بانوان همانند مردان كشتی گیر افتخارآفرینی می كنند

مربی تیم ملی آلیش بانوان با بیان اینكه این رشته ورزشی با قرار گرفتن زیر مجموعه هیات كشتی جان تازه گرفت، گفت: بانوان كشتی گیر همانند مردان افتخار آفرینی خواهند كرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، ستاره اسماعیلی  افزود: آلیش ورزش نوپایی در كشور است كه پیشتر زیر نظر ورزش های همگانی بود؛ اما با پیوستن این ورزش به هیات كشتی، شناخته شده تر شد و طرفداران بیشتری پیدا كرد.
وی اظهار داشت: معمولا قزاقستان، قرقیزستان و تركمنستان رقیبان اصلی تیم ملی آلیش ایران هستند و از آنجا كه مسابقات آسیایی و جهانی امسال به میزبانی قرقیزستان و تركمنستان برگزار می شود، رقابت تنگاتنگ و نفس گیری خواهیم داشت.
وی گفت: معتقدم ایران به راحتی می تواند در مسابقات آسیایی و جهانی سربلند بیرون بیاید.
اسماعیلی خاطر نشان كرد: با توجه به وجود احتمال حضور آلیش در المپیك های بعدی، آرزویم این است روزی شاهد كسب مدال المپیك توسط بانوان كشتی گیر ایران باشم.
مربی تیم ملی آلیش بانوان با بیان برگزاری مسابقات آسیایی، جهانی و بین المللی گفت: رقابت های جهانی آلیش شهریور ماه به میزبانی قرقیزستان، مسابقات آلیش آسیایی نیز اوایل تیرماه در تركمنستان همچنین تورنمنت بین المللی در آبان ماه برگزار خواهد شد.
وی مازندران را جزو استان های صاحب نام در این عرصه عنوان و تصریح كرد: مازندران مهد كشتی ایران است و بانوان هم در این رشته بسیار قوی هستند.
وی ادامه داد: تیم آلیش بانوان مازندران دو سال در مسابقات آلیش كشوری شركت كرد كه در سال 93 به مقام پنجمی و در سال 94 به مقام سومی تیمی دست یافت و امیدوارم در سال 95 قهرمان تیمی كشوری شوند.
اسماعیلی با بیان اینكه آلیش بانوان در سطح مازندران توسعه می یابد، اظهار داشت: اگر چه این رشته ورزشی فعلا در چند شهرستان مانند ساری، بهشهر، قائمشهر و جویبار فعال است اما در حال اعزام مربی به شهرهای نور، پل سفید و بابل هستیم و قصد داریم این ورزش را در دیگر شهرهای مازندران نیز توسعه دهیم.
به گزارش ایرنا، آلیش یك نوع ورزش رزمی زیر مجموعه كشتی است كه در بخش بانوان معمولا رزمی كاران به ویژه جودوكاران به آن می پیوندند.
آلیش از رشته های سنتی و بومی مناطق شمال و شمال شرق كشور بوده و از قدمت دیرینه ای بر خوردار است.
این رشته ورزشی به نام اعیاد و جشن های ملی و مذهبی ومراسم ازدواج در استانهای مازندران، گلستان و شمال خراسان برگزار می شود.
آلیش یا كشتی با كمربند با استفاده از كمربند و در زمین های خاكی و ماسه ای و چمن برگزار شده و تماس هر یك از نقاط بدن كشتی گیر با زمین، باعث باخت آنها می شود .
فدراسیون ورزش های همگانی به منظور ارج نهادن به ورزش های سنتی و بومی و محلی، رشته ورزشی گورش را تحت پوشش خود در آورد.
با توجه به شباهت بسیار نزدیك گورش با آلیش باعث شد تیم جمهوری اسلامی ایران به تورنمنت های مختلف اعزام شود.
فعالیتهای بین‌المللی آلیش از سال 1990 آغاز و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آركین از قرقیزستان، عبدالكریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبكستان، ویلتا كنتا تاس از لیتوانی تنظیم شد.
در سال 1995 اولین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین متحد الشكل در كشور قرقیزستان در دوبخش آقایان و بانوان برگزار شد. اكنون 39 كشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و 58 كشور جهان بصورت غیر رسمی در این زمینه فعالیت دارند.
/انتهای متن/

درج نظر