چالش ما تقابل با فردگرایی غربیست

به گزارش سایت اتحادیه جهانی زنان مسلمان، نشست تخصصی زن و خانواده مسلمان، محور تحولات اجتماعی 10 خردادماه 1395در دفتر اتحادیه جهانی زنان برگزار شد.

0

در این نشست صمیمانه که با حضور 20 تن از شخصیت های فرهیخته و فعال حوزه بانوان از جمله ریاست دانشگاه الزهرا، ریاست شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مسئول بخش خواهران دانشگاه مذاهب، و اعضای هیأت امنای اتحادیه برگزار شد،  خانم دکتر لیزلوت ابید استاد دانشگاه وین به عنوان مهمان ویژه به سخنرانی پرداخت.

 

جایگاه متعادل حقوق فردی و اجتماعی در اسلام

وی ضمن اشاره به تبلیغات منفی وتفرقه انگیز بین مذاهب مختلف و ترویج این دیدگاه ها از سوی رسانه های اروپایی عنوان کرد که تلاش می کنند از طریق پاسخ به سوالات مختلف دانشجویان به تبیین تصویر حقیقی زن در اسلام بپردازند. چرا که در این بحث، موضوع اسلام مدرن با طرح اروپایی مواجه می شویم.

خانم دکتر ابید عنوان کرد: از نظر اسلام حقوق فردی و اجتماعی در جایگاهی متعادل نسبت به هم قراردارند در صورتی که از منظر غربی جامعه آزادی های فردی را ترجیح می دهد و تقلید از این آزادی فردی و فراموشی هدف اجتماعی یکی از عمده ترین چالش های عصر حاضر است.

شایان ذکر است خانم دکتر لیزولوت ابید دارای مدرک دکترای فلسفه است و تحقیقات گسترده ای را در حوزه ادیان، زنان و خانواده منتشر کرده است.

 

تفکر ما از پوشش ما مهم تر است

در این نشست خانم دکتر طاهره نظری ضمن اشاره به تصویر غرب از زن مسلمان به عنوان فردی ضعیف عنوان کرد: خوشبختانه ما امروزه در عرصه بین المللی تا بدانجا مطرح شده ایم که بتوانیم الگویی برای زن مسلمان باشیم و تفکر ما از پوشش و ظاهرمان مهم تر به نظر برسد و این برخلاف جریان مرسوم سیاستمداران زن غربی است که معمولا برای پذیرفته شدن ظاهر و پوشش مردانه انتخاب می کنند.

 

چرا از الگوهای ناب دینی فاصله گرفته ایم

خانم دکتر کرمانی هم در بخش دیگر از نشست ضمن اشاره به موضوع جلسه و الگوهای برجسته دینی از حاضرین این سوال را مطرح کرد که چرا در عمل از الگوهای ناب دینی فاصله گرفته ایم؛ که در ادامه یکایک حاضرین به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند.

خانم قاسمی فعال حوزه بانوان در پاسخ، بحث مخاطب شناسی و به روزرسانی الگوهای دینی را براساس جامعه شناسی مهم توصیف کرد.

خانم موسوی یکی از دلایل این موضوع را ضعف تبلیغات دینی برشمرد وعنوان کرد مهم است که آموزه های دینی را در مصادیق خاص محصور نکنیم چرا که این موضوع تعصب به حساب آمده و باعث ایجاد تقابل می گردد.

 

از خلاقیت در معرفی چهره زن دور مانده ایم

خانم انصاری فعال امور بانوان هم دلیل این موضوع را عمدتا ضعف عملکرد ما و دوری از مفاهیم قرآنی برشمرد چرا که در قرآن زن به عنوان نماینده ارزش ها و ضد ارزش ها معرفی می شود و این نشان از قابلیت های عظیم زن در این زمینه است که ما از آن غافلیم.

خانم دکتر منتظری در پاسخ به این سوال گفت: ما همواره زن را به شکل سنتی معرفی کرده ایم و از خلاقیت در این زمینه به دور مانده ایم که باعث ضعف ما شده است.

خانم دکتر خزعلی در ریشه یابی این بحث به ضعف شیوه های تشویقی در سطح نخبگان اشاره کرد  که کمتر مورد توجه بوده است. وی به عنوان راهکار از تخصیص جایزه بین المللی الزهرا برای زنان اندیشمند و فرهیخته در این زمینه یاد کرد.

 

غرب الگوسازی قوی کرده است

در پایان این نشست خانم دکتر کرمانی ضمن تشکر از نظرات ارزشمند حاضرین گفت: ما در این زمینه کم عمل نکرده ایم ولی متاسفانه عملکرد ما مبتنی بر دانایی و توانایی نبوده است. وی یکی از مشکلات الگوسازی از زنان بزرگ را معرفی این چهره ها به عنوان صرف چهره های آسمانی و فرابشری دانست که باعث می شود این تصور به وجود بیاید که رسیدن به این قله های ناب بشری از توان ما خرج است. در صورتی که این موضوع نباید باعث ناامیدی شود چرا که تلاش، هرچند اندک و محدود در این زمینه ارزشمند است.

خانم دکتر کرمانی دلیل دوم عدم ارائه صحیح الگوهای دینی را  این دانست که در اسلام بر خلاف غرب هدف وسیله را توجیه نمی کند و برای رسیدن به ارزش های متعالی نمی توان از هر روش و وسیله ای استفاده نمود.

دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان ضمن اشاره به این که یکی از دلایل موفقیت غرب، الگوسازی قوی آنان و چهره سازی از ورزشکاران و هنرمندان و …  است، گفت: ما نیز باید بتوانیم برای مقابله با غرب براساس فرموده پیامبر اکرم اسلام (ص) که حضرت زهرا(س) را سیده نساء العالمین  والگوی تمام زنان جهان معرفی کرده اند به این الگوهای دینی رجوع کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر