جنگ های جهانی سکوی پرتاب مد

مد و مدگرایی پیشینه ی بسیار دیرینه ای در زندگی مردم جهان دارد منتها حدود صدسالی می شود که به دلیل گسترش روابط بین المللی، اختراعات و فن آوری های جدید وهم گسترش رسانه ها، مد به صورت گسترده تر و فراگیریتری درآمده است .

0

فاطمه قاسم آبادی/

زمانی گستره ی مد تنها در محدوده ی یک شهر و نهایتا یک کشور بود ولی در حال حاضر این گستره جهانی شده است؛ منتها سیری که باعث این فراگیری شده است هم بسیار مهم است.

 

سرآغاز مد

در اوایل قرن بیستم، بیشتر مدها از پاریس و گاهی از لندن سرچشمه می گرفتند. مجلات مد از سایر کشورها ویرایشگرانی را به نمایشگاه های مد پاریس ارسال می کردند. فروشگاه های بزرگ خریداران را به نمایشگاه های پاریس می فرستادند و از آنجا لباس هایی خریداری می کردند و طرح آن را کپی می کردند.

در اوایل قرن بیستم مجلات مد شروع به چاپ عکس های مختلف از طراحی لباس کردند. این مجلات در سراسر دنیا به خوبی فروش رفتند و مورد پسند عموم قرار گرفتند.

 

دهه 1900

در این دوره لباس هایی که توسط زنان شیک پوش پوشیده می شد، همانند لباس هایی بود که در دوران رونق و شکوفایی مد رایج شده بودند. اما در اواخر قرن نوزدهم، افق های صنعت مد گسترده تر شد که شاید دلیل آن صنعتی شدن زندگی برای زنان بود. از آن به بعد زنان شیک پوش برخلاف گذشته لباس های زیر و روی خود را بدون کمک دیگران بر تن می کردند.

در این راستا اولین خانه های طراحی مد برحسب درخواست زنان برای آنها لباس می دوختند. پیراهن های زیبا مهمترین بخش لباس های زنانه را تشکیل می دادند. پس از آن کلاه های خوب طراحی شده نیز تبدیل به یکی از بخش های مهم لباس زنانه شدند.

کلاه های مد هم کوچک و هم نازک بودند و دقیقاً روی بالای سرقرار می گرفتند و با روبان، گل و حتی پربسته می شدند. چترهای آفتابی هنوز در این دوران به عنوان ابزار تزئینی به خصوص در تابستان مورد استفاده قرار می گرفتند.

 

دهه 1910

در سال های اولیه این دوران پیروی از مد کمی انعطاف پذیر شد. در پاریس اولین طراحان شروع به ترویج مد در سراسر جامعه کردند. کلاه های نمدین ساده، کلاه های بی لبه و پارچه های نازک و توری در دهه 1910 رایج شدند. شایان ذکر است که بگوییم برای اولین بار شوی لباس زنانه در این دوران راه اندازی شد.

البته لباس های زنان هم در این دوره کاملا متفاوت از دوران های قدیم که در آن حتما یک نفر باید در پوشیدن شان کمک می کرد شد؛ این تفاوت ها در پوشش باعث شد که فعالیت های زنان هم همگام با نوع پوشش جدید و کمتر رسمی شان، تغییر پیدا کند.

 

دهه 1920

دوران میان دو جنگ جهانی دوران طلایی مد لباس های فرانسوی بود. ماشین ها جایگزین کالسکه ها شدند. شاهزاده ها و ملکه ها تاج های خود را کنار گذاشتند و از لباس هایی شبیه لباس هنرپیشگان فیلم ها استفاده کردند.

کمی بعد از جنگ جهانی اول، تغییرات اساسی در مد ایجاد شد. کلاه پوش های پف کرده جایگزین چترهای کوتاه شدند. زنان شروع به پوشیدن لباس هایی شبیه مردان کردند.

اگرچه در آغاز در بعضی کشورها مدهای لباس برای هردو جنس به یک شیوه طراحی شده بود، اما مردم از سال 1925 با آغوش باز از مدهای جدید استفبال کردند. استفاده از سبک فرانسوی در این دوران میان زنان جوان بسیار رواج یافت. استفاده از کلاه های ورزشی در این دوران میان زنان و مردان رواج یافت.

پوشش مردان آمریکایی تقریباً به شکل غیررسمی درآمد که در واقع نشان دهنده ی طبع جوان و راحت پسند آنها بود. در قرن بیستم تقریباً هیچ کس از پوشش لباس ها به سبک جوانان اجتناب نمی کرد.

پیراهن های قدیمی بلند جای خود را به پیراهن های کوتاه دادند. مردان از لباس های ورزشی استفاده می کردند مانند پیراهن های بافته و شلوارکوتاه که شلوار گلف نامیده می شد. دیگر استفاده از کت های دنباله دار رایج نبود.

 

دهه 1930

در دهه ی 1930 بسیاری طراحان با نقد طراحی های قدیمی، شروع به حفظ سبک های فمینیستی کردند. مد لباس های زنانه، از لباس های خشن مردانه تبدیل به لباس های مناسب زنانه شد.

بالاتنه لباس ها با حاشیه از پایین تنه جدا شد و استفاده از لباس های شب تنگ در این دوران رواج یافت. بدن زنان شروع به تغییر شکل کرد، زنان شروع به لاغر شدن کردند. مد لباس های زنانه کم کم به شکلی در آمد که امروزه لباس ورزشی نامیده می شوند.

 

اواسط قرن بیستم

جنگ جهانی دوم باعث ایجاد تغییرات قراوان در صنعت مد شد. بعد از جنگ، پاریس تبدیل به مرکز جهانی مد شد. سبک های جدید جوان پسند در نیمه دوم قرن، مد شدند. زمانی که نصب سیستم حرارت مرکزی در منزل ها رواج یافت، لباس ها نازک تر شدند و پارچه های نرم و نازک تر وارد بازار شدند.

در غرب، استفاده از سبک های سنتی میان افراد طبقات بالای جامعه و کارگران تقریباً ناعادلانه شد. اروپایی ها تمایل بیشتری به استفاده از لباس های ساده و ورزشی داشتند. آمریکایی ها گاهی از طراحی های لباس زنانه استفاده می کردند. هزینه تولید مواد اولیه لباس ها تقریباً کاهش یافت و فناوری های تولید لباس بسیار پیشرفته تر شدند.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر