زن کارگری که 4 اختراع ثبت‌شده دارد

زمانی که دخترم به دنیا آمد، در یک شرکت خصوصی کار می‌کردم، اما مرخصی شیردهی نداشتم؛ درصورتی‌که این مرخصی در قانون هست. الان هم می‌دانم که این وضعیت برای زنانی که بچه‌دار می‌شوند وجود دارد و شرکت‌های خصوصی این زمان را در اختیار کارکنانشان قرار نمی‌دهند.

0

دو اختراع ساناز کمالی یعنی رینگ جمع‌کن بوشی ثابت و شبیه‌ساز ریل سوخت در زمینه خودرو است. او همچنین، فیکسچر باک بنزین را برای خودرو طراحی کرده است. به عقیده کمالی این طرح‌ها برای شرکت‌های خدماتی مانند امداد خودرو صرفه اقتصادی دارند.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، همیشه هفته کارگر بهانه‌ای است برای تقدیر از زنان و مردانی که کارگر هستند. در این راستا هر ساله، کارگران نمونه در شهرهای مختلف و همچنین کارگران نمونه کشوری معرفی می‌شوند. امسال 5 زن به‌عنوان کارگر نمونه کشوری انتخاب شدند و در همایشی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور تنی چند از مسئولان از آن‌ها تقدیر به‌عمل آمد. به مناسبت روز کارگر گفت‌وگویی داشتیم با دو تن از زنان کارگر نمونه سال 95 که در ادامه می‌آید.

ساناز کمالی یکی از کارگرانی است که به‌عنوان کارگر زن نمونه سال 95 انتخاب شد و لوح تقدیر خود را از دست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دریافت کرد. کمالی که در واحد ارتباط با مشتریان امداد خودرو کار می‌کند، 34 ساله است و 9 سال از اولین روزهایی که مشغول به‌کار شده می‌گذرد. کمالی مدرک کارشناسی خود را در رشته کامپیوتر (سخت‌افزار) و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت بازرگانی دریافت کرده است. او همچنین، 25 مدرک از سازمان فنی‌وحرفه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند خودرو، کامپیوتر و… دارد و در این سازمان مدرس هم بوده است.

کمالی قبل از این هم دو بار به‌عنوان کارگر نمونه انتخاب شده است که یک‌بار آن از طرف شرکت امداد خودرو بوده و سال گذشته نیز به‌عنوان کارگر نمونه شهر تهران بزرگ انتخاب شده است.

اختراعات یک کارگر زن نمونه
یکی از ویژگی‌های مهم ساناز کمالی که در انتخاب او به‌عنوان کارگر نمونه کشوری مؤثر بوده، اختراعاتی است که انجام داده است. او تاکنون 4 اختراع داشته که دو اختراع او ثبت شده و دو طرح جدید دیگر نیز در مرحله استعلام قرار دارد. دو اختراع کمالی یعنی رینگ جمع‌کن بوشی ثابت و شبیه‌ساز ریل سوخت در زمینه خودرو است. او همچنین، فیکسچر باک بنزین را برای خودرو طراحی کرده است. به عقیده کمالی، این طرح‌ها برای شرکت‌های خدماتی مانند امداد خودرو صرفه اقتصادی دارند؛ چون زمان تشخیص عیب خودرو را کوتاه می‌کنند و این برای مشتریان هم به‌صرفه است. کمالی دو اختراع دیگر هم دارد که یکی ربات کمک به نابینایان و دیگری ضربان‌ساز مصنوعی قلب است.

او درباره اختراعات خود به مهرخانه، می‌گوید: من در هر زمینه‌ای اگر نکته‌ای به ذهنم برسد، درباره آن تحقیق می‌کنم؛ چون اگر کاری را بخواهی انجام دهی، با تحقیق و بررسی می‌توانی نتیجه بگیری. طرح اول من ضربان‌ساز مصنوعی قلب بود که تقریباً 7 سال روی آن کار کردم. طرح بعدی هم دو سال طول کشید. معمولاً طرح‌هایم دو سال با هم فاصله دارند.

