پرمخاطب ترین برنامه مذهبی سیما بوده ایم

” از لاک جیغ تا خدا” از برنامه های پربیننده سیما بوده که بیشترین تمرکزش بر تحول درونی آدم ها مخصوصا خانم ها بوده است.  به دخت با هاشم تفکری بافقی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده‌ی برنامه تلویزیونی “از لاک جیغ تا خدا” گفت و گویی ترتیب داده است در این روزها که در هفته بزرگداشت عفاف و حجاب هستیم.

0

آقای تفکری، چه شد که به ساخت این برنامه روی آوردید؟

  • من خودم جزو کسانی بودم که از نظر اعتقادی متحول شده بودم و بعد از گذشت یک سری اتفاقات وارد دانشگاه سوره شده و به عنوان مسئول بسیج فعالیت کردم. در تشکل بسیج ‌‌دیدم که برخی خانم‌ها طی زمانی متحول شده و محجبه شده‌اند. آنجا بود که ایده‌ی ساخت این برنامه به ذهنم رسید و دقیقا این جمله را به یاد دارم که با خودم می‌گفتم: کاش برنامه‌ای بود که این افراد می‌توانستند در آن از تحول فکری و اعتقادی خود سخن بگویند.

 

من در مسیر رسیدن به خدا قربانی دادم

چرا نام برنامه “از لاک جیغ تا خدا” شد؟

  • قصد ما از انتخاب این عنوان توهین به هیچ گروه و هیچ کسی نیست. جریان از این قرار بود که  سه سال این طرح دستم بود و هیچ شبکه‌ای قبول نمی‌کرد با من همکاری کند. زمانی که شبکه قرآن گفت که یک پایلوت بساز تا بدانیم منظورت از این کار چیست، من یک قسمتی از خانم شمیم تبریزی ضبط کردم و ایشان گفتند که “برای دوستان من عجیب است که متحول شده‌ام و من برای اینکه روی دوستانم تاثیر بگذارم می‌خواهم یک کتابی با عنوان از لاک جیغ تا خدا بنویسم.” از او پرسیدم: “چرا این نام را می‌خواهی بگذاری؟” گفت: ” من در مسیر رسیدن به خدا قربانی ها دادم، خیلی سختی کشیدم و سخت ترین اتفاق و آخرین مرحله نماز خواندن بود که باید لاکم را پاک می‌کردم، اتفاقا لاک قرمز جیغ را هم خیلی دوست داشتم و پاک کردن لاک برایم سخت بود و به خاطر لاک گاهی نمازم قضا می‌شد یا نماز نمی‌خواندم، بنابراین دوست دارم نام کتابم را از لاک جیغ تا خدا بگذارم چون لاک جیغم را برای رسیدن به خدا قربانی کردم!” این حرف ایشان روی من بسیار اثر گذاشت و نام برنامه را از لاک جیغ تا خدا انتخاب کردم.

 

برای مان حریت انسان ها مهم است

حرف اصلی شما در این برنامه چیست؟

  • اولا هدف مهم برنامه صرفا حجاب نیست؛ هرچند اولین چیزی که در تحول مذهبی خانم‌ها دیده می‌شود بحث پوشش ظاهری است. برای ما بحث حریت انسان‌ها مهم است یعنی مثل حر از سیاهی به سپیدی آمدن، حالا میزان سیاهی و سپیدی بستگی به هر سوژه دارد یکی خیلی سیاه بوده خیلی سفید شده یکی سیاهی کمتری داشته و… این مسأله در هر شخصی نسبی است.

 

از چه طریقی سوژه ها را به این برنامه آورده و معرفی می‌کنید؟

  • در سری اول برنامه که 20 قسمت بود، پنج مورد اول را از بچه های دانشگاه خودم (دانشگاه سوره) پیدا کردم ولی از قسمت پنج تا 20، پیدا کردن سوژه‌ها و راضی کردن آن‌ها برای مصاحبه بسیار سخت بود. از قسمت 20 به بعد تولید کار متوقف و پخش آن شروع شد؛ یعنی در عرض حدودا شش ماه ما فقط 20 قسمت ساخته بودیم و در ماه رمضان سال گذشته یک سری از بینندگان که برنامه را دیده بودند، با ما ارتباط برقرار کرده و گفتند که در زندگی ما هم چنین تحولی رخ داده است. الان تقریبا یک لیست ٢٧٠٠ الی ٢۸٠٠ نفر فرد متحول شده داریم که بچه‌ها اسامی آن‌ها را ثبت کرده اند و به نوبت برای ضبط برنامه می‌رویم.

