لوازم آرایش تقلبی: سلامتی قربانی زیبایی ؟!

چرا محصولات آرایشی نقلبی می خرید؟  اگر به سلامت خود اهمیت می دهید به توصیه های این متخصص پوست ومو که در خصوص مصرف محصولات آرایشی با به دخت گفت وگو داشته ، توجه کنید :

0

مدیر کل سازمان غذا و دارو عنوان کرد:90 درصد قاچاق لوازم آرایشی بهداشتی تقلبی است ؛هرچند این بحث تولید لوازم آرایش غیر استاندارد بحث جدیدی نیست لیکن به دلیل عواقب خطرناکی که مصرف این محصولات بر سلامت خانم ‌ها به همراه دارد، پرداختن به آن وآگاه سازی بانوان نسبت به عوارض مصرف این فراورده‌ها همواره ضرورت دارد.از طرفی متاسفانه مدت زمان زیادی است که بازار فروش این محصولات در کشور داغ است و علی رغم وجود تمهیدات لازم در این زمینه از سوی وزارت بهداشت،درمان وآموزش عالی هر روز شاهد اخبار نگران کننده‌ای  در این خصوص هستیم. یک روز خبر تولید محصولات آرایشی با استفاده از پسماند مرغ در سایت‌های خبری ،منتشر می‌شود و روز دیگر خبر ورود قاچاق این محصولات تقلبی به کشور به گوش می‌رسد.از آنجا که امکان کنترل کامل تمامی محصولات آرایشی موجود در بازار فروش نیست، شاید بالا بردن آگاهی مصرف کننده ها در این زمینه بهترین اقدام در زمینه کاهش خرید این گونه اقلام باشد.

 

آلرژی محصولات آرایشی در درصدی از افراد

دکتر محمد رضوانی متخصص پوست،مو زیبایی در خصوص عوارض مصرف این محصولات گفت:مصرف بی رویه محصولات آرایشی عوارض خاص خود را دارد .وهر محصول آرایشی امکان حساسیت زا بودن را دارد بطوری که اگر شما روی جعبه محصول را بخوانید نوشته شده  «هایپو آلرژیک» یعنی کم حساسیت و عبارت “بدون حساسیت” (یعنی به هیچ وجه حساسیت نمی‌دهد) بر روی محصول درج نمی‌شود.. این مساله صحیح است زیرا  در هر جمعیتی یک فرد که به ماده ای خاص آلرژی داشته باشد یافت می‌شود ونمی‌توان فردی را پیدا نکرد که به هیچ ماده‌ای حساسیت نداشته باشد. پس در بهترین کیفیت هم شانس حساسیت وجود دارد.لیکن هرچه این کیفیت بهتر باشد شانس حساسیت کمتر است ولی هیچگاه مساوی صفر نیست.هر اندازه این کیفیت پایین تر باشد میزان حساسیت بیشتر است.و این حساسیت معمولا با علائمی نظیر قرمزی ،خارش والتهاب همراه است.

 

عوارض پوستی و داخلی هر دو

وی ضمن اشاره به این نکته که عوارض محصولات تقلبی فرای حساسیت زا بودن است، افزود : محصولات تقلبی حاوی مواد غیر مجازی هستند که جدا از حساسیت زا بودن عوارض ناگواری برای بدن به همراه دارند.موادی نظیر سرب، رزین وسایر مواد سمی در ترکیب محصول آرایشی تأثیرات جبران ناپذیری ایجاد می‌کنند. بطور مثال در تولید رژلب های تقلبی مقادیر زیادی سرب وجود دارد که این ماده با تجمع در بدن، باعث بروز بیماری های مختلف ریوی و کبدی و سایر مشکلات می‌شود به همان صورتی که اگر از راه استنشاق هوای آلوده  وارد بدن شود ایجاد مشکل می کند. برخی ازاین موارد این محصولات حاوی مواد فتوسنستیو هستند وزمانی که این مواد وارد محصولی شوند پوست به نور آفتاب حساس تر می‌شود و ایجاد رنگدانه می‌کند ،در ترکیب کرم پودر و پنکیک های تقلبی معمولا از چربی‌های نامناسب استفاده می‌شود که خطر ابتلا به آکنه وجوش‌های سرسیاه را افزایش می‌دهد و جالب است بدانید این عوارض تنها عوارض ساده وظاهری مصرف این مواد هستند وخطرات درونی وعوارض جسمانی شدید بر اثر مصرف این فراورده ‌ها اجتناب ناپذیر است.از جمله این عوارض می‌توان به آسیب‌های شدید کبدی اشاره کرد.

