یک  کفش ورزشی خوب انتخاب کنید

کفش‌های ورزشی یک بخش ضروری برای انجام هر تمرين ورزشی است. اما يافتن کفش مناسب می‌تواند يک چالش باشد. برای انتخاب یک کفش ورزشی مناسب برخی از اصول راهنما  را بد نیست بدانید.

0

محبوبه پورانی/ 

انتخاب کفش مناسب با اندازه و شکلی مطلوب یکی از نکات قابل توجه برای افرادی است که ورزش می کنند. به راستی یک کفش ورزش  باید چه شاخص هایی داشته باشد و آن را چگونه انتخاب کنیم؟

 تهیه کفش ورزش که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.به طور کلی عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به طور همزمان سبب حرکت موثر می شوند. درحرکت سه فاکتور حرکت ایمن، حرکت موثر و حرکت با کیفیت بسیار مهم است.

کفش‌های ورزشی با اندازه مناسب بخش ضروری انجام هر تمرين ورزشی است. اما يافتن کفش مناسب می‌تواند يک چالش باشد.

 

یک کفش خوب

 برخی از اصول راهنما برای انتخاب کفش مناسب ورزشی اینهاست:
*  به علت آن که پاها در حين فعاليت ورم می‌کنند، هميشه کفش را در بعدازظهر يا پس از فعاليت امتحان کنيد.
* کفش‌ها را با همان جورابی امتحان کنيد که عادت داريد در ضمن تمرين بپوشيد.
 * اطمينان حاصل کنيد که وقتی بندهای کفش را می‌بنديد، پنجه‌های پای‌تان به آسانی حرکت نمی‌کند و پاشنه پاهاي تان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد..
* چند قدمی در مغازه راه برويد يا بدويد تا مطمئن شويد که کفش‌ها راحت هستند. کفش ورزشی را نبايد به زور به پا کرد.
* وقتی می‌‌خواهيد کفش را امتحان کنيد، بندهای آن را محکم ببنديد مانند اينکه می‌خواهيد فعاليت ورزشی را آغاز کنيد.
 * اگر به طور مرتب يک تمرين ورزشی را انجام می‌دهيد، کفشی را بخريد که خاص ورزشی باشد که آن را انجام می‌دهيد.

کفش و اعصاب به هم مربوطند

متخصصان معتقدند استفاده از کفش های غيراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان کار انسان نيز تاثير نامطلوبی می گذارد. از مهم ترين اعضايی که ارتباط مستقيم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بيش ترين آسيب را از کفش غيراستاندارد می بيند. همچنين استفاده از اين قبيل کفش ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می شود.در هنگام ورزش کردن نيز استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهميت فوق العاده ای دارد چرا که هر ورزش شامل فعاليت ها، تحرکات و شرايط خاص خود است و لازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود. 

1

آناتومی پا

آناتومی اصلی یک پا را ۲۶ استخوان، ۳۳مفصل، ۱۹عضله و یک گروه از لیگامنت ها تشکیل می دهند. ساختار پا نقش بسیار مهمی درحرکت دارد. علوم حرکت شناسی و بیومکانیک در حرکت پا بسیار به یکدیگر وابسته هستند. یک پا به طور متوسط روزانه ۱۰هزار بار با زمین برخورد می کند و به طور میانگین ۱۸۶هزار و ۷۵ کیلومتر را در طول زندگی طی خواهد کرد، در پرش یک پا و یا دریک گام بلند حدود ۳۱۵ و نیم کیلومتر فشار روی پای ورزشکار وارد .در پا سه مکانیسم ذخیره انرژی (جذب شوک) شامل کشش تاندون آشیل، صاف شدن قوس پا و بالشتک زیر پاشنه پـا وجود دارد..

2

3

فاكتورهاي  انتخاب كفش ورزشی مناسب

در کفش ورزشی شما این فاکتورها باید در نظر گرفت شود:
الف) انعطاف پذيري: انعطاف در قسمت برجستگي كف پا
ب) رويه كفش: نايلون يا نايلون غربال شده
پ)ضربه گيري: درقسمت كفي و پاشنه بايد پدگذاري شود.
ت) كفي كفش: استفاده از مواد داراي دوام بيشتر و داراي پايه كربن.
ث) پاشنه كفش داراي شكاف هاي عميق باشد. در رشته هاي مختلف زيرمجموعه دووميداني كفش هاي مخصوص آن رشته مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

 چند نکته مهم

برای انتخاب کفش مناسب ورزشی باید به این نکته ها هم توجه کرد:

1-کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفاً زیبا باشد.

