پوتین به خانواده‌های پُرجمعیت روسی مدال می‌دهد

یک مسئول وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افزایش جمعیت براساس منویات رهبر معظم انقلاب در یک فاصله ۲۰ساله باید محقق شود، گفت: مسئولان تشویق‌های جمعیتی دولتمردان آلمان و روسیه را ببینند، مثلاً پوتین به خانواده‌های پرجمعیت مدال می‌دهد.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، محمد اسلامی ــ معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت با پرداختن به مباحث مختلف جمعیتی اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی جمعیت از طرف رهبر معظم انقلاب براساس دیدگاه‌ ایشان باید در یک مسیر 10 تا 20 ساله پیگیری شود، از طرفی هم باید سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری مردم افزایش یابد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش رشد جمعیت در کشور، بیان داشت: نگرانی ما از آینده کشور در سال‌های 1420 تا 1430 است و مشکل اصلی ما این است که از هر 10 زن، 19 فرزند به دنیا می‌آیند در حالی که این میزان در دنیا به‌طور متوسط 21 فرزند است و اگر این روند در سالهای آینده وجود داشته باشد، رشد جمعیت به صفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای ارتقای نرخ باروری کلی نیازمند یک یا دو دهه زمان است، افزود: در سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب که شرایط و سازوکارهای آن باید در برنامه ششم توسعه فراهم شود نیز نگاه بلندمدت ایشان را شاهد هستیم.

اسلامی با اشاره به نرخ باروری کلی 1.4 درصد در آلمان و روسیه، اظهار داشت: در روسیه تشویق‌ها و انگیزه‌های زیادی به مردم می‌دهند اما مردم به‌سرعت رفتار باروری خود را تغییر نمی‌دهند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر حذف خدمات بهداشت باروری از مراکز بهداشت، تأکید کرد: به هیچ عنوان چنین خدماتی حذف نشده زیرا با بند 4 سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اعتلای سلامت باروری و فرزندآوری مغایرت دارد و کماکان این خدمات با کیفیت و برنامه ریزی بهتری به مردم ارائه می‌شود.

اسلامی همچنین در خصوص میزان سقط جنین در کشور، به انجام چندین بررسی در این زمینه در فواصل زمانی مختلف اشاره کرد و گفت: فاصله دو بررسی حدود 18 سال است و متدلوژی و روش آنها نیز متفاوت است اما دکتر حقدوست در سال 91 در مطالعه خود به این نتیجه رسیده که از 220 هزار سقط جنین در کشور 100 هزار مورد آن بر اثر بیماری و 120 هزار مورد نیز با اعلام بیمار بوده و در سال 94 نیز مطالعه انجام شد که دریافتند 80 هزار مورد از سقطهای جنین عمدی است.

وی با تأکید بر افزایش سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری گفت: مسئولان کشورمان بیایند و سیاست‌های تشویقی کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، فرانسه و روسیه را مشاهده کنند به‌طوری که پوتین به خانواده‌های پرجمعیت مدال می‌دهد ولی با وجود این، هنوز مردم آنان به‌سرعت به فرزند‌آوری اقدام نمی‌کنند.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: هیچ زمانی آمار ثبت احوال نمی‌تواند آمار نهایی جمعیت کشور باشد، زیرا مثلاً در مشهد طی بررسی‌ای که صورت پذیرفت مشاهده شد که افراد باسواد نیز به‌سمت فرزندآوری روی آورده‌اند و این خلاف اظهارنظرهای منتقدین است.

اسلامی همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت بهداشت به‌گفته کارشناسان جمعیتیِ همین وزارتخانه، وسایل پیشگیری از بارداری را در مناطق کم‌برخوردار به‌دلیل فشارها و انتقادات منتقدین به‌طور کامل حذف کرده است در حالی که این کار می‌تواند تولدهای دچار معلولیت را افزایش دهد پاسخ داد: اتفاقاً ما حذف نکردیم که این‌همه به ما انتقاد می‌شود بنابراین طبق سیاست‌های جمعیتی برای مادرانی که دچار بارداری‌های خطرناک هستند این وسایل به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

* سیاست‌های جمعیت 14 بند دارد که 6 بند آن مربوط به وزارت بهداشت است

در ادامه این نشست خبری محمد اسماعیل مطلق ــ مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت عنوان کرد: سیاست‌های جمعیتی رهبر معظم انقلاب 14 بند دارد که 6 بند آن مربوط به وزارت بهداشت است که در بسیاری از این بندها نیز وزارت بهداشت به‌صورت مشترک همکاری می‌کند و بندهای دیگر را باید نهادها و وزارتخانه‌های دیگر انجام دهند.

مطلق در توضیح 6 بندی که به‌عهده وزارت بهداشت است، گفت: مثلاً میزان باروری کلی از 1.8 به 2.1 افزایش یابد و یا سلامت مادر و سلامت کودک و در دیگر بندها نیز به‌صورت مشترک با دیگر نهادها همکاری می‌کنیم.

* وظیفه وزارت بهداشت افزایش جمعیت نیست، تضمین سلامت جمعیت است

در ادامه این نشست ایرج حریرچی ــ سخنگوی وزارت بهداشت در تکمیل صحبت‌های مسئولان جمعیتی وزارت بهداشت به چالش‌های جمعیتی کشورمان پرداخت و گفت: چالش جمعیتی ایران فقط به افزایش آن محدود نمی‌شود بلکه به ترکیب آن نیز مربوط است زیرا از لحاظ سنی از سن جوانی به‌سمت سن پیری می‌‌رود که در همین ارتباط اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و اکنون ما با جمعیت میانسال و با بیماریهای مربوط به آن مواجه هستیم.

وی با پرداختن به مشکلات جمعیتی کشورهای اروپایی و آمریکایی که اکنون مجبور به گرفتن مهاجر از کشورهای جهان سوم و یا ارائه سیاست‌های تشویقی شدند، گفت: وظیفه وزارت بهداشت افزایش جمعیت نیست کما اینکه در دهه 60 نیز که اشکالاتی در حوزه جمعیت به وجود آمد وزارت بهداشت نه مورد تشویق و نه مورد خطاب قرار گرفت زیرا اصلاً افزایش جمعیت ربطی به وزارت بهداشت ندارد چون وزارت بهداشت پاسخگوی سلامت جمعیت‌ها است و تصمیم‌گیری برای افزایش جمعیت به‌عهده خانواده‌ها است که ما نقش مهمی نداریم زیرا تغییر سن ازدواج و یا مباحث طلاق خارج از سیستم حوزه سلامت است کما اینکه تبعات آن به ما مربوط می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر