فکر نمی‌کنم زنان باید مانند مردان کار کنند

در زمینه صلح، محیط زیست و توسعه پایدار نیز نقش زنان بسیار مهم است. ما از نظر فرهنگی تفاوت‌هایی با ایران داریم، اما نقاط اشتراکمان بسیار زیاد است و با توجه به این اشتراکات، چالش‌ها قابل حل‌وفصل هستند.

0

همسر نخست‌وزیر ژاپن گفت: دولت ژاپن سعی می‌کند محیطی بسازد تا زنان بعد از زایمان کار کنند، اما من به شخصه فکر نمی‌کنم زنان هم باید مثل مردان کار کنند، بلکه اشتغال آن‌ها می‌تواند به روش دیگری باشد تا خودشان را هم توانمند کنند.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، در حاشیه اولین سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان، صلح و توسعه پایدار، کنفرانس مطبوعاتی با حضور شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار؛ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، آکیه آبه؛ رییس بنیاد تشویق مشارکت اجتماعی و یوهی ساشاکاوا؛ رییس بنیاد ژاپن برگزار شد.

در ابتدای این نشست آبه که علاوه بر ریاست بنیاد تشویق مشارکت اجتماعی، همسر نخست‌وزیر ژاپن نیز است، اظهار داشت روابط ایران و ژاپن تاریخی است و اشتراکات زیادی بین این دو کشور وجود دارد. آقای آبه؛ نخست‌وزیر ژاپن نیز در آینده نزدیک به ایران سفر خواهد کرد، اما سفر من ربطی به دولت ندارد و به عنوان رییس بنیاد اجتماعی به ایران آمده‌ام.

زنان در جامعه ایران فعالیت‌های خوبی دارند
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر نگرش خود نسبت به فعالیت زنان ایرانی گفت‌: من دیشب وارد ایران شدم و اطلاعات زیادی در این مورد ندارم، اما ملاقاتی با خانم مولاوردی و خانم ابتکار داشتم و فعالیت آن‌ها را از نزدیک دیدم و احساس کردم زنان در جامعه ایران فعالیت‌های خوبی دارند و تحت‌تأثیر قرار گرفتم

رییس بنیاد تشویق مشارکت اجتماعی افزود: در زمینه صلح، محیط زیست و توسعه پایدار نیز نقش زنان بسیار مهم است. ما از نظر فرهنگی تفاوت‌هایی با ایران داریم، اما نقاط اشتراکمان بسیار زیاد است و با توجه به این اشتراکات، چالش‌ها قابل حل‌وفصل هستند.

فکر نمی‌کنم زنان باید مثل مردان کار کنند
آبه در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با تسهیلات دولت ژاپن برای زنان شاغلی که زایمان می‌کنند، بیان داشت: دولت ژاپن سعی می‌کند محیطی بسازد تا زنان بعد از زایمان کار کنند، اما من به شخصه فکر نمی‌کنم زنان هم باید مثل مردان کار کنند، بلکه اشتغال آن‌ها می‌تواند به روش دیگری باشد تا خودشان را هم توانمند کنند.

به گزارش مهرخانه، ساساکاوا در این نشست مطبوعاتی در رابطه با فعالیت‌های بنیاد صلح ساساکاوا در ایران گفت‌: این بنیاد با توجه به روابط تاریخی بین دو کشور چند کار انجام داده و سعی کرده است در سطح مردم روابط دوجانبه تقویت شود. در حال حاضر که علاقه ژاپنی‌ها به ایرانی‌ها افزایش یافته، سعی در تقویت روابط دوجانبه داریم و تلاش خواهیم کرد تفاهم‌نامه‌ای در سطح خصوصی آماده کنیم.

ابتکار نیز در این نشست خبری در مورد همکاری‌های ایران و ژاپن گفت‌: ما تجربه همکاری موفقی با ژاپن در خصوص پارک ملی دریاچه ارومیه داریم. بعد از ملاقات دکتر روحانی و آقای آبه این همکاری‌ها آغاز شد و دولت ژاپن هم در بخشی از برنامه‌های دریاچه ارومیه در مورد توانمندسازی کشاورزان برای اصلاح الگوی مصرف آب همکاری کرد که بخشی از این همکاری به توان‌افزایی زنان و آموزش کشاورزی پایدار برای زنان روستایی مربوط می‌شود. این طرح 90 روستای اطراف دریاچه ارومیه را در برمی‌گیرد و تاکنون 10 صندوق خرد زنان در این راستا تشکیل شده است.

او افزود: مشکلات برای تمام مسئولان در سطح ملی و بین‌المللی به‌ویژه در عرصه محیط‌زیست وجود دارد. در سطح داخلی اراده‌ای جدی در این زمینه وجود دارد و نگاه مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و دولت باعث همکاری‌های بسیار خوبی شده است. با شکل‌گیری مجلس جدید هم امیدواریم همکاری‌ها برای حل مشکلات بیشتر شود. در زمینه حل مسائل مربوط به محیط زیست همکاری‌های بین‌المللی و همکاری بین‌بخشی قوا به حل مشکلات کمک بسیاری می‌کند.

پیگیری برنامه‌های مشترک ایران و ژاپن در حوزه زنان در قالب تفاهم‌نامه
در این کنفرانس مطبوعاتی مولاوردی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: این سمینار آغازی برای برنامه‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه زنان و خانواده است. در دیداری که صبح امروز با خانم آبه داشتیم به نتیجه رسیدیم برنامه‌های مشترک خود را در قالب تفاهم‌نامه پیگیری کنیم.

دومین سمپوزیوم زنان، صلح و توسعه پایدار در ترکیه برگزار می‌شود
او افزود: ذیل عنوان کلی زنان، صلح و توسعه پایدار مناسبات بسیاری می‌توانم داشته باشیم. ایران و ژاپن تجارب موفقی دارند که می‌توانند این تجارب را مبادله کنند. سفرای دو کشور تلاش می‌کنند تا برای سمپوزیوم بعدی که در توکیو برگزار می‌شود، پیش‌نویس این تفاهم‌نامه آماده شده باشد.

/انتهای متن/

درج نظر