ویترای در همه دنیا هنری معنوی به حساب می آید

در قسمت قبل با خانم شایسته اسحاقی در مورد هنر ویترای صحبت کردیم. این بار از او در مورد چگونگی فروش آثار ویترای و… می پرسیم.

0

فاطمه قاسم آبادی/

خانم اسحاقی، هنرجویان برای فروش آثارشان کجا و چگونه می توانند اقدام کنند؟

  • جاهای زیادی برای ارائه ی کارهای هنری مثل ویترای وجود دارد. برای مثال مغازهای فروش آثار هنری و یا بازارچه ها و نمایشگاه های خصوصی یا عمومی محیط های بسیار مناسبی برای فروش آثار هنری اینچنینی است.

 

به نظر شما یک خانم با تمرکز روی این رشته می تواند به استقلال مالی برسد؟

  • صد در صد خانم های ایرانی تا امروز ثابت کرده اند که در هر رشته ای پا بگذارند و در آن به مهارت برسند، امکان ندارد که دست خالی از آن بیرون بیایند.

 

 به نظرتان فضای محیط های آموزشی این هنر برای خانم ها مناسب است؟

  • به نظر من مخصوصا اگر این آموزش ها در آموزشگاه های معتبر که زیر نظارت دولت اس، باشد محیط های کاملا خوب و سالمی است. البته نگرانی خانواده ها برای امنیت فرزندان شان مساله ی قابل احترامی است ولی به نظر من مساله ی امنیت خیلی به نوع هنر مربوط نیست بلکه بیشتر به آموزشگاه و جایی که این هنر تدریس می شود و البته به خود هنرجویان، بستگی دارد.

 2 (1)

 به نظر شما این هنر را می شود از طریق کتاب و دی وی دی آموزشی هم یاد گرفت؟

  • بله در سطح پایه استفاده از کتاب ها بسیار مفید است منتها اکر کسی بخواهد تخصصی به این هنر بپردازد، در حدی که حتی بتواند از ویترای برای دکوراسیون منزلش استفاده کند باید به کلاس های تخصصی مراجعه کند، چون همانطور که می دانید در کلاس ها علاوه بر یادگیری کلیات یک هنر، به جزئیات هم می پردازند و علاوه بر آن استادان با ایجاد انگیزه در هنرجویان خود آنها را به سمت ایجاد کارهای متفاوت و بروز خلاقیت های شان می رسانند.

 

 تهیه ی وسایل این هنر چه از نظر راحتی دست رسی و چه از نظر مالی چطور است؟

  • حقیقت امر این است که خوشبختانه وسایل این هنر خیلی طیف گسترده ای ندارد به خاطر همین هم به راحتی در تمام مغازه های فروش لوازم تحریر تخصصی پیدا می شود و در مورد قیمت هم باید بگویم که اگر نخواهند همان اول کار تمام طیف رنگ های مورد نیازشان را بخرند هزینه ی زیادی روی دست شان نمی ماند. البته در شروع کار هم نیازی به داشتن تمام رنگ ها وجود ندارد و هنرجویان علاقمند می توانند کم کم و به تدریج تمام آنچه را می خواهند تهیه کنند، اینطور نه به آنها از نظر اقتصادی فشار می آید و نه جنس های نامرغوب را می خرند که کیفیت کارشان را پایین می آورد.

 

در مورد هنر ویترای یک هنرجو چه مدت طول می کشد تا به استادی برسد یعنی بتواند یک کار بی عیب و نقص در آورد.

  • به نظر من یادگیری اولیه بسیار ساده و سریع صورت می گیرد منتها اگر کسی بخواهد کار بی عیب و نقص در آورد باید مدام تمرین کند و از سختی کار نترسد. به هر حال این هنر، هنر لطیفی است و اگر کسی بخواهد کار درخور توجهی را خلق کند باید، بازی با رنگ و نور را بداند و بتواند کاری چشم نواز تحویل بدهد.

 

 چند وقتی است که در دکوراسیون منازل از ویترای در ابعاد بزرگتر استفاده می کنند. هنرجویان ویترای می توانند وارد چنین قسمت هایی از این هنر بشوند؟

  • قبل از ورود به جواب سوال شما لازم می بینم که در مورد پیش زمینه ها توضیح کوتاهی بدهم. من خودم بالشخصه در رشته ای غیر هنری تحصیل کرده ام، منتها مدت زیادی را به یادگیری و آموزش نقاشی پرداخته ام. اگر امروز خطوطی دقیق و طرح های خوبی را برای ویترای می کشم زمینه ی نقاشی چند ساله ام پشت یادگیری چند ماهه ی این هنرم است.

در مورد دکوراسیون منازل و استفاده ی ویترای در معماری هم باید بگویم که زمینه ی بسیار طولانی در تاریخ مملکت ما دارد ولی یادگیری تنها ویترای برای ورود به این حیطه های تخصصی کافی نیست، علم دانستن اینکه کجا و به چه ابعادی باید از یک شیشه استفاده کرد و اینکه با چه طرح و نقشی تنها محدود به ویترای نیست چرا که ویترای تنها بخشی از خلق این هنر است.

برای مثال در خارج از کشور مثلا در ساخت کلیسا ها مهندس معمار تعیین می کند که جای شیشه ها کجا و در چه ابعادی باشند، نقاشان برای همان شیشه ها طرح می دهند و در انتها متخصصان ویترای آن طرح را با ظرافت و ذوق خود به یک منظره ی چشم نواز تبدیل می کنند و این به خاطر مجموعه ای از همکاری ها پدید می آید.

به خاطر همین هم باید بگویم که هنرجویان ویترای اگر بخواهند به آن درصد از تخصص برسند باید زحمت زیادی بکشند و این محدود به آموزش های چند ماهه نمی شود.

 3

 می شود چند مثال از استفاده ی این هنر در معماری بزنید.

  • در حال حاظر در خیلی از رستوران ها، مهد ها، ویترین مغازه ها و خیلی از خانه ها و سقف ها از این هنر استفاده می کنند و جذابیت و چشم نوازی باعث شده است که استفاده از ویترای محدود به تنها وسایل شیشه ای نباشد.

 

 استقبال مردم برای خرید این آثار هنری چقدر است؟

  • همیشه گفته ام باز هم تکرار می کنم هنر ویترای و کلا شیشه به خاطر عبور نور و انعکاس زیبایی نور، هنری معنوی در تمام دنیا به حساب می آید، شما اگر دقت کرده باشید بیشتر تزئینات امام زاده های ما را آینه کاری ها تشکیل می دهند و یا در کلیساها استفاده از شیشه های رنگی بسیار زیاد است، به خاطر همین هم یک علاقه ی درونی در تمام مردم ناخودآگاه نسبت به شیشه های رنگی وجود دارد منتها در مورد خرید آثار باید بگویم که استقبال از کارهای متفاوت با طرح های انتزاعی در حال حاضر خیلی بیشتر از طرح های دیگر است.

 

 هنرجویان شما بیشتر به خاطر تفریح سراغ این هنر می آیند یا برای ایجاد درآمد سراغ این رشته می آیند؟

  • اکثرا برای کسب درآمد آمده اند و هدف شان همین بوده است.

 6

سخن آخری اگر با خوانندگان بهدخت دارید بفرمایید.

به نظر من هنرمند کسی است که توانایی خلق زیبایی را دارد وبا کسب مهارت در رشته اش به مردم زیبایی هدیه می کند امیدوارم که خانم های ایرانی با رفتن به سراغ هنر محبوبشان خالق زیبایی های زیادی باشند.

/انتهای متن/

 

 

 

 

درج نظر