با این خوراکی ها در مقابل سرماخوردگی ایمن شوید

سرماخوردگی از بیماری های به ظاهر ساده اما بسیار شایع است. برای ایمن ماندن در مقابل سرماخوردگی راه های عملی راحتی هست.

0

شاید عطسه، درد و کوفتگی بدن و گرفتگی صدا برای شما هم علامت های آشنایی باشند.

بررسی ها نشان می دهد که بطور متوسط  بزرگسالان سه بار در طول سال سرما می خورند و هر بار هم این سرما خوردگی 9 روز طول می کشد.

پس اگر می خواهید از دست ویروس آزار دهنده سرما خودگی آسوده شوید، این  خوردنی ها  را امتحان کنید و ایمنی بدن تان را افزایش دهید.

1- ماهی سالمون: تحقیقات نشان می دهد افرادی که بدن شان به اندازه کافی ویتامین D دارد، کمتر مبتلا به عفونت های ویروس سرما خوردگی می شوند. پس بهتر است که در برنامه غذایی خود حتما مقدار کافی ماهی سالمون مصرف کنید.-

به این دلیل که ماهی سالمون مملو از ویتامین D می باشد.

2- تمشک: تمشک سرشار از آنتی اکسیدان بوده و علاوه بر این سیستم ایمنی بدن را بالا می برد و برای درمان سرما خوردگی بسیار مناسب است.

3- سیر: می توانید یک حبه سیر را به غذای خود بیفزایید . سیر شامل ماده ای به نام آلیسین است که این ماده ضد ویروس است و با آنها به مبارزه می پردازد.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که مکمل های سیر را به مدت 12 هفته بین ماه های نوامبر و فوریه استفاده می کنند، نسبت به کسانی که مصرف سیر ندارند، کمتر دچار سرما خوردگی می شوند.

4- دانه رازیانه: رازیانه خاصیت ضد باکتری داشته و در ضمن ثابت شده سرفه را بند می آورد و باعث کارکرد بهتر دستگاه تنفسی می شود.

در ضمن دانه رازیانه منبع خوب و کاملی از آهن، منیزیوم، ویتامین هایA و C است. شما می توانید این گیاه را با غذا و یا به همراه چای خود میل کنید.

5- پرتقال: همان طوری که اکثرا می دانیم پرتقال سرشار از ویتامینC  می باشد و در طول پنج سال احتمال ابتلا به سرما خوردگی  را به اندازه 60 درصد کاهش می دهد. ممکن است که شما در این مدت سه بار یا بیشتر سرما بخورید اما مصرف پرتقال مانع سرماخوردگی می شود  و افراد بایستی روزانه 500 میلی گرم ویتامین C بخورند.

6- صدف: به گفته پزشکان مصرف آب نبات مکیدنی حاوی روی باعث کاستن دوره سرما خوردگی می شود.

خوب است  بدانید که صدف دریایی سرشار از مواد معدنی ضد سرما خوردگی است.

صدف دریایی در اندازه متوسط حاوی 33 میلی گرم روی است.

اگر خانم ها چهار روز در طول هفته و آقایان سه روز در هفته صدف دریایی بخورند، در برابر سرما خوردگی ایمن خواهند شد.

7- ماست: انواع ماست ها منبع عالی و خوبی از باکتری های مفید پروبایوتیک هستند که به نبرد باکتری های مضر سرما خوردگی می روند. این نبرد را از طریق افزایش سلول های ضد ویروس انجام می دهند و سیستم ایمنی بدن را بالا می برند.

8- فلفل دلمه ای قرمز: این گیاه مملو از ویتامین C استو دو بار در طول هفته توصیه می شود.

9- بادام کوهی: این میوه آجیلی مملو از چربی های سالم، پروتئین، سلنیوم بوده و نیز حاوی مواد معدنی است که این مواد گلبول های سفید خون را ساخته و به تخریب ویروس ها می پردازند.

روزانه بزرگسالان 55 میکروگرم سلنیوم نیاز دارند.

10 جو: جو شامل ماده ای به نام بتا- گلوکان است. و این ماده نوعی فیبر است که می تواند گلبول های سفید خون را فعال کند و این سلول های سفید خونی به نام ماکروفیج و نوتروفیل شناخته شده اند.

جو به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه بدن با مصرف جو به دفاع کردن از خود در برابر ویروس ها می پردازد.

11- سیب زمینی شیرین[1]: شاید این میوه به طور معمول به عنوان غذای ضد سرما خوردگی شناخته نشده است.

سیب زمینی شیرین سرشار از بتا کاروتن است که وقتی سیب زمینی شیرین را می خورید بتا کاروتن به ویتامینA تبدیل می شودو برای تقویت کردن سیستم ایمنی بدن لازم است.

سیب زمینی شیرین باعث حفظ و نگهداری پرده مخاطی می شود و به سلامت و کارکرد بهتر بینی و گلو کمک می کند.

12- تخمه آفتابگردان: اگر می خواهید ویتامین E و میزان تولید سلول های ایمنی بدن تان را افزایش دهید، این آنتی اکسیدان را مصرف کنید.

13- کیوی:  کیوی استقامت بدن را بالا برده و مملو از ویتامین C است.

به گفته محققان خوردن مقدار زیاد کیوی زمانی که تازه سرما خوردگی شروع می شود، باعث کاهش طول و یا شدت بیماری نمی گردد. پس بهتر است که به طور منظم در طول روز کیوی بخورید.

14- ادویه : دارچین، سیر و پودر شب بو باعث عرق کردن و اغلب بریدن تب می گردد.

زرد چوبه مملو از آنتی اکسیدان است و برای التیام تورم مؤثر استو افرادی که زردچوبه می خورند، کمتر مستعد سرما خوردگی، سرفه و یبوست هستند.

15- عسل: عسل سرشار از پلی فنل و پر اکسید هیدروژن بوده و خاصیت اسیدی طبیعی دارد و این مواد موجود در عسل از بدن در برابر باکتری حفاظت کرده و به مبارزه و تخریب سلول های باکتریایی می پردازد.

 

منبع : یاهو

[1]  این گیاه به علت داشتن غده های خوراکی در اکثر مناطق دنیا از جمله چین ، هندوستان و سایر مناطق آسیا و آفریقای شمالی و اروپا كاشته می شود . در کشور ما هم  در بلوچستان و برخی مناطق دیگر نیز كاشته می شود.

/انتهای متن/

درج نظر