 

به ناخن کودکان لاک نزنید

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار داشت:لاک فراورده دیگری است که متأسفانه مصرف زیادی دارد و حتی در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد غافل از اینکه خطرات زیادی به همراه دارد. رزین موجود در لاک ایجاد حساسیت زیادی در این ناحیه می‌کند و در مواردی یک سری از حساسیت ها در پلک هم بر اثر مصرف لاک های نامرغوب و تماس دست با پلک ایجاد می‌شود.توصیه اکید ما به والدین این است که از زدن لاک به انگشت کودکان خودداری کنند زیرا کودکان عادت به جویدن ناخن دارند وبا این کار مقادیر زیادی از مواد خطرناک موجود در لاک را به دهان می‌برند .

 نکته دیگر در خصوص ناخن ها کاشت ناخن است که طرفداران بسیار دارد. واین در حالی است که موادی که برای این منظور استفاده می‌شود معمولا عوارض خطرناک خود را به همراه دارد؛ استفاده از چسب های تقلبی ناخن به دلیل ایجاد حساسیت و ایجاد عفونت های میکروبی موجب پیدایش قارچ درناحیه ناخن و ورود این عفونت ها به بدن می‌شود.

 

عفونت و حتی کوری برای چشم

دکتر رضوانی در خصوص استفاده از فراورده‌های چشمی نظیر ریمل و سایه عنوان کرد: به دلیل این که چشم یکی از اعضای حساس در بدن است، خطراتی که محصولات تقلبی در ناحیه چشم ایجاد می‌کنند، به مراتب خطرناک تر هستند. هر فراورده چشمی ولو با کیفیت می‌تواند در ناحیه چشم ایجاد آلرژی کند حال اگر فراورده تقلبی باشد عوارض دیگری نظیر عفونت چشمی وبه دنبال آن عوارض ناگواری نظیر ابتلا به کوری دور از تصور نیست کما اینکه  مواردی از حساسیت شدید چشمی و به دنبال آن کوری بر اثر مصرف ریملها و خط چشم های تقلبی حاوی مواد میکروبی گزارش شده است  از طرف دیگر به دلیل نازک بودن بافت چشم امکان صدمه به پوست اطراف چشم بر اثر مصرف این محصولات وجود دارد.

 

سرطان زا بودن تقلبی ها قطعی است

دکتر رضوانی ضمن اشاره به امکان سرطان زا بودن این محصولات گفت: بحث سرطان زا بودن محصولات تقلبی آرایشی به دلایل بسیاری قطعی است. اولین دلیل آن این است :همانطورکه در مورد سوسیس و کالباس به دلیل وجود مواد نگهدارنده بحث سرطان زا بودن قطعی شد، که این ناشی از وجود نیترات در این فراورده ها است. در مورد مواد بکار رفته در لوازم آرایشی نظیر روغن پابا و حتی هیدروکینون بکار رفته در لک برها که استاندارد اروپا آن را حذف کرده است  امکان ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد، البته لازم به ذکر است که این مساله درصورت مصرف مداوم این محصولات ایجاد می‌شوند.از این روی مصرف هیدروکینون بیش از شش ماه توصیه نمی‌شود.

 

به مدت طولانی روی پوست تان نباشد

وی در خصوص مصرف محصولات آرایشی نکات مهمی را مطرح کرده و گفت: در مصرف محصولات آرایشی نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد کیفیت محصول است و هر اندازه مواد ناخالص کمتری در ترکیبات محصول باشد و پایه آن باکیفیت بالاتری تولید شده باشد،عوارض کمتری ایجاد می‌کند. افرادی که پوست چرب و مستعد جوش دارند باید به این مساله توجه کنند که ترکیب فاقد چربی باشد. لازم به ذکر است محصول آرایشی هر اندازه هم که معتبر باشد نباید به مدت طولانی بر روی پوست قرار بگیرد.شست وشوی پوست پس از مصرف این فراورده‌ها و استفاده از تونر پس از آن ضرورت دارد.

 

از جای معتبر بخرید

خرید محصولات آرایشی صرفا باید از مراکز معتبر نظیر داروخانه‌ها و یا نمایندگی‌های اصلی فروش صورت بگیرد . خرید این گونه اقلام از دستفروش‌ها ومراکز نامعتبر قطعا به صلاح افراد نیست زیرا عملا نظارتی در این باره وجود ندارد و محصولات با کیفیت پایین وقیمت ناچیز خود بیان گر این مسأله است.

 

برند ایرانی بهتر است

نکته دیگری که در آخر نیاز به تأکید دارد این است که منظور ما از مصرف محصولات آرایشی معتبر صرفا نمونه های خارجی موجود در بازار نیست بلکه بسیاری از برندهای داخلی معتبر به مراتب بهتر از محصولات ناشناخته خارجی هستند و اینکه صرفا افراد به دلیل خارجی بودن محصول اقدام به خریداری آن کنند اقدام مناسبی نیست.

/انتهای متن/

درج نظر