فعالیت نهاد زنان ملل متحد برای تقویت نقش زنان در اقدامات بشردوستانه

نهاد زنان ملل متحد در حال تدارک نشست بلندپایه رهبران جهان درباره زنان و دختران (2) است. این نشست یکی از 7 نشست بلندپایه این اجلاس جهانی است که رهبران دولت‌های عضو در آن حضور به‌هم خواهند رساند. علاوه بر دولت‌ها، نمایندگانی از سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی نیز مشارکت فعال خواهند داشت.

0

اجلاس جهانی بشردوستانه در تاریخ 24-23 می (4-3 خرداد) (1) در استانبول برگزار خواهد شد و نهاد زنان ملل متحد در حال تدارک نشست بلندپایه رهبران جهان درباره زنان و دختران (2) است. این نشست یکی از 7 نشست بلندپایه این اجلاس جهانی است که رهبران دولت‌های عضو در آن حضور به‌هم خواهند رساند. علاوه بر دولت‌ها، نمایندگانی از سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی نیز مشارکت فعال خواهند داشت.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، با توجه به بروز مخاصمات مسلحانه طی چند دهه اخیر در نقاط مختلف جهان و لزوم انجام اقدام مقتضی برای حمایت از گروه‌های انسانی آسیب‌پذیر از جمله زنان و کودکان، ضرورت اقدامات بشردستانه بیش از پیش مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار دارد. همچنین وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و مواردی از این قبیل، از دیگر شرایط بحرانی مطرح برای اقدامات بشردوستانه است که اغلب کشورهای جهان به‌نحوی با آن درگیر هستند.

اجلاس جهانی بشردوستانه در تاریخ 24-23 می (4-3 خرداد) (1) در استانبول برگزار خواهد شد و نهاد زنان ملل متحد در حال تدارک نشست بلندپایه رهبران جهان درباره زنان و دختران (2) است. این نشست یکی از 7 نشست بلندپایه این اجلاس جهانی است که رهبران دولت‌های عضو در آن حضور به‌هم خواهند رساند. علاوه بر دولت‌ها، نمایندگانی از سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی نیز مشارکت فعال خواهند داشت.

مهم‌ترین اقداماتی که نهاد زنان ملل متحد در این نشست تخصصی مورد توجه قرار خواهد داد و دولت‌ها و نهادهای غیردولتی را نیز بدان ترغیب خواهد کرد، عبارت‌اند از:

1. توان‌افزایی زنان و دختران برای رهبری و مدیریت و افزایش حمایت از گروه‌های محلی زنان برای مشارکت مؤثر و معنادار در اقدامات بشردوستانه؛

2. تضمین دسترسی جهانی به سلامت و حقوق جنسی و باروری برای همه زنان و دختران در شرایط بحرانی؛

3. تحقق رهیافتی جهانی برای پیشگیری و مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت در بحران‌ها؛

4. تضمین تطبیق برنامه‌های بشردوستانه با ملاحظات جنسیتی؛

5. تطبیق راهبردها و سیاست‌های بشردوستانه با برابری جنسیتی، توان‌افزایی و حقوق زنان.

نقش نهاد زنان ملل متحد برای تضمین برابری میان زنان و مردان به عنوان فعالان اقدامات بشردوستانه و منتفعین از این اقدامات، مورد تأکید مدیران اجلاس جهانی قرار دارد تا آثار متفاوت بلایای طبیعی یا مخاصمات بر زنان و مردان مورد توجه دولت‌ها و دیگر فعالان عرصه بین‌المللی قرار گیرد و در رابطه با گروه‌های زنان به طور مقتضی ظرفیت‌سازی انجام شود تا در شرایط بحرانی همچون مخاصمات یا بلایای طبیعی بتوان از آن نهایت بهره را برد (3).

به گزارش مهرخانه، نقش زنان و دختران در شرایط بحرانی مانند بروز مخاصمه مسلحانه یا وقوع بلایای طبیعی از دو جنبه قابل تأمل است:

اول، مرتبط با نقش‌آفرینی مؤثر و فعال زنان به عنوان فعالان حقوق بشردوستانه است که تاحدودی دارای پیشینه تاریخی در جوامع و فرهنگ‌های مختلف بوده و در شرایط کنونی با توجه به پیچیدگی‌های جهان معاصر، نیازمند سازماندهی و ایجاد ساختارهای مناسب است که آموزش زنان و دختران بخش مهمی از آن خواهد بود؛

دوم، زنان و دختران در شرایط بحرانی، به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر باید مورد حمایت مضاعف قرار گیرند و البته تقویت جنبه اول یعنی توان‌افزایی زنان برای مشارکت فعال در ارایه کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه، در بهبود وضعیت زنان و دختران گرفتار و قربانی بحران، تأثیر به‌سزایی خواهد داشت، و طی سال‌های اخیر گام‌هایی برای تضمین حمایت از زنان و دختران در مقابل اقدامات خشونت‌بار برداشته شده است که از جمله می‌توان به جرم‌انگاری تجاوز و خشونت جنسی علیه زنان و دختران به عنوان مصادیقی از جنایات علیه بشریت اشاره کرد. همچنین زنان و دختران قربانی نقض فاحش حقوق بشر، در شرایط بحرانی باید مورد حمایت قرار گیرند تا هر چه زودتر به لحاظ جسمی و روحی بهبود یافته و به اجتماع بازگردند.

با این وجود، روند اقدامات بشردوستانه به نمایندگی از جامعه بین‌المللی در سال‌های اخیر در برخی کشورهای اسلامی درگیر در مخاصمات مسلحانه از جمله سوریه، عراق و یمن مطلوب ارزیابی نمی‌شود و متأسفانه باید اذعان داشت که ملاحظات سیاسی در مقابل ملاحظات انسانی و بشردوستانه از منظر برخی دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی سنگینی کرده و مانعی برای حمایت مقتضی از گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله زنان و دختران است که مورد انتقاد جدی فعالان حقوق بشر قرار دارد.

پی‌نوشت
1. the World Humanitarian Summit (WHS) in Istanbul from 23-24 May
2. the High-Level Leaders’ Roundtable on Women and Girls: Catalyzing Action to Achieve Gender Equality
3. http://www.unwomen.org/en/news/in-focus/humanitarian-action#sthash.qxpRCOiF.dpuf

/انتهای متن/

درج نظر