سنگ های قیمتی که هم سرمایه است و هم زیور

 کشور ما از متنوع ترین و بهره مندترین نقاط دنیاست از نظر ذخایر معدنی سنگ ها و جواهرات: فیروزه ی نیشابور، مروارید مرغوب خلیج فارس، عقیق ، کوارتز، گانرت، اپال، مالاکیت ، مرمرها و گرانیت ها و …

0

 کشور ما از متنوع ترین و بهره مندترین نقاط دنیاست از نظر ذخایر معدنی سنگ ها و جواهرات: فیروزه ی نیشابور، مروارید مرغوب خلیج فارس، عقیق ، کوارتز، گانرت، اپال، مالاکیت ، مرمرها و گرانیت ها و …

 

فاطمه قاسم آبادی/

ذخایر هر کشور نشانگر میزان ثروت های آن کشور و باعث بالا رفتن جایگاه مالی و اقتصادی آن کشور در بین مردم جهان است.

بنابر مطالعات علمی و فنی انجام شده ، کشور ما از ذخایر معدنی سنگ ها و جواهرات و…. نه تنها بی بهره نیست، بلکه معادن بسیار بی نظیری چون معادن فیروزه ی نیشابور با قدمت و شهرت خاص خود همواره برای ایران افتخار آفرین بوده است.

همچنین استخراج طولانی مدت مروارید مرغوب در خلیج فارس از دیگر دستاوردهای کشور ما در این زمینه است. علاوه بر آن فیروزه های کرمان و دامغان ، سنگ های متنوع عقیق ، کوارتز، گانرت، اپال، مالاکیت، مرمر ها و گرانیت های فوق العاده زیبا و نیز بسیاری معادنی که ناشناخته مانده است، فرصت های اقتصادی گرانبهایی است که با اعمال مدیریت صحیح می توان  این ثروت های ملی را  بهره برداری کرد و افزایش داد و به کمک استخراج، ساخت و پرداخت درست این سنگ ها، زمینه اشتغال زایی و توسعه ی کشور و بالا رفتن سطح  رفاه در کشور را فراهم کرد.

 

اهمیت تاثیر سنگ ها

همانگونه که می دانیم در آیات شریف قرآن و احادیث پیامبر(ص) و ائمه ی معصومین (ع) از اهمیت سنگ های قیمتی و نیز بهره مندی از آنها به شکل انگشتر و دیگر آرایه ها، شواهد زیادی داریم که به همین سبب مردم مسلمان به عنوان عمل به سنت و تبرک جویی و دفع بلایا از آنها بهره می جویند که این خود سابقه دیرینه ای برای استفاده از این سنگ ها دارد که باید در ترویج و توسعه ی صحیح آن کوشا باشیم.

علاوه بر همه ی این مسائل، هنر جواهر سازی و جواهر پوشی در ایران به استناد کشفیات باستان شناسی سابقه ای روشن دارد و مطالعات مربوط به اسطوره ها، نتیجه جذاب و آموزنده ای دارد که با کمی توجه و تبلیغ می تواند مخاطبان زیادی را به این هنر جذب خود کند.

 

سنگ درمانی

آنچه اکنون به عنوان سنگ درمانی در میان مردم رواج پیدا کرده است، پیشینه ای مستند در اعماق تاریخ دارد که بهره برداری از خواص سنگ ها و بکارگیری روشهای اصولی توسط اساتید و دانشمندان بزرگ ایرانی گویای واقعیت های اثر بخش آن است.

در واقع چنین اثراتی واقعیت دارد و سال های سال در کشور ما برای درمان برخی بیماری های جسمی و روحی مورد استفاده گرفته است و حتی می توان گفت که نه تنها در کشور ما که در کل دنیا مورد تائید است.

 

سودجویان

ولی آنچه نگرانی جدی می آورد سوء استفاده و فریب کاری ازسنگ های قیمتی است . متاسفانه گاهی شاهد هستیم که افراد و گروه هایی با توسل به تبلیغات دروغین اقدام به بدل فروشی و عرضه ی جواهرات تقلبی و کم ارزش تحت این عنوان ها می کنند:

سنگ های ماه تولد، سنگ های شفابخش ، سنگ های شگون، سنگ های متبرک و….

 تنها هدف این تبلیغات فروش سنگ های بدلی و نا مرغوب به جای سنگ های معدنی ارزشمند است.

 

سنگ های رنگی روی رکاب های طلایی

هم اکنون تهیه، عرضه، فرآوری، تولید و حتی مصرف جواهرات در ایران عمدتا  غیر اصولی، تقلیدی و غالبا به دور از هنر اصیل ایرانی است که با توجه به مصرف قابل توجه آن، چه به عنوان اندوخته گذاری و یا برای مصارف زینتی و یا مبادلات مالی و سرمایه ای، جا دارد از سوی مسئولان مورد توجه اساسی قرار بگیرد.

ولی با وجود همه ی این مشکلات تلاش هایی که برای زنده کردن این ارزش ملی و هنر ایرانی انجام گرفته است، هم جای تقدیر دارد؛ چرا که در سال های اخیر آموزشگاه های بسیار زیادی به همراه موسسه های تجاری برای برگزاری دوره های سنگ شناسی و تراش این سنگ های گرانبها، کلاس های تخصصی بسیار زیادی را تاسیس کرده اند و همین مقدمات می تواند باعث شناخت هرچه بیشتر ما از سرمایه های ملی مان شود و فرصت استفاده ی درست و بهینه را از این مخازن فراهم می کند.

 

سخن آخر

سنگ های قیمتی چه از نظر زیبایی و چه از نظر بعد مالی و سرمایه گذاری بسیار مورد توجه مردم کشور ما بوده اند، جواهرات عظیم موزه ملی و ساخت های اعجاب انگیز و منحصر به فرد آن، خود شاهدی بر این سخن است؛ منتها اینکه در حال حاضر با وجود ذخایر بسیاری که ما در اختیار داریم چقدر می توانمیم از این نعمات استفاده کنیم و این ذخایر را به همراه هنر اصیلمان به نماش جهانیان بگذاریم، کاملا بستگی به همت مردمی و رسیدگی مسولان در حفظ این هنر و سرمایه های ملی دارد.

/انتهای متن/

درج نظر