این خوراکی ها را نخرید و نخورید!

تولیدات خوراکی کارخانه ای امروز جزو کالاهای بسیار معمول در سبد خرید خانواده هستند؛ موادی که به دلیل افزودنی های مضر معمولا مصرف شان با مضرات بسیار همراه است. می توانیم این نوع مواد خوراکی را نخریم و نخوریم، اگر…

0

مهناز فولادوند/                                                           

 این روزها به دلیل کمی وقت و راحتی بسیاری از مواد خوراکی که ما مصرف می کنیم، مواد کارخانه ای هستند که مصرف آنها غالبا مضرات زیادی دارند. چرا آنها را با خوراکی های بهتر مشابه جایگزین نمی کنیم؟

در گذشته مادران ما با کمی زحمت وحوصله و سلیقه بسیاری از این مواد را درخانه تهیه می کردند. امروز هم باید به الگوی مصرف مادران مان بازگردیم. چون این خوردنی ها را نباید خرید و خورد.

 

خشکبار تیزابی

   تیزاب که نام دیگر اسید نیتریک است ، جهت مراقبت و جلوگیری از فساد و ماندگاری بیشتر مواد مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده بر اثر تبدیل به نیتریت و نیتروزامین با هموگلوبین موجود درخون ترکیب شده و بیماری های خطرناکی از جمله سرطان خون را ایجاد می کند.

توصیه می شود به جای آنها از خشکبار تازه پوست کنده و یا میوه های تازه استفاده شود . همچنین می توان از میوه های خشک شده در آفتاب ، که به طور کاملا طبیعی و سالم قابل ماندگاری هستند ، استفاده شود.

 

کمپوت و کنسرو

   این مواد چون برای مدت زیادی نگه داری می شوند ، به ناچار از مواد نگه دارنده ای به نام اتیلن دیامین تترا استیک اسید(EDTA) جهت جلوگیری از زود فاسد شدن آن ها استفاده می شود که باعث کم خونی ناشی ار فقر آهن می شود.

   طی مطالعه ای که در سال 1386 انجام شد ، مشخص گردید که درصدی از کنسروهای ماهی تولید شده در ایران دارای مقادیر بالاتر از حد استاندارد باقیمانده فلزات مس ، قلع و سرب می باشند که می تواند سلامت مصرف کنندگان این ماده غذایی را به خطر بیندازد. 17 درصد مصرف فراورده های کنسروی در بعضی افراد باعث تشدید حملات میگرن می گردد.

توصیه می شود به جای آن ها از کمپوت های خانگی که با میوه های مرغوب تهیه می شوند ، استفاده شود.

 

دخانیات، مواد مخدر و نوشابه های الکلی

   برخی از مضرات این مواد عبارتند از : ریزش مو ، آب مروارید، چین و چروک پوست، ضایعات شنوایی ، سرطان، فساد دندان ها، پوکی استخوان ، بیماری های قلبی، زخم معده، سرطان رحم، سقط جنین، سروز کبدی، تغییر شکل دادن سلول های جنسی و…

 

ترشی و سرکه های صنعتی

مصرف این ترشی ها اشتهای کاذب ایجاد نموده و باعث پرخوری شده و می تواند موجب ناراحتی های گوارشی مانند زخم معده و اثنی عشر شود. همچنین افرادی که به طور مداوم از این قبیل مواد استفاده می کنند، به دلیل غلبه سردی ، مستعد ابتلا به بیماری های استخوانی و مفصلی، ضعف اعصاب، صرع، ناتوانی قوای جنسی و سستی آلت تناسلی می باشند.

 

غلات تصفیه شده

نتایج تحقیقی در ایتالیا حاکی از آن است که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد غلات بدون سبوس و به خصوص نان سفید، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه می شود.

آرد سفید و آرد برنج بدون سبوس و تمام غذاهایی که با این دو ترکیب تهیه می شوند، جزو غذاهای افزایش دهنده چربی های خون به شمار می آیند.

توصیه می شود به جای آن ها از آرد گندم، جو و برنج سبوس دار استفاده شود و به جای برنج سفید و آبکشی شده از کته با شوید( شوید پلو) یا زعفران و زیره استفاده نمود.

در صورت ضرورت می توان از برنج آبکشی به همراه سبوس دوم برنج استفاده کرد.

تذکر: در برخی رستوران ها به برنج زاج می زندد تا قد بکشد و شفاف شود در حالی که زاج موجب شکنندگی عروق می شود.

 

منبع:

– تغذیه در طب ایرانی،اسلامی مولفان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر مریم مقیمی

/انتهای متن/

 

درج نظر