هشدار درباره مهم‌ترین عامل خطر در زنان ایرانی

پنجمین سمینار بین‌المللی “سلامت زنان” با محوریت تشخیص به موقع سرطان، پیشگیری و غربالگری در شیراز برگزار خواهد شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از اعتدال، کامران باقری‌لنکرانی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع خبرنگاران، با تشریح ابعاد مختلف این سمینار، گفت: امید به زندگی در کشور افزایش یافته و آخرین آمارهای داخلی حکایت از افزایش سن در خانم‌ها به 76 سال و در آقایان به 74 سال است.

وی در عین‌حال به تفاوت موجود بین آمارهای داخلی و جهانی اشاره و اضافه کرد: پیام هر دو آمار این است که ما با یک موج سالمندی در کشور روبرو هستیم. رشد جمعیت سالمندی در ایران به‌گونه‌ای است که در آینده نزدیک 40 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این موضوع لزوم ایجاد محیط‌های حمایتی را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن مانند سرطان، براساس آمارها رشد فزاینده‌ای در کشور دارند، تشخیص و غربالگری به‌موقع را مهمترین عامل در مبارزه با این بیماری و سایر بیماری‌های غیرواگیر مزمن دانست و اضافه کرد: براساس آمارها سالانه 120هزار زن در کشور فوت می‌کنند که علت مرگ حدود 15 هزار نفر ابتلا به یکی از سرطان‌ها است.

لنکرانی با بیان اینکه بروز بیماری و تشدید آن در 30 درصد از زنان فوت شده براثر سرطان در هر سال، قابل پیشگیری است، گفت: برخلاف تصور بسیاری از افراد، شایع‌ترین سرطان نزد زنان، دستگاه گوارش با آمار 2 هزار و 500 نفر خصوصا سرطان مری است.

وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به سرطان روده بزرگ در زنان، 1400 نفر بوده است، گفت: آمار تقریبی ابتلا به سرطان پستان در زنان، بین 1800 تا 2000 نفر است.

این فوق‌تخصص دستگاه گوارش، مهمترین عامل خطرساز در زنان ایرانی را چاقی عنوان و خاطرنشان کرد: داشتن عادت بد غذایی و بی‌تحرکی، عامل اصلی ابتلا به چاقی است، به‌طوریکه 60 درصد از زنان میانسال ایرانی با اضافه وزن روبرو هستند. البته این آمار در استان‌های مختلف کشور متفاوت بوده و در استان‌های شمالی بیشتر دیده شده است.

لنکرانی در بیان علت بروز چاقی، گفت: ریشه چاقی در وقایع هزار روز اول زندگی است، به همین خاطر موضوع بحث سلامت نوزاد و جنین قبل از دنیا آمدن بسیار موثر خواهد بود.

وی افزایش تمایل زنان به دخانیات در ایران را یک واقعیت دانست که باید به شکل جدی در خصوص آن چاره‌اندیشی کرد و گفت: در ایران مصرف دخانیات در زنان کمتر از 5 درصد است که در مقایسه با برخی کشورها که آمار 50 درصدی را ثبت‌ کرده‌اند، قابل قیاس نیست اما در ایران با موج تمایل به استفاده از دخانیات خصوصا قلیان در زنان موجه هستیم و اگر این روند ادامه پیدا کند، در آینده دچار مشکلات زیاد‌تری خواهیم بود.

لنکرانی در ادامه به بحث تشخیص، روش‌های نوین غربالگری و بحث اخلاق در غربالگری به‌عنوان یک موضوع مهم اشاره و اضافه کرد: محور سمینار سلامت زنان، این مباحث خواهد بود و موضوع اطلاع‌رسانی به خانواده مبتلایان به سرطان نیز در دستور کار است.

رئیس پنجمین کنفرانس سلامت زنان همچنین گفت: تعداد 740 مقاله علمی تخصصی به دبیرخانه این کنفرانس رسیده است که تعداد 430 مقاله به شکل پوستر و 30 مقاله در قالب سخنرانی ارائه می‌شود.

لنکرانی یادآور شد: این سمینار علمی، 30 سخنران دارد که طی 2 روز برگزاری، مقالات خود را ارائه می‌کنند که سه نفر از آنان شخصیت‌های علمی خارجی از کشورهای آمریکا و هلند خواهند بود.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: این همایش روزهای 29 و 30 اردیبهشت ماه با همکاری دانشگاه هلند و موسسه‌های علمی تحقیقاتی داخلی، مانند فرهنگستان علوم پزشکی و همچنین همراهی امور بانوان استانداری فارس، در شیراز برگزار خواهد شد.

/انتهای متن/

درج نظر