دهه ی 80، دهه مدهای ماهواره ای 

پیش از این روند مد را در ایران در دهه های مختلف بررسی کردیم. این بار مد را در دهه ی80  که فاصله ی زمانی کمی با زمان کنونی هم دارد، بررسی می کنیم.

0

فاطمه قاسم آبادی/

 

دهه ی ۸۰، دهه ی ورود اینترنت در کنارماهواره بود. مُد و مُدگرایی اگر تا قبل از آن از پنجره ی  تنگ ویدئو سلانه سلانه به خانه ها و میان جوانان و مردم می آمد، حالا از راه وسیع تری به نام ماهواره مستقیماً به خانه ها می آمد.

سرعت تحول مُد در دهه ی ۸۰، بسیار سرعت گرفت، به طوری که شاید در این سال هرسال یک مُد در جامعه می آمد و برچسب «دِمُده» یا «از مُدافتاده» به لباس های نه چندان کهنه داخل کمدها می خورد.

مانتو در دهه ی 80 جزو متنوع ترین و ارزان ترین تن پوش ها بود. در این دهه مانتوفروشی ها بسیار زیاد و متنوع شدند و قیمت مانتو با افزایش زیادی روبه رو نشد.

 

رنگ سال

تا پیش از دهه ی 80 واژه ای به نام رنگ سال خیلی باب نبود ولی در این دهه هر سال یک رنگ سال تعیین می شد که معمولا طبق انتخاب کشورهای غربی هم صورت می گرفت. این رنگ معمولا توسط مردم و کسانی که در صنایع پوشاک مشغول به کار بودند در لباس ها به کار می رفت.  همین امر موجب می شد پیروی از مدل های غربی تنها محدود به مدل مو و  لباس های مخصوص نباشد بلکه آنها حتی برای رنگ لباس های ما هم تصمیم می گرفتند.

 

مد اجباری

در دهه ی 80 مد دیگر مثل دهه های قبل  نبود، اگر تا قبل از آن یک سری شئونات برای طراحی و تولید لباس رعایت می شد در این دهه به سرعت این شئونات کمرنگ شد.

برای مثال کسانی که پای بند حجاب بودند در این دهه کم کم احساس کردند که برای تهیه مانتو باید بازار را زیر ورو کنند  تا مانتویی مطابق با موازین شرعی بتوانند پیدا کنند.

در این دهه تنوع مدل ها بسیار زیاد شد و سیل جنس های با کیفیت و بی کیفیت بین مردم رواج پیدا کرد. ضمن این که ظاهرهم برای مردم بسیار بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرد.

متاسفانه در این دهه فقط کیفیت پوشش مردم از لحاظ رعایت حدود رو به انحطاط نرفت، بلکه مدهای مختلف برای نحوه ی آرایش صورت هم به عرصه آمد.

 

صورت های رنگی

تا قبل از دهه ی 80 آرایش در بین خانم ها مخصوصا در محیط های عمومی حد و حدودی داشت. برای مثال آرایش برای یک خانم متاهل و یک دختر خانم تعریف کاملا جداگانه ای داشت یا به نسبت سن و سال و اینکه کجا می خواهند بروند شدت و غلظتش تغییر می کرد منتها در این دهه کم کم این قید و بند ها از بین رفت طوری که بر خلاف قبل تشخیص دخترها از زنان متاهل بر اساس ظاهر دیگرممکن نبود.

یکی از مشخصه های ظاهری مردم در این دهه رها شدن از یک سری ارزش های ظاهری و قید وبندها بود که البته ماهواره ها و فیلم های خارجی در این روند بی تاثیر نبودند.

تماشای سریال های ترکی در این دهه بود که به طور جدی وارد زندگی مردم شد و تقلید از لباس ها، آرایش و حتی برخورد و اخلاق بازیگران ضد قهرمان این سریال ها به نوعی دغدغه در میان خانم ها تبدیل شد.

 

افراط در مدگرایی

در دهه ی 80 ، افراط در مُد به حدی رسید که پلیس مانند مواردی دردهه ی 70 به برخورد مستقیم با گونه های افراطی و ناهنجار مُد و مُدگرایی پرداخت.

منتها این بار برخلاف دهه ی70 مردم عادی هم شامل این افراط می شدند. در این دهه بود که بعضی  به قدری در استفاده از پوشش زننده و بد پافشاری می کردند که موجب انتقاد و اعتراض شدید نیروهای مذهبی شدند. البته بتدریج این پوشش ها و رفتارهای بد به سمت عادی شدن پیش رفت.

در دهه ی80  بود که سبیل از فرهنگ مُد و صورت بسیاری از مردان ایرانی  رخت بربست. در عکس های این دهه، دوباره ردپای کراوات دیده شد.

/انتهای متن/

 

 

 

 

درج نظر