تا وقتی آوارگی زنان سوریه و فلسطین و یمن طبیعی جلوه داده شود، چالش‌های صلح پابرجاست

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با طرح این پرسش که چرا اختلافات سیاسی منجر به تحریم چندین ساله فروش دارو به ایران شد، گفت: چگونه است که موشک باران هر روز شهرها، بیمارستان‌ها و مدارس سوریه و یمن توسط جامعه جهانی به فراموشی سپرده شده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، شهیندخت ملاوردی امروز در سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان، صلح و توسعه پایدار که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، اظهار داشت: خوشحالم از اینکه بنیاد صلح ساساکاوا و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه زمینه برگزاری این سمینار را فراهم کرده است.

وی افزود: بنیاد ساساکاوا بحران‌های اجتماعی و بلایای طبیعی قرن 21 را مورد توجه قرار داده است و بر تحقق صلح و امنیت جهانی از طریق اجرا و حمایت از پروژه‌هایی به خصوص در منطقه آسیا و اقیانوسیه در جهت امنیت شهروندان در برابر مناقشات داخلی، تروریست و بلایای طبیعی تأکید دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هم‌اکنون شاهد رشدی چشم‌گیر در عرصه مناسبات سیاسی و اقتصادی بین دو کشور ایران و ژاپن هستیم و جا دارد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز گام‌های موثر برداشته شود و با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور در موضوعات مرتبط با زنان و خانواده می‌توان از طریق هم اندیشی و تبادل تجربیات نسبت به رفع چالش‌ها به ویژه در ابعاد بین‌الملل تلاش کرد.

ملاوردی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به بهبود وضعیت و توانمندسازی زنان در عرصه‌های مختلف در اسناد بالادستی تلاش کرده است و در این رابطه می‌توان به رشد چشم‌گیر حضور زنان و دختران در بخش آموزش به ویژه آموزش عالی که یکی از معیارهای اصلی ارزیابی سطح توسعه در کشورهاست اشاره کرد.

وی گفت: در انتخابات اخیر مجلس تعداد نمایندگان زن با رشد 100 درصدی همراه بود. ایران همچنین یکی از پیشگامان حوزه بهداشت و سلامت زنان به‌خصوص در زمینه مبارزه با مرگ و میر مادران و کودکان در منطقه است.

*تلاش برای روزآمد کردن قوانین با نیازها و خواست‌های جامعه زنان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: تدوین و اجرای برنامه‌های کارآفرینی و توانمندسازی اقتصادی زنان با تمرکز ویژه بر زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی همواره در کانون توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران بوده است. همچنین در حوزه تقنینی به منظور رفع خلأ‌های قانونی، روزآمد نمودن قوانین با نیازها و خواست‌های زنان در دستور کار قرار دارد.

* تلاش دولت برای ایجاد توان میان نقش‌های چندگانه زنان

مولاوردی اظهار داشت: دولت یازدهم در راستای تحقق عملی عدالت جنسیتی در ابعاد مختلف زندگی و ایجاد توازن و هماهنگی میان ایفای نقش‌های چند‌گانه زنان تلاش کرده است که در نهایت موجب ارتقای وضعیت زنان و تقویت نهاد خانواده شده است.

وی ادامه داد: بحث نقش زنان به عنوان عاملان و ذی‌نفعان در توسعه هنگام تدوین برنامه توسعه‌ای 2030 به طور گسترده مطرح شد، اهداف 17 گانه توسعه پایدار توسط رهبران جهان از جمله رئیس جمهور ایران در سپتامبر 2013 پذیرفته شد و کشورها متعهد شدند تا 15سال آینده تمام تلاش خود را برای پایان دادن به فقر، مبارزه با نابرابری و مقابله با تغییرات آب و هوایی به کار ببندند. همچنین اقتصاد بهبود یافته، جامعه‌ای منصفانه‌تر و محیط زیستی با ثبات سه هدف عمده به هم مرتبط این برنامه توسعه‌ای است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه اهداف 17 گانه توسعه پایدار با 169 هدف جزئی بر 5 پایه استوار است، گفت: مردم، کره زمین، صلح، رفاه و مشارکت این پایه‌ها هستند و هدف پنجم توسعه پایدار به نقش و توانمندسازی زنان اختصاص یافته و بر حوزه‌هایی تأکید دارد.

