زنان با قلم به مبارزه شرایط دشوار خود رفته اند

روز قلم بهانه ای شد برای این که یکی از زنان مسلمان عراقی زهرا صدر عضو شورای عالی اسلامی عراق از زنان بگوید که چگونه با قلم مبارزه می کنند برای جهانی بهتر. روز قلم بهانه ای شد برای این که یکی از زنان مسلمان عراقی زهرا صدر عضو شورای عالی اسلامی عراق از زنان بگوید که چگونه با قلم مبارزه می کنند برای جهانی بهتر.

0

زنان در اسلام پایه و اساس و هسته خانواده هستند. آنان از تأسیس خانواده در رشد و گسترش آن نقش اساسی دارند. و اسلام آنان را مورد ستایش قرار داده، نه تنها اسلام بلکه تمامی ادیان آسمانی مقام زن را مورد بزرگداشت و تجلیل قرارداده اند و این امری است که علیرغم تلاش سکولاریسم در نمایش زنان در چارچوب موجود  مظلوم و فاقد اراده قابل انكار نيست. اين تلاش هاي سكولاريسم در بازنمایی زنان به این شکل در واقع راه را به سوی سراب آزادی زن باز نمود که منجر به انواع خشونت ها بر علیه زنان شد. در واقع بسیاری از غربی ها امروزه اذعان دارند که در نظام اسلامی زنان محترم بوده و مانند یک شاهزاده تلقی می شوند نه برده.

 

زهرا صدر ضمن رد شایعات در مورد ضعف حضور زنان در عرصه فرهنگی  تاكيد كرد:

من معتقدم مروجان اين شايعات فطرت مادري را نمي شناسند يا به فراموشي سپرده اند. این موجود ظریف پیش از مردان به بلوغ می رسد و توانایی پذیرش مسئولیت را در جوانی می یابد که در آن مردان جوان هنوز در حال آموزش دیدن هستند. پس هنگامی که درباره استعداد فطری در ادبیات وفرهنگ سخن می گوییم باید در نظر داشته باشیم که زنان چند سالی از مردان در این زمینه ها پیشی دارند.

وي درباره ابزار فعلی ارائه شده به بانوان به منظورقابلیت های فکری، فرهنگی و روانی شان گفت: 

متاسفانه امكانات فعلي در این زمینه بسیار ابتدایی بوده و توانایی تربیت نسل بانوان فرهیخته را ندارد. شرایط فعلی کشور عراق و جنگ مستمر  منجر به تعداد زیادی از زنان بیوه وکودکان یتیم شده است که فاقد شرايط مناسب براي  زندگی هستند و در اين شرايط مي بينيم كه حدود 80 درصد از زنان جامعه عراقي از فقدان آموزش هاي صحيح رنج مي برند و حتي زناني كه به  شرايط زندگی مناسب و معقول را دارند درگير حوزه ارتباطات  مجازي و تکنولوژی های ارتباطی جدید شده اند که به نوبه خود این وضعیت را تشدید می کند. زنانی که از آموزش مناسب و مطالعه کافی برخوردار نیستند و تنها درگیر ظواهر گشته اند. پس برای تربیت زنان لازم است از ابتدا دست به کار شد و روی دختران سرمایه گذاری کرد مخصوصا از لحاظ آموزش های صحیح دینی تا هرکدام از آنان سفیری برای تاسیس و تربیت خانواده ای سالم و فرهیخته و آگاه باشند چرا که اگر این کودکان صحیح تربیت شوند و با وظایف خود آشنا گردند، به نحو احسن در انجام وظیفه خود تلاش خواهند نمود.

زهرا صدر درباره وظيفه رهبری زنان، که در بانوان اهل بیت  (ع) به عنوان الگوی برتر زنان مسلمان مشاهد می کنیم گفت:اگر فرهنگ نابود شود ابزار لازم برای تربیت روحیه رهبری در زنان نابود می شود. نقطه مشترک تمامی زنانی که قبل و بعد از اسلام نقش رهبری داشته اند در محیط پرورشی آنان بوده. البته این بدان معنا نیست که امروزه اینگونه الگوها نمی توانند وجود داشته باشند بلکه هجمه های رسانه ای تصویر حقیقی زن به عنوان رهبر را خدشه دار نموده و زنان مسلمان را بین معیارهای رهبری مدنی و اسلامی سردرگم نموده. به طوری که بدون زمینه پرورشی اعتقادی قوی امروزه دشوار است که زن با جامعه سیاسی و جامعه عمومی وارد تعامل شود و ضمن حفظ دین و شان خود، توانایی های فکری و قابلیت های رهبری خویش را عرضه نماید.

وی پیرامون نقش زنان در تالیف و ادبیات گفت: به نظر من امروزه زنان توانمند در این عرصه ها همپای مردان در حال حرکتند و حتی گاهی به دلیل احساسات سرشار خود از مردان در روزنامه ها و مجلات وسایت های الکترونیکی و وبلاگ ها پیشی گرفته اند چرا که در این عرصه آزادی خود را یافته اند تا بدون سانسور و هراس از خودشان بگویند و با قلم خود به مبارزه شرايط دشوار زندگی خود بروند.

 

منبع:

اتحادیه جهانی زنان مسلمان

 

وبسایت ما:

http://gamwomen.org

 

معرفی اتحادیه جهانی زنان مسلمان:

با توجه به نیاز جهان به حضور زنان و ضرورت هماهنگی و همفکری و یکپارچگی آنها، و از سوی دیگر با توجه به مشکلات منطقه ای جهان اسلام در خصوص زنان و کودکان،  اتحادیه جهانی زنان مسلمان برای همفکری، هم قدمی و اقدامات مناسب زنان در تاریخ شهریور 1392توسط جمعی از زنان نخبه و فعال از داخل و خارج از کشور تشکیل گردید. از آنجا که اتحادیه، نقش جهانی زنان را مورد نظر دارد، اعضای آن از میان زنان تقریبی شیعه و سنی سراسر جهان اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی انتخاب شده اند. “اتحادیه جهانی زنان مسلمان” نهادی است جهانی، غیردولتی و غیرانتفاعی که به منظور افزایش ارتباط و تقویت مشارکت زنان مسلمان در جهت صلح جهانی عمل می نماید.

/انتهای متن/

درج نظر