طلا ، عشق اول زنان هندی!

پوشش و نحوه ی استفاده از زیورآلات در بین زنان هندی کاملا منحصر به فرد است. این تفاوت که ریشه در فرهنگ و علایق خاص زنان هندی دارد باعث شده است که این زنان در دنیا با این پوشش خاص شناخته شوند.

0

فاطمه قاسم آبادی/

در تمام دنیا زنان هندی به استفاده مداوم و همیشگی از زیورآلات شهرت دارند؛ در واقع زیورآلات مختلف بخشی ضروری از لباس سنتی هندی‌هاست و انتخاب آنها محسوب نمی‌شود. پوشیدن یک دست ساری هندی در مراسم رسمی باید با مجموعه مفصلی از انواع زیورآلات همراه باشد.

 

این همه زیورآلات!

به جز زیورآلات مرسوم خانم‌ها مثل گوشواره، گردنبند، النگو یا دستبند، نمونه‌های دیگری از زیورآلات برای مو، پا و… می‌توان در زیورآلات سنتی زنان هند دید.

برای زنان هندی، زیورآلات به دست و صورت محدود نمی‌شوند، آنها عادت به بستن پابند هم دارند؛ پابندی که ترکیبی از سنگ و فلزهای مختلف است. پابند کلاسیک زنان هند، نمونه‌ایست که روی پا هم امتداد پیدا می‌کند و به حالت انگشتر دور یکی از انگشت‌های پا می‌رود. زنان هندی هرچند در بیشتر مواقع دامن‌های بلند استفاده می‌کنند اما این به معنی حذف پابند از زیورآلات‌شان نیست.

 

النگوهای رنگی و همیشگی

النگوهای هندی، مشهورترین زیورآلات این زنان و متداول‌ترین نمونه در میان آنهاست. در کوچه و خیابان هند، زنان هندی با مجموعه مفصل گردنبند، سربند و… دیده نمی‌شوند اما حتما یک سری النگو به دست دارند. ویژگی دستبندهای هندی ترکیب چند نمونه مختلف با هم است؛ از النگوی نگین‌دار تا نمونه‌هایی که با پارچه و نخ ترکیب شده‌اند. صدای جرق جرق این النگوها صدای آشنایی است که همیشه در هند به گوش می‌رسد.

 

عشق به طلا در ازدواج

سالانه حدود 20 میلیون ازدواج در هند صورت می‌گیرد. هیچ یک از زوجین شبیه یکدیگر نیستند، اما یک چیز مشترک بین این 20 میلیون زوج وجود دارد: عشق به طلا؛ آن هم نه طلای کم، بلکه طلایی که باید بر ظاهر عروس سنگینی کند.

طلا فلزی گران‌بها است که شاید تهیه آن برای جامعه فقیر هند دردسرساز باشد. ویتیکا اگاروال یکی از موسسان موسسه برنامه‌ریزی ازدواج در بنگلور هند است که می‌گوید:

«اگر در عروسیِ هندی‌ها طلا نباشد، آن عروسی کامل نیست. فرقی ندارد که ثروتمند باشید یا فقیر، مهم این است که بر اساس طبقه اجتماعی‌تان طلا داشته باشید. زیرا روز عروسی درست زمانی است که شما می‌توانید کامیابی، ثروت و دارایی‌تان را به رخ دیگران بکشید. بنابراین خیلی مهم است که چه میزان طلا دارید! »

 

پوششی از طلا برای عروس هندی

عروس‌های هندی بیش از حد طلا را به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. آن‌ها از طلا برای تزیین مو، حلقه‌ی بینی، گوشواره و گردنبند استفاده می‌کنند. گاهی اوقات عروس آن‌قدر از طلا استفاده می‌کند که صورتش به سختی پیداست. همین سنت باعث شده تا هندوستان به طلا تشنه شود: میزان تقاضای هند به حدود یک چهارم میزان عرضه جهانی طلا نزدیک شده است. هندوستان بعد از چین به دومین مصرف‌کننده طلای جهان تبدیل شده است.

 

کسادی ازدواج

حال اما میزان ازدواج‌های هند روندی نزولی داشته و همین مسئله می‌تواند بازار جهانی طلا را تحت تاثیر خود قرار دهد. گفته می‌شود که آمار ازدواج‌ هندی‌ها تا پایان سال جاری میلادی با 20 درصد کاهش نسبت به سال گذشته میلادی مواجه خواهد شد.

این موارد بر جهان تاثیر می‌گذارد، چرا که بازار جهانی طلا از هندوستان انتظار دارد که سالانه 20 میلیون ازدواج داشته باشد و به تبع آن 800 تن طلا خریداری کند! اما حالا این معادلات ممکن است به هم بخورد.

 

عروسی های چند روزه !

عروسی‌های هندی‌ها معمولا طولانی است و خانواده‌ها باید از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کنند. حضور بین 3000 تا 6000 میهمان در مراسم عروسی هندی‌ها چیز عجیبی نیست. اگروال می‌گوید که ممکن است برخی از عروسی‌ها سه روز طول بکشد.

 

موسسه اگروال در حوزه عروسی‌های طبقه متوسط به بالای جامعه فعالیت می‌کند. او می‌گوید:

«برخی از عروسی‌ها تا 200 هزار دلار خرج برمی‌دارد. خانواده‌های هندی در تمامی زندگی‌شان صرفه‌جویی می‌کنند تا بعدها بتوانند یک عروسی جانانه برگزار کنند».

 

عشق افراطی به طلا چرا ؟

دختران هندی عاشق طلا هستند که البته دلیل هم دارد. قوانین ملکی زمانی به شکلی بود که زمین، خانه و چیزهای دیگر به پسر می‌رسیدند و تنها ثروتی که به دختر می‌رسید، طلا بود. آن سنت هنوز هم بین قشر متوسط مردم هند جاریست و به نظر نمی‌رسد که از بین برود. از این رو زنان هندی تنها سرمایه ای را که می توانند و اجازه دارند داشته باشند، طلا می دانند، به خاطر همین هم به هیچ وجه از این عشق کوتاه نمی آیند.

/انتهای متن/

درج نظر