نیمی از تهرانی ها به علت اوضاع بد اقتصادی رأی ندادند

انتخابات هفتم اسفندماه با وجود نشاطی که برای فضای سیاسی کشور ایجاد کرد، در شهر تهران  نتیجه ای دور از انتظار  اصول گرایان داشت.  چه عواملی از ورود نمایندگان این جریان به مجلس جلوگیری کرد؟ چرا نیمی از تهرانی ها در این انتخابات شرکت نکردند؟ زهره طبیب زاده نوری نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی و عضو لیست ائتلاف اصولگرایان در انتخابات هفت اسفند، در گفت‌و‌گو با خبرنگار به‌دخت در این باره صحبت کرد.

0

فرشته میرزا/

دکتر زهره طبیب  زاده در مورد عوامل عدم ورود نمایندگان اصول گرای تهرانی به این دوره از مجلس شورای اسلامی گفت: عوامل مختلفی در این مسئله دخیل بودند و البته باید در نظر داشته باشیم که اصولگرایان در شهر تهران رآی نیاوردند و این در مورد کل کشور صدق نمی کند و پراکندگی آرا در شهرها متفاوت است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، با بیان اینکه علت رأی نیاوردن ائتلاف اصولگرایان در تهران باید به تفکیک مناطق بررسی شود، افزود: بافت شهری و ساختار فرهنگی و اجتماعی مرکز و جنوب شهر تهران به گونه‌ای است که افراد  در این مناطق در مجموع اعتماد بیشتری به اصولگرایان دارند.

 

مذهبی‌ها اندیشه‌های اصولگرایی را به خود نزدیک‌تر می‌بینند

وی افزود: افراد مذهبی در بین جریان‌های سیاسی، اندیشه‌ی اصولگرایی را به خود نزدیک‌تر می‌بینند و به این جریان گرایش بیشتری دارند؛ در نتیجه آراء خود را به کاندیداهای این احزاب اختصاص می دهند. اما مناطق شمالی و غربی شهر تهران که ترکیب جمعیتی اش عمدتا شامل افراد مرفه تر با گرایشات غرب‌زده تر است، در این مناطق ساکن هستند و خاستگاه فکری و فرهنگی آن‌ها به جریان اصلاح‌طلب نزدیک‌تر است.

طبیب‌زاده گفت: در انتخابات چهار سال پیش، تقریباً می‌توان گفت خیلی از این طیف ها در انتخابات شرکت نکردند. دلیل آن هم این بود که در جریان فتنه سال88  ضربه شدیدی به حیثیت اصلاح‌طلبان خورد به عنوان نیرویی که به نوعی نقش پیاده نظام غرب را در آن جریان ایفا کرده بودند؛ به همین علت خیلی از سران اصلاح‌طلب با سوابق امنیتی که پیدا کردند، نتوانستند نامزد شوند.

طبیب‌زاده افزود: این شوک سیاسی موجب شد هواداران این جریان پای صندوق‌های رأی حضور پیدا نکرده و در نتیجه اغلب کاندیداهای اصلاح‌طلب شانس ورود به مجلس را از دست بدهند. در آن دوره حضور گسترده هواداران جریان اصولگرایی در انتخابات باعث شد تا آنان پیروز میدان شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم شورای اسلامی با مقایسه میزان رأی غلامعلی حداد عادل در دوره‌های نهم و دهم، اظهار داشت: میزان رأی آقای حدادعادل با چهار سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است و این نشان می‌دهد رأی اصول گرایی کم نبوده بلکه رقابت گسترده‌تر شده است؛ در واقع در انتخابات قبلی مجلس، رقابت بین اصولگرا و اصلاح طلب نبود، بلکه بین جناح‌های مختلف اصولگرایی اتفاق افتاد.

طبیب‌زاده تأکید کرد: پیروزی رئیس جمهور فعلی در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت معنوی دولت از پیکره اصلاحات موجب شد تا امید به حضور وکسب رأی در این جریان قوت پیدا کند و آنان در عرصه حاضر شوند.

 

50% مردم تهران به دلیل شرایط بد اقتصادی رأی ندادند

مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده در دولت نهم، در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا جریان سیاسی متبوعش برای انسجام در انتخابات بعدی از هم‌اکنون برنامه‌هایی را تدبیر می‌کند، یا همه چیز به بحبوحه انتخابات آینده موکول خواهد شد، پاسخ داد: تنها 50% واجدین شرایط، در شهر تهران رأی دادند و بقیه مردمی که رأی ندادند دلیلی داشتند که مرتفع شدن آن از سوی اصولگرایان، می‌تواند نگاه این طیف را به خود معطوف کند.

طبیب‌زاده افزود: یکی از دلایلی که نیمی از واجدین شرایط در تهران رأی ندادند، اوضاع نامطلوب اقتصادی است. عده‌ای از افراد هرچند از طبقات ضعیف و کارگر جامعه به دلیل گرایشات مذهبی و به عنوان یک تکلیف الهی به دعوت رهبرشان برای شرکت در انتخابات لبیک گفتند و پای صندوق‌های رأی آمدند، درحالی‌که برخی دیگر که حضور و یا عدم حضور خود را در بهبود اوضاع کشور مؤثر نمی‌دانستند، تصمیم گرفتند تا در انتخابات شرکت نکنند.

