از قانون “تسهیل ازدواج جوانان” چه خبر؟

مطالبات مردم از نمایندگان مخصوصا زنان نماینده چیست؟ در مجلس چگونه بر روند اجرای قوانین نظارت می‌شود و از قوانین خوب اما بر زمین مانده‌ای چون «تسهیل ازدواج جوانان» و “حمایت از زنان سرپرست خانوار” چه خبر؟ زهره الهیان، فاطمه آلیا و فاطمه واعظ جوادی سه  نامزد دوره دهم مجلس شورای اسلامی به این پرسش‌ها پاسخ ‌داده اند.

0

به دخت: مطالبات مردم از نمایندگان مخصوصا زنان؟

زهره الهیان: این مطالبات در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ مطالبات عموم جامعه و توده‌ زنان در دسته اول و مطالبات جامعه نخبگانی زنان در دسته دوم قرار می‌گیرند و ما با توجه به اهمیت نظرات دسته دوم، میزگردی از این افراد تشکیل دادیم و چالش‌های حوزه زنان و خانواده را استخراج کردیم که در هشت اولویت سطح‌‌بندی شده‌ است و با تکنیک‌های علمی و آینده پژوهی تاثیرات این چالش ها را مورد پژوهش قرار داده‌ایم. همچنین سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و راهبردهای فعالیت خود را برهمین اساس تنظیم کرده‌ایم؛ آسیب‌های اجتماعی زنان، مقوله سبک زندگی ایرانی-اسلامی و نابسامانی‌های مجازی، سه تا از این اولویت‌ها هستند.

 

فاطمه آلیا: فراوانی مطالبات بانوان ایرانی از ما نمایندگان زن مجلس، در سال‌های اخیر در دو مسئله «معیشت» و «مباحث حقوقی» متمرکز بوده است؛ در موضوع معیشت و مسائل اقتصادی بیشتر زنان از ما می‌خواهند که برای همسر و یا فرزندانشان شغل ایجاد کنیم و یا منبع درآمد و یا برای آن‌ها وام تهیه کنیم. تقاضای بعدی آن‌ها احقاق حقوقشان است و از ما انتظار دارند تا فکری برای طولانی شدن اجرای قوانین در محاکم قضایی و برایشان وکلایی را برای پیگیری عدم اجرای قوانین مربوط به زنان، معرفی کنیم.

فاطمه واعظ جوادی: الان بزرگترین مطالبه و مغز نیازهای زنان ایران از زنان مجلسی بحث خانواده و مسائل مربوط به آن است و در درجه بعدی نیاز به اشتغال از نیازهای آنان است. این نیاز به اشتغال نه تنها برای خود خانم‌ها بلکه خواسته‌ای است که آنان برای پایداری شغلی مردان خانواده‌هایشان دارند.

 

به‌دخت: آیا قانون ما از خانواده‌های زن سرپرست هیچ‌گونه‌ حمایتی می‌کند؟

زهره الهیان : من در مجلس نهم حضور نداشتم و دقیقاً حضور ذهن ندارم؛ اما بخشی از قانون جامع تامین اجتماعی مربوط به نیاز این گروه از زنان است که اصلاً کافی نیست و باید تمرک بیشتر و جدی‌تری در این حوزه داشته باشیم.

فاطمه آلیا: اصل 29 قانون اساسی درباره زنان سرپرست خانوار است و برای حمایت از این قشر تبیین شده است. مجلس این قوانین را به دولت ابلاغ می‌کند و دولت در قالب آئین‌نامه‌هایی، اجرای این قوانین را بر عهده دستگاه‌ها قرار می‌دهد. بالاتر از قانون، حکم الهی است که می‌گوید مسئولیت زنان سرپرست خانوار با حاکمیت اسلامی است. لذا قوانین باید طوری باشد که یک زن بی‌سرپرست تمام عمر و انرژی‌اش را فقط برای امرار معاش خرج نکند تا بتواند در مسیر تعالی، رشد معنوی خودش را داشته باشد. نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) موظف هستند تا از این بانوان حمایت کنند و در قوانین مختلف ما بر این‌ها اشاره شده است.

