کالای ایرانی بخریم

ای‌کاش این دم سال نویی در این بازارهای شلوغ آخر سال یادمان بماند که باید از اقتصاد کشور عملا  حمایت کنیم؛ با خرید کالای ایرانی .

0

خیلی از ما وقتی بوی اسفند به مشاممان می‌خورد، یاد  خرید کردن و نونواری و بازارهای شلوغ می افتیم.

اسفند که از راه می‌رسد من یاد نگاه دختربچه‌ها به ویترین لباس‌ها و کفش‌های شب عید می‌افتم که دوست دارند به قول خودشان کفش‌های ورنی تق‌تقی قرمزشان را زودتر بپوشند و صدای خنده و شادی‌شان تاکمی آن‌سوتر برود.

به نوروز که نزدیک می‌شویم دوست داریم همه‌چیزمان بوی نویی، برق تازگی و صدای تمیزی بدهد.

نمی‌دانم شما چه قدر به خریدهای شب عید و سال نو پایبندید و نمی‌دانم آیا در این هفته‌های پایانی سال، قصد خرید دارید و به بازارهای پرزرق‌وبرق و شلوغ شب عید سری هم می‌زنید؟

آن شب اولین پنجشنبه اسفند بود، از سر کنجکاوی سرکی در مغازه‌ها و بوتیک خیابان محل زندگی زدم تاکمی حال و هوای بازارهای شب عید دستم بیاید. پشت ویترین یک روسری فروشی که رسیدم یک روسری بلند و خوش‌رنگ توجهم را جلب کرد، به داخل مغازه رفتم. خانمی در حال چانه‌زنی با مغازه‌دار بود. توجهم به صحبت خانم و مغازه‌دار جلب شد، سکوی روسری فروشی پرشده بود از روسری‌های رنگارنگ، مرد فروشنده با دقت و حوصله تک‌تک روسری‌ها را برای زن می‌آورد و می‌گفت:

 این کارمان ترک است و خیلی طرفدار دارد… آن کار چین درجه‌یک است از پرفروش‌ترین کارهای این هفته‌ام بوده …

 من که دیگر روسری بلند و خوش‌رنگ را فراموش کرده بودم، غرق صحبت‌های فروشنده و زن بودم. فروشنده هم چنان روسری‌ها را باز می‌کرد و با تمرکز بسیاری مشغول این مشتری‌اش بود.

 از مغازه بیرون آمدم. درراه خانه با خودم فکر کردم که آیا تابه‌حال شده به یک مغازه لباس‌فروشی، روسری فروشی، کفش‌فروشی برویم و بگوییم یک جنس ایرانی مرغوب لطفاً!

با خودم فکر می‌کردم که آیا واقعاً اجناس ترکی و چینی از جهت کیفیت چه قدر با اجناس درجه‌یک ما تفاوت دارند؟ چرا ترک بودن برای یک کالا تبلیغ و ایرانی بودن ضدتبلیغ است؟

ای‌کاش این دم سال نویی در این بازارهای شلوغ آخر سال یادمان بماند که باید از کشورمان در همه میدان‌ها حمایت کنیم.

ای‌کاش این‌همه کمک به اقتصاد ترکیه و چین را ما به تنهایی به عهده نمی‌گرفتیم.

ای‌کاش یادمان بماند که اگر تصمیم بگیریم که کالای ایرانی بخریم فرزندان ما فردا شاهد کالاهای وطنی با کیفیت هم خواهند بود.

/انتهای متن/

درج نظر