کتاب “سردار بی‌بی مریم بختیاری” رونمایی شد

آیین رونمایی از کتاب “سردار بی‌بی مریم بختیاری” که به قلم “پریچهر سلطانی” نگاشته شده برگزار شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، در این مراسم فریدون الهیاری- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با ارزشمند خواندن اقدامات تألیفی و تحقیقی که به معرفی چهره‌های سرشناس تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی منتج می‌شود، اظهار کرد: نبود تحقیقات و پژوهش‌های حرفه‌ای در حوزه تاریخ‌نگاری قوم بختیاری یکی از کاستی‌های حوزه شناخت تاریخی در ایران محسوب می‌شود. این در حالی است که قوم بختیاری یکی از ایلات و اقوام ریشه‌دار و باسابقه ایران‌زمین بوده و همواره در مسیر اعتلای فرهنگ و آیین ایران کوشیده است.

وی با اشاره به کتاب “زیر آفتاب سوزان ایران” نوشته “اسکارفن نیدر مایر” خاطرنشان کرد: این ستوان آلمانی در این کتاب در توصیف بختیاری‌ها گفته است، آن‌ها هرگز شمشیری از نیام در نمی‌آورند مگر برای دفاع از ایران، که این خود بیانگر ارزش و اهمیت این قوم شجاع و دلیر در تاریخ کهن ایران زمین بوده و هست. قوم بختیاری را به عنوان قومی باریشه می‌شناسند که به‌عنوان یکی از جویبارهای بزرگ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی رودخانه خروشان هویت کهن ایرانی را می‌سازد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در توصیف ویژگی‌های سردار بی‌بی مریم بختیاری افزود: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در توصیف ویژگی‌های بارز این بزرگ بانوی تاریخ بختیاری گفته‌اند او علاوه بر سابقه مبارزه با بیگانگان و انگلیس یک مبارز واقعی علیه استبداد بود و روحیه مجاهدت او باعث شد تا علیمردان خان در دامن این شیر زن تاریخ پرورش یافته و به یکی از اسطوره‌های قوم بختیاری تبدیل شود.

الهیاری اضافه کرد: سردار بی‌بی مریم بختیاری در خلال جنگ جهانی اول و علی‌رغم وجود اختلافات درون قومی در ایل بختیاری که ناشی از تفاوت دیدگاه‌ها در طرفداری از متفقین و متحدین بود به حمایت از گروه‌های آزادی‌خواه برخاست و حتی خانه خود را به مامنی امن برای گروه‌های آزاده و حق‌طلب تبدیل کرد و به همین دلیل نیز در تاریخ ایران‌زمین به عنوان چهره‌ای شاخص جاودانه شد.

وی بابیان اینکه سردار بی‌بی مریم بختیاری با نگاهی فرا احساسی مبارزات خود را از مسیر منطق و تعقل پیش می‌برد، تصریح کرد: تاریخ ایران نتیجه درایت، عقلانیت و باورمندی شیر زنان و بزرگ‌مردان این دیار به اصل دین و آموزه‌های اسلام راستین بود. آنان در راه مبارزه پایمرد و متعهد بودند و از همین رو است که بازشناسی چهره‌هایی مانند “بی‌بی مریم بختیاری” به اعتلای هر چه بیشتر فرهنگ ایرانی اسلامی خواهد انجامید.

همچنین در این مراسم فضل‌الله صلواتی، فعال سیاسی با تأکید بر اینکه قرآن آدمیان را به تأمل در تاریخ فراخوانده است، اظهار کرد: زنان و مردان بختیاری فرزندان کویر و زاده ییلاق‌ها و قشلاق‌های متمادی‌اند که این امر آن‌ها را قوی و نیرومند ساخته تا در برابر هرگونه ناملایمات زندگی پایدار و توانمند باشند. بختیاری‌ها به دین‌داری، همسر داری و وطن‌پرستی شهره هستند و وحدت همیشگی آن‌ها باعث شده تا در عصر حاضر از آن‌ها این انتظار وجود داشته باشد که به تأسی از نیاکان خود از هرگونه فساد، طلاق و تفرقه دوری کنند.

وی خطاب به نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر اصفهان گفت: چه بهتر است مسئولانی که دستی در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی دارند روزی را به عنوان روز “بختیاری‌ها در اصفهان” انتخاب کرده و در این روز سیاه چادرهایی در بخش‌های مشخص شهر برپا شود و بختیاری‌های اصفهانی در این مکان‌ها به معرفی چهره‌های شاخص و گران‌سنگ تاریخ خود بپردازند تا اصفهانی هم بدانند که اصفهان حقیقتاً دست چه کسانی است.