 

وعده های دولت امید و تدبیر چه شد؟

وی در ادامه گفت: این گروه از افراد نا امید شده‌اند، چون در این دو سال اخیر متاسفانه برای بهبود وضع معیشت شان کار مثبتی نشده و این در حالی بوده که دولت امید و تدبیر وعده های دیگری به مردم داده بود.  اما از آن‌جایی که حمایت از مستضعفین جزئی از گفتمان اصولگرایی بوده و این گفتمان خود  را به طبقات متوسط و ضعیف جامعه نزدیک می بیند، اصولگرایان از این به بعد از چند راه متفاوت با توده مردم ارتباط خواهند داشت: اول این که بخش اصولگرای مجلس که خوشبختانه در  بین آنها کارشناسان و متخصصان اقتصادی هم داریم، در زمینه  اقتصاد مقاومتی هم کمیسیون های مجلس را فعال کنندو هم نظارت دقیق بر عملکرد و سیاست های دولت داشته باشند. این طور نباشد که ما هر روز شاهد باشیم با قرار دادهای مختلف همه نوع اقلامی بدون توجه به وضع تولید داخلی و موضوع مهم اشتغال زایی وارد کشور شود. دوم این که قطعا اصول گرایان باید در جهت آگاهی بخشی و امید دادن به توده منفعل و ناامید و ایجاد زمینه مشارکت بیشتر آنها در تعیین سرنوشت شان کارفرهنگی مناسب کنند. سوم این که اصول گرایان با ظرفیت کارشناسی و رسانه ای خوبی که دارند باید دائما شرایط اقتصادی جامعه و سیاست های دولت را رصد و نقد درست کنند .

 

مجلس دهم از لحاظ کارشناسی ضعیف ترخواهد بود

منتخب مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی درباره سرنوشت مجلس آینده نیز بیان داشت: مجلس آینده از لحاظ کارشناسی بسیار ضعیف تر خواهد بود؛ چون تعداد قابل ملاحظه‌ای از افرادی که در دوره نهم در مجلس حضور داشتند، متخصص اقتصاد بودند و اوضاع کشور را در این شرایط اقتصادی درک می‌کردند.

وی عمده افرادی که در لیست اصلاح طلبان تهران حضور داشتند را بی تجربه دانست و اظهار داشت: در بین افرادی که از این طیف وارد مجلس شدند، تنها پنج و یا شش چهره تأثیرگذار و با سابقه را می‌شناسیم و تقریباً 80%  این لیست افراد تازه‌کاری هستند که کمترین سابقه قابل قبول و اطلاعاتی از پیشینه مسائل کشور و اوضاع فعلی ندارند.

 

هنوز هم معتقد به انتخاب لیستی هستم

وی در ادامه گفت: قبول ندارم که چندصدایی و عدم وحدت احزاب اصلی اصولگرا موجب راه نیافتن این جریان به مجلس شده است. اصولگرایانی که از لیست ائتلاف بزرگ پیروی نکرده و به صورت جداگانه لیست دادند هم به نظر من  خیلی تعیین کننده نبودند و رأی آن‌ها در مسائل کلان انتخابات مؤثر نبود و نهایتاً 70هزار رای آوردند. از طرفی در شهری مانند تهران مردم شناخت قابل قبولی از یکدیگر ندارند و فضا به گونه‌ای نیست که افراد بتوانند در یک شرایط منطقی و معقول توانایی نامزدها را شناسایی کنند و هنوز هم بنده معتقد به انتخاب لیستی هستم. اگرچه این لیست کاملاً ایده آل نبود اما آراء گروه‌های مختلف و اصلی اصولگرایی را درخود جمع کرده بود.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه عدم تبلیغات مناسب اصولگرایان موجب رأی نیاورن آنان در تهران شد، اظهار داشت: بودجه حرف اصلی را در تبلیغات می‌زند و جناح رقیب با دست خیلی باز تبلیغ می کرد. با این وجود  نمی‌توان گفت که در مجموع اصولگرایان تبلیغات خوبی نداشته‌اند.

 

اجازه ندهند اقدامات مجلس ششم تکرار شود

 وی در پایان تاکید کرد: به منتخبان مجلس دهم توصیه می‌کنم که منافع مردم بخصوص محرومان و مستضعفان جامعه را مورد توجه قرار دهند. البته فکر می کنم افرادی که دیدگاه‌های آنان به لحاظ گفتمان سیاسی به گونه‌ای بوده است که اولویت‌های دگراندیشانه در سر دارند، نوعا نمی‌توانند به منافع مستضعفین فکر کنند. در نهایت امیدواریم که اجازه ندهند اقدامات ساختارشکنانه‌ای مانند مجلس ششم در این دوره از مجلس تکرار شود.

/انتهای متن/

درج نظر