کمالی که 9 سال پیش ازدواج کرده است، حالا یک دختر 8 ساله دارد. او در مورد شرایط کاری زنان می‌گوید: زمانی که دخترم به دنیا آمد، در یک شرکت خصوصی کار می‌کردم، اما مرخصی شیردهی نداشتم؛ درصورتی‌که این مرخصی در قانون هست. الان هم می‌دانم که این وضعیت برای زنانی که بچه‌دار می‌شوند وجود دارد و شرکت‌های خصوصی این زمان را در اختیار کارکنانشان قرار نمی‌دهند.

ما با شرکت، قرارداد ساعتی سه ماهه داریم
کارگر نمونه سال 95 مشکل دیگر کارگران را نحوه قراردادها می‌داند و می‌گوید: ما با شرکت، قرارداد ساعتی سه ماهه داریم که این قراردادها از طرف شرکت پیمان‌کار بسته می‌شود. اگر این شرکت‌های پیمان‌کار حذف شوند، خیلی عالی می‌شود و امنیت شغلی برای کارگران به‌وجود می‌آید، اما این شرکت‌ها هیچ تعهد درستی در قبال کارمندانشان ندارند. حتی الان نیروهای ساعتی بیمه کامل ندارند، البته من خدا را شکر مشکل بیمه ندارم.

نداشتن حاشیه‌، انجام درست وظایف کاری و داشتن شایستگی اخلاقی؛ از دلایل منتخب‌شدن من هستند
کارگر نمونه دیگری که چند روز پیش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از او تقدیر شد، زینب نصرتی از شرکت کیمیدارو است. زینب 30 ساله دیپلم تجربی دارد و از 21 سالگی مشغول به کار شده است. کار او در واحد تولید شرکت کیمیدارو و بسته‌بندی محصولات دارویی است. او انتخاب خود به‌عنوان کارگر نمونه را به دلیل نداشتن حاشیه‌، انجام درست وظایف کاری و داشتن شایستگی اخلاقی می‌داند و معتقد است همه این موارد در انتخاب کارگر نمونه مؤثر هستند.

ساعت کاری زیاد کارگران مجرد
نصرتی یکی از سختی‌های کار را ساعت کاری زیاد می‌داند و می‌گوید: ما از ساعت 6.50 صبح کارت می‌زنیم و تا ساعت 16.10 سرکار هستیم. اگر بخواهیم اضافه‌کار هم بمانیم تا ساعت 19.10 سرکار هستیم. البته، کسانی که مادر هستند ساعت 16.10 می‌روند، اما ما که مجرد هستیم، اجبار بیشتری برای اضافه‌کار داریم و سه روز در هفته مجبوریم اضافه‌کاری اجباری بمانیم. درست است که وضعیت از این نظر برای مجردها بهتر است، اما من هم پدر و مادر پیری دارم که باید به آن‌ها رسیدگی کنم و خسته می‌شوم و دوست دارم ساعت 4 به خانه بروم.

تفاوت برخورد کارفرما با کارگران مرد و زن
او یکی از مشکلات محیط‌های کاری را تفاوت در رفتار با کارگران مرد و زن می‌داند و می‌گوید: اگر حد معینی از کار در یک روز باید تحویل داده شود، روی یک زن اجبار و حساسیت بیشتری دارند که آن کار را درست و به‌موقع انجام دهد و بیشتر او را سین‌جیم می‌کنند و کارگر زن بیشتر باید پاسخ‌گو باشد. شاید به این دلیل باشد که ترسی که زنان دارند از این‌که مبادا کارشان را از دست بدهند، در مردان کمتر است؛ درحالی‌که همه ما با یک قرارداد سرکار آمدیم، اما هم زنان وظیفه‌شناس‌تر هستند هم کارفرما از زنان بیشتر می‌خواهد کارشان را درست و دقیق انجام دهند.

این کارگر نمونه سال در مورد وضعیت مرخصی زایمان زنان کارگر می‌گوید: سال‌های قبل همکاران من که باردار می‌شدند مشکلی در این زمینه نداشتند و بعد از مرخصی زایمان 6 ماهه سرکارشان برمی‌گشتند، اما امسال صحبت بود که قرارداد کسانی که مرخصی زایمان می‌روند را تمدید نمی‌کنند؛ البته در نهایت قراردادها را تمدید کردند، اما زنان الان یک مقدار استرس دارند که اگر بخواهند مرخصی زایمان بگیرند دوباره سرکار برمی‌گردند یا خیر.

/انتهای متن/

درج نظر