افغانستان پنج هزار پلیس زن دارد

مقام‌های وزارت امور داخله افغانستان می‌گویند که این وزارت کمپاین وسیعی را به منظور جلب و جذب بیشتر زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس ملی این کشور در مکاتب دخترانه راه‌اندازی کرده‌اند.

0

به گزارش به دخت به نقل از دری ، عیدی حکیمی مدیر عمومی حقوق و بخش تساوی جنسیتی در وزارت امور داخله، می‌گوید که هم اکنون شمار زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس به 2875 تن می‌رسند، اما قرار است تا پایان امسال به این رقم به پنج‌ هزار تن برسد.

آقای حکیمی که امروز پنجشنبه، 20 جوزا، در یک کنفرانس خبری در جمعی از فعالان جامعه مدنی سخن می‌گفت، افزود: «امکانات، فرصت‌ها و زمینه‌‌ها وجود دارند و وزارت امور داخله افزایش شمار پولیس زن را از اولویت‌های کاری خود می‌داند. سال گذشته ما بیشتر از هشت‌صد زن را در صفوف پولیس ملی جذب کردیم، اما امسال این رقم به پنج هزار تن خواهد رسید.»

عیدی حکیمی می‌گوید که براساس استراتیژی وزارت امور داخله، قرار بود مدت‌ها قبل شمار ماموران پولیس زن در چوکات این وزارت به پنج هزار تن برسد، اما بدلیل نبود امکانات مالی و مخالفت شماری از خانواده‌ها با کار زنان در صفوف نیروهای امنیتی، وزارت داخله نتوانست به این هدف برسد. اما،‌ او تاکید کرد که وزارت امور داخله کمپاین گسترده‌ای را به منظور جلب و جذب بیشتر زنان و دختران در مکاتب راه‌اندازی کرده است. وی گفت: «طی ماه جاری کمپاین‌های وزارت امور داخله به منظور جلب و جذب قشر اناث به صفوف پولیس ملی در سطح لیسه‌های نسوان شهر کابل راه‌اندازی شده و عملا کمپاین همین اکنون جریان دارد.»

براساس استراتیژی وزارت امور داخله، قرار بود شمار زنان در صفوف نیروهای پولیس تا اخیر سال گذشته به پنج برسد و در سال جاری این وزارت برای بلند بردن رقم ماموران پولیس زن از پنج‌ هزار به ده‌ هزار تن اقدام می‌‌کرد.

جلب و جذب زنان و دختران در صفوف نیروهای پولیس ملی افغانستان تحت یک شرایط خاصی صورت می‌گیرد. مسوولان این وزارت می‌گویند که متقاضیان باید از صنف دوازده مکتب فارغ شده و بالاتر از هجده سال باشند. همچنین توانایی جسمی و صحت متقاضیان نیز در زمان جلب و جذب مدنظر گرفته می‌شود.

در همین‌حال، شماری از فعالان جامعه مدنی می‌گویند که برای حضور بیشتر زنان در عرصه‌های سیاسی، نیاز است تا شمار ماموران پولیس زن بیشتر افزایش یابند. به گفته این فعالان مدنی، حضور بیشتر ماموران پولیس زن در جریان برگزاری انتخابات می‌تواند باعث حضور گسترده‌تر زنان در انتخابات شود.

ریحانه عزیزی از فعالان جامعه مدنی افغانستان،‌ در این کنفرانس خبری گفت که وزارت امور داخله در انتخابات‌های گذشته برنامه‌های مشخص برای حضور پولیس زن به منظور حمایت از مشارکت سیاسی زنان در انتخابات نداشته و این مساله در کم رنگ بودن مشارکت سیاسی زنان تاثیر گذاشته است.

/انتهای متن/

درج نظر