فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج قانونی می‌شود

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: از دو سال گذشته به ویژه از نیمه دوم سال 94 فعالیت مجازی در زمینه مراحل مختلف ازدواج افزایش پیدا کرده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا،ناصر صبحی در نشست هم‌اندیشی سایت‌های همسرگزینی که امروز چهارشنبه در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، افزود: در دفتر برنامه‌ریزی ازدواج دو وظیفه اساسی داریم که شامل ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج و تعالی خانواده و توجه به وضعیت موسسات همسان‌گزینی می‌شود، همچنین تغییرات جهانی موجب تغییر سبک زندگی شده و امکانات جدیدی را فراهم کرده است که با استفاده از این امکانات شیوه زندگی دچار تغییرات مثبت و منفی شده است.

وی در ادامه از مسائل نوپدید در حوزه ازدواج به فعالیت‌های مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه با مسائل جدید با ترس و فقدان نظارت کافی برخورد می‌کنیم. امکانات و وسایل جدید در کشور ما بیش از آنکه جایگاه اصلی خود را بیابند آسیب‌هایی را به وجود می‌آورند و پس از وقوع آسیب تازه ما دست به اقدام و عمل می‌زنیم.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به آمار سایت‌های همسریابی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافت شده نزدیک به 1000 سایت در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند که حدود 350 سایت در زمینه جوانان فعال هستند و حدود 20 کانال نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند که دامنه فعالیت حدود 10 کانال کشوری است.

صبحی اضافه کرد: حدود 12 سایت فعال در زمینه ازدواج و خانواده داریم که زیر نظر برخی از نهادها فعالیت می‌کنند. در این زمینه با دستگاه‌های مسئول این سایت‌ها تعامل می‌کنیم تا خدمات‌رسانی آنها بهتر شود.

وی با اشاره به اقدامات دفتر برنامه‌ریزی ازدواج وزارت ورزش و جوانان در جهت شناسایی فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج و تحکیم خانواده، گفت: طی ایام نوروز در جلسات برگزار شده از سوی برخی از سایت‌ها و کانال‌ها شرکت کردیم و این سایت‌ها را به سه دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم. برخی از آنها نیز از وزاراتخانه‌ها و دستگاه‌ها دارای مجوز هستند و فعالیت‌هایشان در راستای اساسنامه است اما از افراد متخصص استفاده نمی‌کنند. بعضی دیگر از این سایت‌ها هم مجوز فعالیت از برخی از دستگاه‌ها دارند ولی خارج از حیطه مسئولیت خود عمل می‌کنند.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: اکثریت کانال‌ها و سایت‌ها نه از دستگاه‌ها مجوز دارند و نه از افراد فعال و دارای صلاحیت لازم استفاده می‌کنند و چالش اصلی ما همین گروه هستند.

صبحی درباره فعالیت‌های سایت تبیان، گفت: فعالیت این سایت در زمینه همسان‌گزینی در مجموع خوب بوده است. حدود دو سال قبل صحبت‌هایی میان مسئولان سایت تبیان و دفتر برنامه‌ریزی ازدواج لانجام شده و این سایت شروع به انجام اقداماتی در زمینه همسان‌گزینی کرد و مقدمات قانونی در این زمینه انجام شد البته به دلیل تغییرات به وجود آمده در مدیریت دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان وقفه‌ای در تعامل ما به وجود آمد اما سایت تبیان به فعالیت خود ادامه داد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه سازمان ملی جوانان به 200 مرکز مجوز فعالیت در زمینه ازدواج را داده بود، گفت: پس از ادغام دو سازمان‌ تربیت بدنی و ملی جوانان، وزارت ورزش و جوانان تفاهمنامه‌ای را با سازمان نظام روانشناسی منعقد کرد و قرار شد 200 مرکز مجوز گرفته از سازمان ملی جوانان خود را به سازمان نظام روانشناسی جهت بررسی وضعیت‌شان معرفی کنند و این مراکز خود را با استانداردها منطبق کنند.

وی تاکید کرد: ما هم محتوای سایت‌ها، گردانندگان و مخاطبان‌شان را مدنظر داریم البته تلاش می‌کنیم با اولویت‌بندی عمل کنیم.

صبحی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: یکی از کانال‌های تلگرامی 30 هزار مخاطب دارد و دست کم هر نفر 10 هزار تومان به مسئولان این کانال می‌پردازد.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان افزود: ما قصد داریم فعالیت‌های مجازی در حوزه ازدواج را در بستر قانونی هدایت کنیم و از خلاقیت‌های آنها در حوزه جوانان بهره ببریم.

/انتهای متن/

درج نظر