پایان 16 سال اعتصاب غذای “بانوی آهنین”

یک فعال زن هندی قصد دارد با پایان دادن به اعتصاب غذای 16 ساله‌اش، در انتخابات این کشور نامزد شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، «ایروم شارمیلا،» فعال زن 44 ساله هندی که در اعتراض به خشونت‌های ارتش هند به مدت 16 سال اعتصاب غذای سیاسی کرده بود، سه‌شنبه در دادگاهی در مانیپوراعلام کرد قصد دارد 9 اوت سال جاری میلادی (19 مرداد) به این نوع اعتراض خود پایان دهد و در انتخابات سال آینده به عنوان نامزد مستقل شرکت کند.

این زن که به «بانوی آهنین» مانیپور مشهور است، 5 نوامبر سال 2000 (15 آبان 1379) و در 28 سالگی، اعتصاب غذایش را در ایالت مانیپور آغاز کرد. این اقدام شارمیلا سه روز پس از کشته شدن 10 غیرنظامی بدست نیروهای ارتش در «مالوم،» شهر کوچکی واقع در ایالت مانیپور و در اعتراض به قانون ضدبشری «اختیارات ویژه نیروهای مسلح» صورت گرفت که حق پیگیری خشونت‌های ارتش این کشور را در مناطق مورد مناقشه، غیرممکن می‌سازد. نیروهای ارتش هند مختارند در مناطق مورد مناقشه، هرگونه ظلم و بی‌رحمی که مایل باشند علیه مردم عادی صورت دهند. پیگیری‌های قانونی جنایت‌های پرسنل ارتش بدون تصویب قبلی دولت مرکزی ممنوع است.

بانوی آهنین سه روز پس از آغاز اعتصاب غذایی به اتهام تلاش برای خودکشی بازداشت شد. از آن زمان، مقامات قضایی هند تلاش کرده‌اند شارمیلا را وادار به تغذیه از راه بینی کنند. وی در این سال‌ها، بیشتر روزها در بیمارستان بستری بوده است. این فعال هندی مجبور است هر 15 روز یک‌بار خود را به یک دادگاهی محلی معرفی کند.

قانون اختیارات ویژه نیروهای مسلح به نظامیان ارتش این کشور اختیار تام می‌دهد تا افراد مظنون را در مناطق مورد مناقشه مانند کشمیر، بدون نیاز به حکم جلب، بازداشت و یا حتی هدف تیراندازی قرار دهند و به قتل برسانند.

/انتهای متن/

درج نظر