تنها نیمی از مادران به فرزندانشان تا 2 سالگی شیر می‌دهند

معاون وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه تغذیه با شیر مادر از مرگهای زودرس کودکان جلوگیری می کند گفت این در حالی است که در کشور ما فقط 52 درصد شیرخواران تا دوسالگی شیر مادر مصرف می کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، علی اکبر سیاری  در همایش هفته جهانی تغذیه با شیر مادر افزود: تغذیه با شیر مادر جلوی مرگ های زودهنگام را می گیرد و از فشار خون، دیابت، اصافه وزن و جاقی کودکان در بزرگسالی جلوگیری می کند.

از 400 هزار فوتی سالانه در ایران، 22 هزار مورد کودک هستند.

معاون وزیر بهداشت گفت: هم اکنون 82 درصد شیرخواران تا شش ماهگی از شیر مادر مصرف می کند و فقط 52 درصد این کودکان تا دوسالگی شیر مادر مصرف می کنند.

وی ادامه داد: هر سال 400 هزار نفر در کشور می میرند که از این تعداد 22 هزار نفر کودک هستند، 93 هزار نفر در گروه سنی 30 تا 70 سال و 55 هزار نفر یر 50 سال هستند.

سیاری گفت: بسیاری از مرگهای زودرس با تغذیه مناسب و پرهیز از عوامل خطرساز قابل پیشگیری هستند به عنوان مثال اگر نوزادان تا دوسالگی از شیر مادر تغذیه کنند تا 25 درصد از ابتلای آنها به سرطان در بزرگسالی پیشگیری می شود.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی از کشورها خواسته است تا سال 2025 حدود یک جهارم از میزان مرگهای ناشی از بیماریهای قلبی، سرطان، دیابت و آسم و بیماریهای تنفسی را کم کنند و افزایش میزان تغذیه با شیر مادر یکی از اقداماتی است که برای رسیدن به این هدف باید انجام شود.

سیاری گفت: برای رسیدن به این هدف در قالب طرح تحول سلامت، دو هزار کارشناس سلامت وارد شبکه بهداشتی کشور شده اند که خدمات آموزشی را در دوره بارداری نیز به زنان به صورت رایگان ارائه می کنند.

وی افزود: خدمات بهداشتی در شهرها نیز به صورت فعال ارائه می شود و برای هر دو هزار نفر یک کارشناس سلامت تعریف شده است که برای مردم پرونده سلامت تشکیل می دهد و آنان را برای پیگیری به مراکز بهداشتی فراخوان می کنند.

اول تا هفتم اوت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر است.

/انتهای متن/

درج نظر