نخستین فرماندار اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به سبقه خانوادگی خود افزود: پدرم از روحانیان بنام خمینی شهر و مادرم بختیاری بود و اکنون که فکر می‌کنم می‌بینم شاید این روحیه مبارزه‌جویی با ظالم و انقلابی گری در مسیر حق را از نیاکان اجدادی مادرم به ارث برده باشم.

صلواتی با اشاره به تلاش مادرش برای آزادی او و دیگر برادرانش در روزهای حبس زندان‌های رژیم پهلوی تصریح کرد: مادرم در برابر خودروی تیمسار تقوی دراز کشید و از او خواست تا من را آزاد کند. او به قدری شجاع بود که از تهدیدهای سران ساواک نیز نمی‌هراسید. خانه آن‌ها را پیدا می‌کرد و درباره من و برادرانم با خانواده‌های آن‌ها صحبت می‌کرد؛ وضع به جایی رسید که ساواک تصمیم گرفت ما را از زندان‌های اصفهان به دیگر شهرها تبعید کند و این‌گونه بود که من به یزد فرستاده شدم.

وی با اعتقاد به اینکه محققان تاکنون تنها بخشی از تاریخ بختیاری را به رشته تحریر درآورده اند و این بخش از تاریخ مهجور مانده است، اظهار کرد: تاریخ بختیاری بدون شک تنها به مشروطه و حمایت‌های حاج‌آقا نورالله صلواتی از سردار مریم بختیاری یا مبارزه گری ذاتی این قوم شایسته با استبداد باز نمی‌گردد. محققان و قلم به دستان بختیاری باید به صحنه وارد شده و رسالت خود را به اتمام برسانند.

این پژوهشگر و فعال سیاسی خطاب به بختیاری‌ها گفت: رسالت خود را به اتمام برسانید چرا که شما به ایل و قوم بختیاری مدیون هستید؛ اگر وطن دوست هستید قلم‌هایتان را در دست بگیرید و صدها بی‌بی مریم دیگر را که هنوز ناشناخته هستند، اما ایران و بختیاری به سبب مجاهدت‌ها و جان فشانی هایشان به آن‌ها مدیون است به مردم ایران و جهان معرفی کنید و از این طریق پرچم قوم خود را بالا نگاه دارید.

داستان یک انتخابات در یک رونمایی

در این مراسم نمایندگان بختیاری تبار برگزار کننده آیین رونمایی از کتاب سردار بی‌بی مریم بختیاری در حاشیه برگزاری این مراسم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای شهر اصفهان و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را مخاطب قرار داده و با تأکید بر سه مطالبه خود از آن‌ها اعلام کردند که خواستار مرمت هر چه سریع‌تر مقبره مادر شهید علی مردان خان، سردار بی‌بی مریم بختیاری بوده و به پاس تلاش‌های بی دریغ این بزرگ بانوی ایلیاتی انتظار دارند خیابان و میدانی به اسم او در اصفهان نام‌گذاری شود.

پریچهر سلطانی، نگارنده کتاب سردار بی‌بی مریم بختیاری در توضیح چرایی این سه مطالبه گفت: این شیر زن بختیاری حدود یک‌صد سال پیش مبارزه با بیگانگان را به طور شفاف آغاز کرد و در دورانی که فقر و فقدان سراسر ایران را فرا گرفته بود او نه تنها 50 فقیر را تحت تکلف خود قرار داد بلکه در خلال جنگ جهانی اول ماهی 500 تومان نیز به نیروهای مبارز ایرانی که در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی می‌کردند کمک مالی کرد.

وی اضافه کرد: خانه سردار بی‌بی مریم بختیاری در زمان رضاخان به مآمن امن مبارزان راه حق و عدالت تبدیل شد به‌طوری که دستجردی طی دو سال اقامت در خانه بی‌بی مریم حتی فرصت و فراغتی برای نگارش کتاب اردشیر نامه یافت و در وصف این بانوی بزرگ بختیاری سرود ” زنی در کشور آرایی یگانه “. این در حالی است که سردار بی بی مریم مورد احترام بزرگان دینی آن دوران از جمله حاج آقا نور الله اصفهانی نیز بود و این عالم گران‌قدر، وی را با عناوینی همچون “غیرتمند” خطاب کرده بود.

نگارنده کتاب سردار بی‌بی مریم بختیاری بابیان اینکه خود 6 سال عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بوده خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: بخشی از وظایف سازمان میراث فرهنگی در زمینه میراث فرهنگی و مرمت آن خلاصه می‌شود و از این‌رو انتظار می‌رود اداره کل میراث اصفهان هر چه سریع تر نسبت به مرمت مقبره بی‌بی مریم اقدام کند.

الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در واکنش به این گفته اظهار کرد: مجموعه میراث و شهرداری اصفهان تاکنون تعاملات خوبی را با یکدیگر داشته‌اند با این‌حال تخت فولاد اصفهان زیر نظر شهرداری قرار دارد و حتی ذیل کمیسیون ویژه‌ای در شورا قرار گرفته است با این حال طی رایزنی‌هایی که دقایقی پیش با سخنگوی شورای اسلامی شهر صورت گرفت قرار شد کارگروهی از میراث، شهرداری و شورا در اسرع وقت از مقبره سردار بی‌بی مریم بختیاری و تکیه بختیاری‌های دفن شده در تخت فولاد بازدید کرده و زمینه مرمت این ناحیه از تخت فولاد را فراهم کنند.

همچنین حیدر علی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه این مطالبات باید از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان صورت پذیرد خطاب به جمعیت گفت: این نخستین باری است که پس از حماسه هفتم اسفند 94 پیش روی مردم کشورم قرار می‌گیرم و از حضور فعال و سرنوشت ساز مردم شهر و استان اصفهان سپاسگزارم؛ این مهم نیست که چه کسانی به من رای داده یا نداده‌اند، بلکه انتخابات مجلس دهم نشان داد که هنوز حیات سیاسی نیز همچون حیات اجتماعی و فرهنگی در میان مردم موج می‌زند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به سخنان نماینده اصفهان تأکید کرد: البته مسئول پیگیری مطالباتی از این دست با اداره کل نیست و شورا و شهرداری باید در این زمینه وارد عمل شده و اقدام کنند.

همچنین ناهید تاج‌الدین دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قدمت ایل بختیاری به ده‌ها هزار سال می‌رسد، اظهار کرد: قوم بختیاری همواره و در بزنگاه‌های سرنوشت ساز تاریخ از انقلاب مشروطه گرفته تا انقلاب اسلامی ایران حضور داشته و خوش درخشیده‌اند و در این میان سردار بی‌بی مریم شاید یکی از ده‌ها و یا صدها هزار بانوی تاریخ ایران زمین باشد که با مجاهدت خویش نام این سرزمین را بر بلندای عزت و افتخار تثبیت کرد.

وی اضافه کرد: من به عنوان یکی از بانوان مجلس دهم از این‌که در دوره‌ای از مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کنم که در آن تعداد زنان به‌مراتب از سنوات گذشته بیشتر است افتخار می‌کنم و امیدوارم که بی‌بی مریم‌ها و فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه زنان ایرانی باشند و مطالعه سرنوشت آن‌ها راه را برای بروز پتانسیل‌های بی‌بدیل جامعه زنان ایرانی هموار سازد .

ندا واشیانی پور عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه می‌تواند دو قول عملی به بختیاری‌های اصفهان بدهد، تصریح کرد: مقبره سردار بی‌بی مریم بختیاری را مرمت و بازسازی خواهم کرد چرا که بر این باور هستم که این بانوی پرافتخار ایلیاتی نه‌تنها به بختیاری‌ها بلکه به همه مردم ایران تعلق دارد. همچنین دستور می‌دهم تعدادی از کتب منتسب به این بانو که به دست خانم دکتر سلطانی نگاشته شده خریداری شود و برای مطالعه عموم و به ویژه بانوان در فرهنگ سراها، کتاب‌خانه‌ها و همه اماکن مرتبط با بانوان قرار داده شود.

واشیانی پور در عین حال با اشاره به مطالبه بختیاری‌ها مبنی بر نام‌گذاری میدان و خیابان به اسم بی‌بی مریم بختیاری گفت: این مطالبه نیازمند بررسی‌های بیشتری است چراکه باور دارم مکانی که قرار است به اسم این بانو نام‌گذاری شود باید هم شان نام پر افتخار او باشد این در حالی است که تمام پروژه‌های در دست ساخت شهرداری نام‌گذاری مصوب شده‌اند، اما من راهکاری برای این موضوع در ذهن دارم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر طراحی اماکنی را انجام داده و برای بررسی به شهرداری اصفهان سپرده‌ام؛ البته این اماکن طی دو سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید و اگر بنده عضو آینده شورای اسلامی شهر باشم می‌توانم این مطالبه را در آن زمان ادامه داده و به سرانجام برسانم. بنابراین در این مورد از بختیاری‌های عزیز اصفهانی می‌خواهم اندکی صبور بوده و یقین داشته باشند که این مطالبه را تا حصول نتیجه دنبال خواهم کرد!
/انتهای متن/

 

درج نظر