دست شان درد نکند که اعتبارنامه قاضی پور را تصویب کردند!

اعتبار نامه  نادر قاضی‌پوربه تصویب مجلس دهم رسید؛ در حالی که تصور این بود که با آن سخنرانی توهین آمیز نسبت به زنان و صحبت های جنجالی دیگراین نماینده، اعتبارنامه اش رد شود؛ آن هم در مجلسی که بیشترین نماینده زن را در طول سال های پس از انقلاب داشته است. در همین رابطه به دخت با فعال سیاسی طاهره رحیمی گفتگوی کوتاهی داشته است.

0

 بعد از انتشار فیلم سخنرانی‌ نادر قاضی پور در اواخر عمر مجلس نهم که در رسانه‌ها با عباراتی مانند «نماینده زن‌ستیز»،  «نماینده جنجالی» و … توصیف شد،  خیلی ها گمان می کردند که دیگر چنین نماینده ای با این ادبیات سخیف و جنجال برانگیز به مجلس راه نمی یابد، حتی اگر از فیلتر شورای نگهبان گذشته باشد؛ اما اعتبارنامه این نماینده در مجلس دهم به تصویب نماینده ها رسید. در همین رابطه با طاهره رحیمی؛ دبیر کل جامعه فاطمیون، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو شورای مرکزی جامعه زینب گفتگوی کوتاهی داشته‌ایم تا نظر انتقادی وی را در این رابطه بشنویم.

 

از رد مینو خالقی تا تأیید نادر قاضی‌پور

مجلس، عصاره ملت است. هر نماینده مجلس، نماینده کل مردم ایران است. کسانی که به خانه مجلس راه پیدا می‌کنند، باید علاوه بر سلامت اخلاقی، اجتماعی، مالی، یک سری شئونات نمایندگی ملت را رعایت کنند. درواقع وظائف شورای نگهبان هم رسیدگی به همین مباحث است تا مردم با خیال راحت و اعتماد و اطمینان بیشتری از بین داوطلبین، انتخاب کنند. بدیهی است که گاهی اوقات، اطلاعات شورای نگهبان کافی نباشد و اشتباهاتی هم پدید آید. و یا پس از رسیدگی شورای نگهبان، اتفاق جدیدی رخ دهد. مانند آنچه که درمورد مینو خالقی اتفاق افتاد. یا نمایندگانی از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و مردم انتخاب شان کنند و به مجلس راه یابند که خطاهای فاحش سیاسی، اقتصادی و یا اخلاقی داشته اند.

بخاطر تکمیل همین روند، قانون پیش‌بینی کرده است که اعتبارنامه نمایندگان توسط مابقی نماینده‌ها تأیید بشود که اگر کسی بعد از عبور از فیلتر شورای نگهبان و انتخاب مردم، مشکلی داشت که قبلا مشخص نبوده است و یا در ایام تبلیغاتش، قوانینی را رعایت نکرده، اعتبارنامه‌ اش توسط مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

 

مجلس جای هر ادبیات و برخوردی نیست

آقای قاضی‌پوردر اواخر دوره نهم مجلس صحبت هایی داشت که نه تنها شئونات نمایندگی مجلس را رعایت نکرده‌،  بلکه مسائلی خلاف اخلاق و ادب، که حتی در شأن یک شهروند عادی نبوده از خود نشان داده و با اظهاراتی که درمورد هشت سال دفاع مقدس داشته‌، باعث هجمه‌های بین‌المللی علیه ایران شده‌ که متاسفانه براساس صحبت های بی‌پایه این نماینده، ما از طرف بعضی مجامع بین المللی، جنایتکار جنگی شناخته شدیم؛ واقعا این نوع صحبت از یک نماینده در شأن کشور ایران و ملتش هست؟

ادبیات عجیب این نماینده، نه تنها توهین به زنان نماینده، بلکه تمام زنان بوده است. ضمن این که این جناب به نظر می آید که حساسیت و اهمیت این تریبون را که از آن صحبت می کند، درست متوجه نیست. ما امیدوار بودیم که  منتخبان مردم در این دوره از مجلس به عنوان اولین کار مهم و وظیفه اساسی که برعهده شان است، موقع رسیدگی به اعتبارنامه‌های نمایندگان، اعتبار نامه این آقا و امثال او را تصویب نکنند. انتظار ما از نمایندگان چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب این بود که با رد اعتبارنامه چنین نماینده ای، عدالت و قانون را درمورد این فرد اجرا کنند تا عبرتی باشد برای دیگران که بدانند مجلس جای هر ادبیات و برخوردی نیست.

 

هم خوشحالیم و هم مطالبه گر

با توجه به این که در این دوره از مجلس ما خوشبختانه شاهد حضور بیشترین تعداد زنان در مجلس شورای اسلامی از ابتدای انقلاب تاکنون بوده ایم، ضمن این که باید این توفیق را به جامعه زنان ایرانی تبریک گفت اما در عین حال انتظار داریم که این افزایش باعث شود که ان‌شاء‌الله مطالبات به حق زنان درچارچوب قانون اساسی و موازین اسلامی بهتر پیگیری شود. البته متاسفانه اعتبارنامه آقای قاضی پور با وجود همین تعداد از زنان نماینده رای آورد. انتظار این بود که خانم ها در جهت رد اعتبار نامه این آقا فعال تر عمل کنند.

 

بنام خداوند رنگین‌کمان، تمسخر دارد؟

نکته‌ی مهم دیگری که لازم است در همین اول کار مجلس دهم یک تذکر درست و حسابی برایش داده شود، برخورد سبک بعضی از آقایان نماینده با مطلع کلام یکی از بانوان جوان نماینده بود. این که خانمی بخواهد با ادبیاتی متفاوت صحبتش را شروع کند و بگوید به نام خدای رنگین کمان، واقعا این تمسخر دارد؟ این طبیعی است که ادبیات نسل جوان با نسل گذشته متفاوت باشد و خانم سکینه الماسی در اولین حضور و نطقش در مجلس، بخواهد مثلا به جای ” بسم الله الرحمن الرحیم” بگوید “به نام خدای رنگین کمان”. انتظار ما از آقایان نماینده مخصوصا ریاست مجلس که باید حکم یک  پدر و بزرگتر را برای تمامی جوانان حاضر در مجلس داشته باشد این است که برای یادگرفتن آداب نمایندگی مجلس به نمایندگان جوان  جدیدالورود کمک کند و برای تفاوت ها یا احیانا رفتارهای ناشی از تازه کاری سعه صدر داشته باشد نه این که با خندیدن به حالت تمسخر باعث پایین‌آمدن اعتماد به نفس افراد شوند. حتی گاهی ممکن است به اشتباه یک رفتار از یک نماینده جوان سربزند، واقعا در این موارد  انتظار عکس العمل بزرگوارانه و پدرانه هست.آقایان باسابقه در نمایندگی باید بدانند که تجربیاتی که در طول سال های نمایندگی شان  کسب کرده‌اند،در واقع  تجربیاتی است  متعلق به همه مردم و سرمایه‌کل نظام و مختص خود آنها نیست . پس باید از این تحربیات به نفع پیشرفت کلیت نظام و مخصوصا جوان ها استفاده شود و باید بی دریغ این تجربیات  دراختیار نمایندگان جوان قرار گیرد. گردش خوب نخبگان در چرخه مدیریتی کشور در مجلس شورای اسلامی همین طوری حاصل می شود.

/انتهای متن/

درج نظر