مولاوردی در خصوص این حوزه‌ها مطرح کرد: اطمینان از مشارکت مؤثر و فرصت‌های برابر برای مدیریت و رهبری زنان در تمام سطوح تصمیم‌گیری در حوزه سیاسی و اقتصادی و عرصه عمومی، رفع تبعیض علیه زنان و دختران از طریق اصلاح و تغییر قوانین و سیاست‌های ناروا و محو خشونت علیه زنان در حوزه عمومی و خصوصی نخستین هدف توسعه پایدار در حوزه زنان است.

وی ادامه داد: پایان دادن به رفتارها و سنت‌های آزاردهنده از طریق اصلاح قوانین، شناسایی و ارزش‌گذاری کار خانگی از طریق سیاست‌های حمایت اجتماعی و مشارکت نهادهای عمومی اطمینان از دسترسی به بهداشت و اطلاعات و توانمندسازی زنان و اطمینان از ایجاد فرصت‌های برابر برای دسترسی به منابع اقتصادی، مالکیت زمین و سایر خدمات مالی و منابع طبیعی از سایر اهداف توسعه پایدار در حوزه زنان است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای ارائه مدل بومی توسعه را آغاز کرده است و هر چند برای تحقق کامل آن در زمینه‌های مختلف راهی طولانی در پیش است اما دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در مقایسه با کشورهای منطقه نشان می‌دهد در توسعه و ارتقای استانداردها و سبک زندگی زنان و دختران اراده بیش از هر عاملی مؤثر است.

مولاوردی گفت: تحقق اهداف توسعه پایدار بیش از هر چیز به تعهد جامعه جهانی به نوعی از اخلاق توسعه وابسته است. اخلاق توسعه نوعی منش خاص در تعریف و اعمال سیاست‌های بین‌المللی توسعه است که از نگاه ابزاری به آن جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال باید مانع از آن شد که اختلافات سیاسی میان دولت‌ها به سیاست‌زدگی نهادهای توسعه‌ای جهان منجر شود. چنانچه متأسفانه تاکنون این چنین بوده است.

*چرا اختلافات سیاسی منجر به تحریم چندین ساله فروش دارو به ایران شد

وی افزود: امروزه در جهان شاهد جنبش‌های مردمی و دولتی بسیار ارزشمندی هستیم که برای انسانی‌کردن توسعه فعالیت می‌کنند. آیا بیماری‌های همه‌گیر نظیر ایدز و انواع سرطان برای یک زن یا کودک ایرانی کمتر از یک زن یا کودک با مورد مشابه در آمریکا و اروپا دردناک و مخاطره آمیز است و چگونه است که اختلافات سیاسی منجر به تحریم چندین ساله فروش دارو به ایران شده و جامعه جهانی واکنشی نشان نمی‌دهد؟!

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: چگونه است که حملات تروریستی در ابعاد محدود در کشورهای اروپایی جامعه جهانی را در شوک فرو می‌برد، اما موشک باران هر روز شهرها، بیمارستان‌ها و مدارس سوریه و یمن به دست فراموشی سپرده می‌شود و چگونه است که نقض فاحش حقوق زنان و دختران در آفریقای مرکزی تحت پوشش رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد.

مولاوردی گفت: ضعف در اتخاذ رویکردی واقع بینانه و وجود افکار و تصاویر کلیشه‌ای و قالبی که ملت‌ها را به ارزشمند و کم‌ارزش تقسیم کرده و به برخی حق برخورداری می‌دهد و به برخی زور دستی را تحمیل می کند، مهمترین موانع گسترش صلح و توسعه در جهان هستند. تا زمانی که زنان آواره سوری، زنان از خانه رانده شده فلسطین و زنان و کودکان قربانی جنگ و تروریسم در یمن کم اهمیت انگاشته شده و مرگ و حیات آنان طبیعی تلقی شود، صلح و توسعه پایدار چالش‌های بسیاری را پیش رو خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم دیدگاه‌ها و رویکردهای صلح‌دوستانه زنان و مادران مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد تا با تأسی به نگاه زنانه و روح مادرانه خشونت، سلطه، فقر، نابرابری و تخریب محیط زیست مهار شود و جامعه با کنش‌گری همه مردان و زنان به سوی صلح و ثبات و توسعه پایدار هدایت شود.

/انتهای متن/

درج نظر