نماینده باید منافع ملت را بر منافع دشمن ترجیح دهد

در مورد انتخابات و اهمیت رأی دادن ما به نماینده های مجلس با دکترمحمد جعفرغفرانی گفت وگو کرده ایم. این استاد قرآن پژوه معتقد است که هر کس که برای زندگی معنا قائل است، باید وطنش را دوست داشته باشد و هر وطن دوستی باید به انتخاب اصلح برای سپردن امور کشور به دست نماینده ها بها بدهد.

0

در موضوع اهمیت انتخابات که می خواهیم حرف بزنیم ناچاریم یک مقدمه بگوییم و آن مطلبی است که درسیستم آموزشی و در کتاب های درسی ما عمدا یا سهوا مورد غفلت قرار گرفته؛ یعنی معنای زندگی.

 

معنای زندگی چیست؟

غالبا معنای زندگی را نه آدم ها می دانند و نه دراین مورد چیزی درکتاب ها آمده.  در اینترنت هم شما جستجو کنید در این مورد نظر وشعر و … آمده ولی تعریف جامعی از معنای زندگی گفته نشده است.

 یکی از عوامل روزافزون افسردگی آدم ها مخصوصا تحصیل کرده ها این است که معنای  زندگی را نمی دانند؛ این که برای چه آمده اند و کجا می روند.

بحث انتخابات هم مربوط به همین موضوع معنای زندگی است.

ما دو نوع زندگی داریم: دنیوی و اخروی. بخاطر غفلت در سیستم آموزشی بیشتر آدم ها درهمان زندگی دنیوی غرق اند.

آن شاعرگفته است: ” دنیا رودیست و زندگی ما آب تنی در این رود است.” یعنی ماهیچ هدف و تکلیف و مسئولیتی نداریم نه در قبال خودمان و نه در مورد محیط اطراف مان اعم از جامعه و طبیعت. این در حالی است که حتی حیوانات از قلمروی خود دفاع و مراقبت می کنند . بعد چطور می شود که انسان هیچ مسئولیتی نداشته باشد؟ یک انسان اگر درک و تعریف درستی از زندگی داشته باشد، حداقل باید از قلمروی خود دفاع کند و برای صیانتش ارزش قائل باشد.

 

نشانه عقلانیت و بلوغ ماست

حب وطن برای کسی که دین دارد، نشانه ایمان است. شرکت در انتخابات یعنی دفاع از وطن و صیانت از آن. پس شرکت در انتخابات نشانه عقلانیت و بلوغ وفهمیدگی ماست. از دید مادی هم که نگاه کنیم یکی از تکیه گاه های ما، در زندگی پول است. آدم هایی که در مسئولیت ها قرار می گیرند اگر لیاقت داشته باشند، پول کشور را ارزشمند می کنند و اگر ناتوان باشند، ارزش پول را می کاهند. آنها می توانند  پاسپورت ایرانی ر ا آبرو دهند یا از آبروی آن کم کنند. یعنی  آبروی ایرانی را  در جهان بالا ببرند یا برعکس. ملوان های ما که امریکایی ها را در خلیج فارس دستگیر کردند، این وجاهت و اعتبارما را در سطح بین المللی  بالا بردند. چنین چیزی در طول تاریخ هم می تواند برای ما یک نکته مثبت باشد.

 

مشکل نبود قانون مناسب داریم

ما الان در  زمینه های مختلف مشکل قانون داریم. بعضی  قوانین ما قدیمی است و نیاز به بازنگری دارد.  در طول دوره های گذشته  در مجلس توجه کافی به این مسائل نشده  و بیشتر به سیاست بازی و جناح بازی بها داده شده است. مثلا کلی وقت  صرف تغییر ساعت اداری در کشور می شود ولی بحث ربا و بانکداری اسلامی هنوز مورد توجه نیست. آموزش عالی وتحقیقات، خانواده، اقتصاد، کشاورزی هنوز قوانین مناسب ندارد؛ یا قوانین قدیمی است یا اصلا قانون نداریم. حیات وحش و محیط زیست نابود می شود و قانون مناسبی برای جلوگیری از آن نیست. برای شکار پرنده های نایاب و نابودی مراتع  و جنگل ها قانون بازدارنده نداریم. الان شما در هر مغازه ای می توانید براحتی زغال بلوط  پیدا کنید. تمام درختان بلوط را با کمال پررویی می بُرند و جنگل ها را نابود می کنند تا ثروتمندان با زغالش قلیان دود کنند. بلوط نباشد سنجاب نیست و چرخه محیط یست از بین می رود. ما متناسب با شرایط اقلیمی و انقلاب و باورهای قرآنی و اسلامی مان قانون نداریم.

افرادی که انتخاب می شوند باید حب  وطن داشته باشند و نسبت به سرنوشت کشورشان احساس مسئولیت کنند. کاندیدایی که حتی در انتخابات قبل شرکت نکرده و به این افتخار هم می کند، چطور می تواند مدافع مردم و کشورباشد؟

 

رأی دادن یعنی چه؟

رأی دادن یعنی چه ؟ رأی دادن با  مفهوم”رؤیت”مرتبط است. “رؤیت” چه فرقی با نظرو تماشا و بصیرت دارد؟

قرآن به ما فرموده که اصحاب کهف و اصحاب فیل را رؤیت کنیم. از این معلوم می شود که رؤیت صرفا جنبه ظاهری امور را دیدن نیست. برای رؤیت همزمانی هم لازم نیست. رؤیت یعنی  از روی آثار یک شخص و جریان مواضعش را فهمیدن.

بر این اساس ما  دو وظیفه داریم: اولا باید رأی بدهیم.

ثانیا باید مواضع شخص را در مناسبت های مختلف رؤیت کرده باشیم و بدانیم . باید بدانیم درفتنه ها، در مورد دوست، در باره دشمن، در مورد رهبری و در منافع ملت مواضع شخص چیست.

 

خدا یا کدخدا؟

باید دقت کرد الان که نرخ نفت ما 23 دلار شده و حتی  ونزوئلا تقاضای جلسه فوق العاده اوپک کرده، چرا مسئولین ما از این پیشنهاد استقبال نمی کنند؟ مگرنه این است که همه کارهای عمرانی ، امور دفاعی و … در کشوربدون بودجه مانده است؟

 الان باید حواس مان باشد که در دوران پسا برجام ، به جای تولید، واردات مان روبه افزایش نرود. این مستلزم این است که آدم هایی سرکار بیایند که منافع دشمن ملت را بر منافع مردم ترجیح ندهند. مواضع شخص نسبت به خدای عالم  و کدخدای جهان باید مشخص شود .

ببینید هر چیز با ارزشی مثل طلا و اسکناس بدل دارد. پیامبر و خدای بدلی در تاریخ بوده . گاهی “ما” جای خدا قرار می گیرد. همه ما می توانی خداپرست شویم ، می توانیم فرعون را هم به جای خدا قرار بدهیم. گاهی می بینیم بعضی رسانه ها و روزنامه ها و … این قدر که از کدخدای دنیا می گویند از خدا نمی گویند، از پیامبر و عقلانیت هم نمی گویند. نام امام زمان را هم نمی برند و خبری ازارزش های اسلامی وقرآنی هم درمحتوای شان نیست.چرا؟ چون همان کدخدا را به جای خدا نشانده اند.

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر