخ و گاز معده می گردد. اما از آنجا که نخوردن حبوبات و عدس برای ما دشوار است، پس بهتر است قبل از مصرف آنها را در آب خیس کنیم.

 

5-غذاهای چرب: چربی و مواد غذایی چرب سرعت و عملکرد هضم غذا را کاهش داده و در نتیجه زمان بیشتری برای هضم غذا لازم است. مخصوصا غذاهای چربی داری که شامل نمک یا شکر نیز هستند که در نتیجه بدن ما نمی تواند به درستی و خوب غذاهای پرچرب و سنگین را هضم کند.

 

6- شیرین کننده های مصنوعی: علاوه بر قند های مصنوعی که مواد اولیه مجاز و معمول در آدامس های بدون قند هستند، برخی از قند های مصنوعی مانند سوربیتول، و فروکتوز مواد اولیه مجاز در نوشابه، آب نبات، و غذاهای کم کالری اند. و بدن برای هضم این قند ها به زمان زیاد تری احتیاج دارد.

 

7-گندم: گندم نیز به راحتی در بدن تجزیه نشده و منجر به گاز و نفخ شکم می شود. همچنین توجه کنید که خوردن کربو هیدرات زیادی در مجموع منجر به جذب آب زیاد شده که شکم متورم می شود. به جای گندم می توانید از بلوط خالص، آرد بادام، آرد نارگیل و آرد گندم سیاه استفاده کنید.

 

8-غذاهای چاشنی دار: خوردن غذای چاشنی دار می تواند باعث تحریک آزاد سازی اسید معده شود که در نتیجه شکم نفخ خواهد کرد. پس به اندازه کافی آب بخورید و از برنامه غذایی پر فیبر استفاده کنید. غذا را به آرامی بخورید. وعده های غذایی خود را به جای انکه سه وعده غذایی پر حجم در طول روز باشد کمتر کنید. زیرا پرخوری و خوردن چندین مرتبه وعده غذا در روز نیز باعث ورم و نفخ شکم خواهد شد.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر