با نشانه های بیماری قند بیشتر آشنا شویم

علائم بارز مرض قند  تشنگی دائم، تکرر ادرار و احساس کرختی در پاها و دست هاست. اما جالب است بدانید در بعضی موارد، مخصوصا بیماری قند نوع دوم، نشانه های واضح و آشکاری وجود ندارد.

0

مترجم: مریم گرجی/

اما  بررسی ها نشانه های دیگری از بیماری قند را نشان می دهد:

1-تغییرات پوست: قسمت های تیره، بنفش در پوست که معمولا روی پشت گردن، آرنج و قوزک پا دیده می شود، اغلب هشداری جدی از وجود سطوح قند خون بسیار بالا در بدن است.

سانجیو ساینی متخصص پوست از اجواتر مریلند می گوید: با وجود آنکه ژنتیک و شرایط هورمونی می توانند باعث این تغییرات و اختلال در پوست گردند و نام این اختلال و حالت غیر طبیعی پوست آکانتوسیس نیگریکنس است، اما هنگامی که من به این قسمت های پوست با دقت نگاه می کنم نخستین کاری که انجام می دهم اندازه گیری میزان قند خون بیمار است.

سطوح و میزان بالای انسولین باعث رشد سریع سلول های پوستی و ملانین(رنگدانه پوستی) شده و در نتیجه سبب تیرگی این بخش های پوست می شود.

ساینی می گوید انجام آزمایش نشان می دهد که بیماری در بدن فرد در حال پیشروی بوده و پیشتر بیمار مبتلا به مرض قند بوده است.

 

2- تاری در قوه بینایی: هوآرد بوم پزشک و استاد یار پزشکی در بخش بیماری قند دانشگاه واندر بیلت می گوید: متاسفانه باید بگویم که اگربه طور ناگهانی اگر مجبور به استفاده از عینک شدید، این خبر خوشایندی نیست.

ممکن است اغلب بخوانید که قوه بینایی تیره و تار یا بهتر بگوییم تاری دید یکی از نشانه های بیماری قند است و در واقع بینایی ممکن است بدتر یا بهتر شده و یا اینکه دچار تغییرات گردد.

بوم می گوید :من بیمارانی داشتم که می گفتند دید آنها هنگامی که قند خون شان را اندازه گیری و کنترل می کردند، بهتر می شد و پس از اینکه درمان و معالجه را رها می کردند، دوباره باید عینک می زدند .می دانید چرا؟

بیماری قند سبب می شود که سطوح و میزان مایعات در بدن جابجا شده و تغییراتی در آنها به وجود آید که از جمله به میزان آب درون چشم ها می توان اشاره کرد که منجر به ضعف بینایی می شود.

 

3- خارش های بی دلیل:بوم می گوید : شاید به نظر شما یاد آوری کردن خارش پوست به پزشک خود احمقانه به نظر آید. اما بیماری قند باعث تخریب جریان خون شده که می تواند منجر به خشکی و خارش پوستی شود.

عده ای از بیماران که بتازگی بیماری قند در آنها تشخیص داده شده بود، می گفتند که بشدت احساس خارش در دست، پایین پاها و زانوها می کنند. برای بهبود خارش های پوستی می توان از مرطوب کننده استفاده کرد و اگر خارش برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه کرد.

 

4-اختلالات شنوایی:اگر صدای تلویزیون به نظر شما حالتی آزار دهنده و زنگ وار داشته و یا در برقراری مکالمات با دوستان و اطرافیان خود دچار تغییراتی شده اید، به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید که برای شما آزمایش قند خون تجویز کند. بر اساس مطالعات موسسه ملی سلامت، اختلال شنوایی می تواند هشداری جدی و مهم برای بیماری قند باشد.

افرادی که قند خون شان بالاتر از حالت عادی و طبیعی است، احتمالا 30 درصد اختلال شنوایی شان بیشتر ازکسانی است که میزان قند خون طبیعی و نرمال دارند.

پژوهشگران بر این باورند که بیماری قند باعث آسیب به رشته های عصبی و رگ های خونی گوش داخلی می شود.

 

5-خروپف های بلند و آزار دهنده:  اساما هامدی، پزشک و رئیس بخش بیماری قند از جوسلین بوستون می گوید: حدود نیمی از مبتلایان به مرض قند نوع دوم به هنگام خوابیدن اختلالات تنفسی دارند. بنابر این اگر در شما این وضعیت تشخیص داده شد  و خروپف های بلندی داشته و در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید، باید آزمایش مربوط به قند خون را انجام دهید.

یک تحقیق تازه درکشور کانادا نشان می دهد که 23 درصد بیمارانی که آپینای خواب ملایم و یا خفیف در آنها تشخیص داده شده است، بیماری قند را ظرف پنج سال و نیم به طور پیشرفته نشان می دهند.

بیمارانی که اختلال تنفسی در هنگام خواب دارند، در حین خوابیدن هورمون های استرس زا ترشح کرده و در نتیجه میزان قند خون شان بالا می رود.

منبع: یاهو/انتهای متن/

درج نظر