 

پر مخاطب‌ترین کار مذهبی  در 35 سال اخیر

تا به حال اثرات برنامه را ارزیابی کرده‌اید؟ تا الان بازخوردها چطور بوده؟

  • از نگاه من سطح پایین‌ترین کار برای یک فعال در حوزه فرهنگی این است که بازتاب‌های یک کار و اثرات مثبت و منفی را ثبت کند. مثلا بگوید فلان مقدار دختر با دیدن برنامه من محجبه شدند و…

اولین اتفاق این بود که دیدیم که این برنامه بیست دقیقه ای و نه چندان گران،  در میان مخاطبین ماه رمضان جایگاه بالایی نسبت به برنامه‌های دیگر پیدا کرد. از طرفی در شبکه ی دو جزو پر بازدیدترین برنامه‌هاست، حتی قسمت‌های ضعیفش . همچنین در تشکل‌های بسیج، در مدارس و هر فضای مجازی‌ای که کار مذهبی می‌کند، می‌بینیم که کلیپ‌های این برنامه دست به دست می‌شود. برنامه‌های بسیاری ساخته شده که مخاطبان پس از دیدن در قاب تلویزیون، دیگر در فضای مجازی  آن را دنبال نمی‌کنند. وقتی یک برنامه از تلویزیون وارد موبایل می‌شود، نشان می‌دهد که برنامه مخاطب بسیار بالایی دارد و برای مردم جذاب است. در برنامه‌ی سه ستاره هم، خود مردم این برنامه را به عنوان دومین برنامه‌ی تخصصی انتخاب کردند.فکر می‌کنم تاثیر این برنامه خوب بوده و پر مخاطب‌ترین کار مذهبی  در 35 سال اخیر بوده است.

 

حجاب کامل اسلامی مهم است نه صرفا چادر

آیا خانم‌های مانتویی محجبه هم مورد نظر شما هستند؟

اولا باید بگویم که من خودم از واژه چادر به دلیل شعار زدگی این واژه، زیاد استفاده نکرده و با اینکه چادر را به عنوان یک ارزش می‌دانم اما به عنوان کارگردان برنامه، حجاب کامل اسلامی برایم مهم است نه صرفا چادر.  به علاوه در این ١٥۳ قسمت پخش شده، واژه چادر زیاد شنیده نمی‌شود مگر اینکه خود چادر در متن قصه خیلی مهم بوده باشد.

اتفاقا در این قسمت‌ها تقریبا ١٢ مورد خانم‌هایی بوده‌اند که هنوز هم حجاب مانتو دارند اما محجبه شده‌اند. البته اینکه در بیشتر قسمت‌ها خانم‌های محجبه‌ی چادری معرفی شده‌اند عمدی نبوده، چراکه خیلی از خانم‌هایی که متحول شده‌اند، معمولا حجاب چادر را انتخاب کرده‌اند.

 

آیا آقایانی هم که تحول دینی در زندگی شان صورت گرفته‌اند، مدنظر شما بوده‌اند؟

  • ما سوژه آقا هم داشتیم شاید بالای هشت زوج را نشان دادیم که خانم و آقا متحول شده‌اند.

 

شُل حجابی که پاک تر است  

شما به عنوان کارگردان این برنامه، نگاه خود تان نسبت به مسأله حجاب چیست؟

  • بنده کسی نیستم که بخواهم برای حجاب بانوان محدوده‌ای تعیین بکنم و نظری در این باره بدهم. اما به اعتقاد قرآن انسان‌ها در انتخاب دین آزادند و حالا که مسلمان شده‌اند برایشان بهتر است حجاب شان را رعایت کنند، زینت‌های شان را نشان ندهند، فقط گردی صورت و مچ دست شان بیرون باشد و حیا داشته باشند. حالا وقتی قرآن این محدوده را مشخص می‌کند امکان دارد یک خانم بگوید من دوست دارم با چادر قاجاری این محدوده را رعایت کنم و دیگری بگوید من با مانتو هم می‌توانم این حجاب اسلامی را مراعات کنم. از طرفی می‌بینیم یک خانم چادر هم دارد اما واقعا حیا ندارد. یعنی گاهی ممکن است شما وقتی یک خانم “شُل حجاب” را در خیابان می‌بینید احساس کنید پاک تر است نسبت به آن خانم چادری بی‌حیا! به نظر من ملاک چادری بودن صرف نیست ملاک اصل قرآن در زمینه حجاب برای بانوان است.

/انتهای متن/

درج نظر