در نظارت بر اجرای این موضوع نمی‌توانم به صورت بله یا خیر پاسخ دهیم؛ در بعضی جاها به درستی اجرا شده و بعضی دیگر رعایت نمی‌کنند. از طرفی اغلب خانم‌ها از قوانین حمایتی مربوط به خود آگاهی ندارند تا آن را مطالبه کنند.

اما این‌کار هم نیاز به یک نقطه آغاز دارد. اما در کل اصل را بر این می‌گذاریم که دولت هر قانونی را که از مجلس دریافت می‌کند، ولو یک قانون ناقص، به اجرای آن می‌پردازد، مگر اینکه گزارشی خلاف این قضیه به دست ما برسد. مانند قانون نه ماه مرخصی زایمان زنان که در برخی دستگاه‌ها اجرا نمی‌شد و از طریق مکاتبات مردمی مجلس پیگیر این قانون شد.

ضمن اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد، مراکز پژوهشی غیردولتی و حتی احزاب و تشکل‌ها می‌توانند در بررسی چنین مواردی بسیار رفیق مردم باشند و مجلس را یاری کنند.

 

فاطمه جوادی: موضوع زنان سرپرست خانوار بسیار حائز اهمیت است و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و امروز نیاز به تامین بیمه، مهارت، آموزش و حمایت فرزندان از نیازهای ضروری این بخش جامعه است و نمایندگان باید سازوکار آن را پیگیری کنند.

به عقیده من قوانین ما در این موضوع مکفی نبوده و نیاز به بررسی ویژه دارد و همین موضوع یکی از مهمترین اولویت‌های خانم‌های زن نماینده مجلس است.

 

به‌دخت: قانون تشویق وتسهیل ازدواج جوانان چه شد؟ آیا اصلاً آئین نامه‌ای در این‌باره نوشته شد؟  

 

زهره الهیان: بله؛ مجلس هفتم این قانون را تصویب کرد. اما متاسفانه روند اجرای آن مناسب نبود و مشکلاتی که اکنون در سطح جامعه دیده می‌‌‌شود، نمود این قضیه است. بالارفتن سن ازدواج و مشکلات معیشتی خانواده ها نشان می‌دهد که به این قانون درستی پرداخته نشده است. به نظرم مجلس باید با اهرم‌های نظارتی که دارد دولت را ملزم کند تا برای اجرای این قانون که مرتبط با مسئله خانواده است، تمام تلاش خود را انجام دهد.

 

فا طمه آلیا: این قانون در کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم تصویب شد و گام‌هایی مانند تشکیل صندوق مهر امام رضا (ع) برای اجرای این قاونو برداشته شد، اما متاسفانه در دو دولت قبلی به این قضیه بی‌توجهی شده است. یعنی قانون به دولت ابلاغ شده اما دولت در اجرای آن کوتاهی یا تخلف کرده است.

 

فاطمه جوادی: ما قانون‌هایی داریم که راه حل مشکلات کشور هستند و اجرا نمی‌شوند و نظارت بر این قوانین برعهده نمایندگان است. برای مثال قانون تسهیل جوانان و ازدواج .این یک قانون کامل و بسیار خوبی بود که بر طبق آن وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت و درمان باید خوابگاه‌های را برای ترویج ازدواج آسان بسازند و در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهند اما به راستی آیین نامه این کار چه شد؟

 وقتی چنین قانون خوبی به داریم باید بر اجرای آن نظارت کنیم و کمک کنیم تا بودجه اجرایی آن لحاظ شود. من به عنوان یک فرد دانشگاهی می‌توانم به جرئت اعلام کنم که با قرار دادن خوابگاه‌های متاهلی به دانشجویان، 20 تا 30 درصد از دانشجویان تهران و سایر شهرها ازدواج خواهند کرد و همین موضوع می‌تواند شورع کاری خوبی را برای بانوان نماینده مجلس رقم بزند.

قسمت اول (جایگاه نمایندگی برای زن و مرد فرقی دارد؟)

/انتهای متن/

درج نظر