بیکاری زنان دوبرابر مردان است

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ بیکاری زنان در فصول مختلف سال 1394 همواره دو برابر مردان بوده است. نرخ بیکاری مردان در چهار فصل سال گذشته به ترتیب 9، 8.9، 9، 10.2 درصد و برای زنان 19.9، 19.2، 18.9 و 19.7 درصد ثبت شده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا،میانگین نرخ بیکاری در فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان سال 1394 به ترتیب برابر با 10.8، 10.9 ،10.7 و 11.8 درصد بوده است.
نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 1394 نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی مردان حدود پنج برابر زنان بوده، به طوری که این نرخ برای مردان همواره حدود 63درصد و برای زنان اندکی بیش از 13درصد است.
تفاوت نرخ بیکاری و همچنین مشارکت اقتصادی مردان و زنان نشان می دهد جامعه ایران هنوز در خصوص حضور زنان در بازار کار نتوانسته است در ریل توسعه قرار گیرد زیرا یکی از شاخص های توسعه، حضور زنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
پایین بودن حضور زنان در عرصه های گوناگون در شرایطی اتفاق می افتد که سالانه حدود 60 درصد متقاضیان تحصیلات دانشگاهی را این گروه جنسیتی به خود اختصاص می دهد و در جامعه ای که مسیر آموزشی برای زنان فراهم است چگونه می شود در بازار کار چنین نابرابری وجود داشته باشد.
تردیدی نیست، بازار کار کشور با مشکلات عدیده ای مواجه است که ناشی از هشت سال سوء مدیریت و نبود تعهد به اجرای برنامه های توسعه علیرغم درآمدهای بالای نفتی است.
زنان نیمی از جمعیت نیروی کار را تشکیل می دهند بنابراین نرخ بیکاری بالای 40درصد برای زنان جوان 15 تا 24 ساله حاکی از آن است که در خصوص اشتغال به ویژه بیکاری زنان غفلت کرده ایم.
کارشناسان معتقدند پس از توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اجرایی شدن آن، امید به بهبود شرایط اقتصادی در کشور افزایش یافته است. در صورتی که اجماع مسئولان نظام و دولتمردان برای بهبود وضعیت اقتصادی در گیر و دارهای مسائل حاشیه ای و جناحی که به نفع جامعه و کشور نیست، نادیده گرفته شود، نه تنها معضل بیکاری حل نخواهد شد بلکه بر ابعاد آن به ویژه برای زنان افزوده می شود.

/انتهای متن/

درج نظر