2-در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.

3-وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا ۱۲میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.

4- هرگز کفش تنگ به امید اینکه جا باز می کند نخرید.

5- کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.

6- اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می آورد به طوری که سبب بیرون زدگی از کفش می شود آنرا کنار بگذارید.

کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند..7-

8-افراد با قوس کف پای زیاد از کفش هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش هایی که پا را محدود می کند خودداری کنند..

9-افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند..

10-افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد. 

 

ساختار کفش ورزشی

برای رعایت سه فاکتور مهم درحرکت باید توجه زیادی به پا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف باید کفش مناسبی را انتخاب کنیم.یک کفش ورزشی مناسب دارای آناتومی خاص خود بوده که قسمت های مهم آن شامل محل شست پا، پشت پاشنه، داخل کفی، وسط کفی، خارج کفی، گردنی مچ پا و زائده پاشنه است.

4

کف کفش

شاید به توان به جرأت گفت که مهمترین بخش یک کفش برای یک ورزشکار کف آن می باشد.  کف کفش باید دارای این خصوصیات باشد:

الف: کف باید دارای قوس هایی مطابق با قوس های طبیعی پا باشد به طوری که در زمان تحمل وزن بدن بتواند از قوس های پا حمایت کند. پس از انتخاب کفش هایی که داری تخت صاف می باشند به شدت پرهیز نمایید.

کفش های نامناسب

5

ب: کف کفش باید دارای میزان انعطاف کافی باشد تا بتواند در مرحله جدا شدن پا از زمین به میزان کامل خم شود تا سیکل راه رفتن یا دویدن به صورت کامل انجام بگیرد. انتخاب کفش هایی که دارای انعطاف کافی نمی باشند می تواند باعث خستگی عضلانی در پاها و همچنین درد عضلانی در قسمت کف پا شود.

ج: کفش ها باید دارای نرمی مناسب باشد تا بتوانند از میزان نیرویی که به بدن منتقل می شود کم کنند. کفش هایی که دارای نرمی بیش از حد می باشند نیز به اندازه کفش هایی که دارای نرمی کمی باشند در خنثی کردن نیروهایی که به بدن منتقل می شوند نا کارآمد می باشند. تحقیقات نشان داده است که میزان مصرف انرژی درهنگام استفاده ازاین گونه کفش ها بیشتر می باشد.

د: میزان ارتفاع کف کفش نیز عامل مهمی در انتخاب کفش مناسب می باشد. ارتفاع کف در قسمت پاشنه باید حداقل ۲ سانتی متر باشد. انتخاب کفش های با کف که دارای ارتفاع اندکی می باشد سبب بروز دردهایی در ناحیه مچ، زانو، کمر و گاهی سردرد می شود. استفاده از این نوع کفش ها همچنان می تواند سبب شکسته شدن گلبول های قرمز خون شود که از علائم آن می توان به قرمز شدن رنگ ادرار اشاره کرد.

6

رویه کفش

الف: رویه کفش باید از الیاف کتان باشد و در آن حداقل مواد شیمیایی استفاده شود تا از بروز حساسیت ها جلوگیری شود و همچنین به تهویه ها در کفش که یکی از عوامل جلوگیری از بیماریهای قارچی در قسمت پا می باشند کمک شود..

ب: رویه کفش باید دارای منافذی برای عبور هوا باشد استفاده از کفش هایی که دارای رویه هایی با منافذ فراوان می باشند در تهویه کفش برای خنک شدن پا و همچنین جلوگیری از بیماری های قارچی مناسب ترند.

ج: استحکام رویه کفش باید به نحوی باشد که از پیچ خوردگی پا جلوگیری کند و همچنین در برابر فشار های وارده در طی زمان حالت اولیه خود را از دست ندهد.

د: کفش ها باید دارای بند باشند. استفاده از کفش هایی که دارای چسبک می باشند به هیچ عنوان در ورزش توصیه نمی شود به علت اینکه چسبک ها نمی توانند نیروهای وارده را در هنگام تغییر جهت ورزشکار، برخورد ها و اتفاقات را بدرستی خنثی کنند و احتمال بروز صدمه به مچ را افزایش می دهند.

7

ادامه دارد…

 

/انتهای متن/

 

درج نظر