کودک شما خجالتی است؟

برای این که بدانید کودک شما یک کودک کم رو و خجالتی هست یا نه، باید نشانه های کمرویی و خجالت را بشناسید. علت پیدا شدن و تأثیر والدین بر این مسأله هم مهم است.

0

فریبا علیزاده/

با تشخیص زود هنگام رفتار کم رویی و خجالت در کودک توسط والدین به راحتی می توان آن را برطرف نمود .

آیا خجالتی بودن اکتسابی است ؟

کمرویی و خجالتی بودن امری محیطی و اکتسابی است و در واقع در بسیاری از اوقات خود والدین و یا اطرافیان نزدیک که کودک با آنها در تعامل و ارتباط زیاد است، این خصیصه را به او منتقل می کنند . کودکان از لحاظ خلق و خوی و شخصیت بسیار متفاوت هستند ، بعضی از آنها آرام و ساکت  و بعضی شلوغ هستند و این امر کاملا طبیعی است .

 

تأثیر رفتارهای والدین بر خجالتی بودن کودکان

در بین کودکان سه ساله ، آنهایی که خجالتی اند، دوست دارند به تنهایی، ولی در کنار کودکانی که فعال و از لحاظ شخصیتی، اجتماعی اند ، بازی کنند . این امر ، هم می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی و هم جزو عوامل تقلیدی به شمار رود. مثلا اگر شما والدینی خجالتی هستید به احتمال خیلی زیاد فرزند شما هم خجالتی خواهد بود . در واقع  می توان گفت فرزند شما تمام رفتار ها و حرکات شما را تقلید می کند .

 

خجالتی  بودن کودک چه پیامدهایی  دارد؟

بعضی از پدر و مادرها که فرزندان خجالتی دارند در مورد دوست یابی فرزندان و ایجاد روابط با آنها احساس ناراحتی کرده و نگران هستند . چرا که بچه های خجالتی ترکیبی از احساس ترس ، نگرانی و خجالت را با هم تحمل می کنند . اگر این احساس ها کم نشود و از بین نرود، پیامدهای نامناسبی به دنبال خواهد داشت.  این گونه بچه ها به خاطر خجالت شان نمی توانند به راحتی با دیگران دوست شوند و ارتباط برقرار کنند . بنابر این ترجیح می دهند به گوشه ای بروند و تنها به تماشای جمع و ارتباطات اجتماعی دیگران بنشینند. بچه های خجالتی احساس خود کم بینی دارند، نمی توانند از حق خود دفاع کنند، نمی توانند مخالفت شان را ابراز کنند، از بیان نظرات شان در حضور دیگران می ترسند و با افزایش این حالت ها به مرور زمان احساس تنهایی و افسردگی می کنند.

 

ویژگی های کودکان خجالتی

بچه های خجالتی از نگاه خیره فراری اند، گفتارشان توأم با تردید است و هنگام صحبت کردن در جمع صدای شان آهسته است و می لرزد. چنین بچه هایی کارهای شان را به تعویق می اندازند، بی حوصله، کسل، خسته و نگران آینده اند، وقتی به مشکلی بر می خورند، نمی توانند به راحتی از دیگران درخواست کمک کنند، اگر از وضع موجود ناراضی باشند با آن می سازند و اعتراضی نمی کنند، از رقابت دوری می کنند، زود رنج هستند، زود گریه می کنند، حواس متمرکزی ندارند ، تصویری که از خودشان دارند، چهره ای ناتوان است و همین اندیشه منفی عامل احساسات ناخوشایند است .

 

چیزهایی که موجب خجالتی و کم رویی کودک می شود

باید دید چه چیزهایی موجب می شود که کودک خجالتی و کمرو شود؟

در این زمینه این عوامل را باید توجه کرد:

1) روابط نادرست بین فردی

2) خواستن کاری از کودک که در توان او نیست

3) سخت گیری نا به جای والدین

4) مقایسه کودک با دیگران

5) داشتن پدر و مادری خجالتی

6) ناامید کردن کودک با گفتن چنین جمله ای « با این روحیه به هیچ جا نخواهی رسد ».

7)مراقبت و توجه بیش از اندازه والدین

8) وضیعت نامطلوب اقتصادی ، تحصیلی و فرهنگی در محیط خانواده

9) فقدان مهارت اجتماعی و ناتوانی در برقراری ارتباط مؤثر

10) اضطراب ، نگرانی و استرس

11)  عدم شرایط جسمانی مناسب (وجود نقص در بدن یا اختلالات کلامی)

12)گفتن عبارت « بچه خجالتی »

13) وجود تنش در خانواده

14) مجبور کردن کودک به صحبت کردن در حضور بزرگسالان

/انتهای متن/

درج نظر