تدوین لوایح حقوق زنان راهی مناسب برای استفاده از پتانسیل نهفته آنان

فراهم کردن بستر مناسب برای اشتغال زنان و رعایت حقوق آن‌ها در جامعه عامل مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور است.

0

به گزارش به دخت به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ حفظ شئون زن و مرد و شناخت مولفه‌های تساوی، عدالت، شناخت و آگاهی از جایگاه و حقوق زن در اسلام از جمله مسائل مهم و چالش برانگیز بوده است.

هسته اولیه و بنیادین در هر جامعه‌ای خانواده است و زن محور اصلی ساختار نهاد خانواده محسوب می‌شود و خانواده به عنوان پایگاهی است که در آن زنان و مردان جامعه رعایت حقوق دیگران تمرین می کنند. در نتیجه کوچک‌ترین تعرضی به موقعیت، نقش فضلیت و جایگاه زن موجب گسیختگی نظام خانواده می‌شود.

برای آن‌که جامعه‌ای بهره مند از توانمندی‌ها و شایستگی‌های زنان داشته و به توسعه متوازن و پایدار برسیم باید توجه ویژه‌ای به حقوق مرزی و اجتماعی زنان شود.

* لزوم شناخت نیازهای زنان در جامعه

در نتیجه باید بسیاری از موانع و مشکلات حقوقی، قانونی زنان را بشناسیم و با شناسایی برخی از نیازهای واقعی زنان که متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه است به تقویت جایگاه آنها در امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره و همچنین روابط و مناسبات خارجی آنها بپردازیم.

روش و نظر اسلام نسبت به زنان محترمانه، تکریم آمیز، عاقلانه و به نفع بشریت بوده و آنچه که غربی‌ها در مورد زنان و جایگاه آنان اعمال می کنند ضد انسانی و ناقض حقوق انسانی زن است.

در نتیجه باید از زن به عنوان اصلی ترین و مهم ترین عنصر یک خانوده و یک اجتماع که موجب آرامش و تربیت نسل‌های بعدی می‌شود، دفاع مناسب حقوقی، قانونی و اخلاقی از سوی خانواده‌ها صورت گیرد.

*نگاه اسلام به حقوق زنان و رفع تبعیض‌ها

حمایت و رعایت حقوق زنان در کانون گرم خانواده، اصلاح و تدوین برخی قوانین برای دفاع از حریم آن‌ها و رعایت حقوقشان امری ضروری است و همچنین باید با افرادی که زن را فقط وسیله ای برای انجام امور خانه و خانواده و مستخدم خود تصور می‌کنند به شدت برخورد شود.

دین مبین اسلام مبتنی بر عقلانیت، عدالت و نیاز‌های طبیعی انسان‌ها است و با هر گونه برداشت های ضد انسانی، غیر عقلانی و تبعیض آمیز سازگاری ندارد.

امروزه متأسفانه مشکلات و مسائل بسیاری در نظام قانونی و قضایی کشورهای مختلف در زمینه مسائل حقوقی زنان وجود دارد. این مشکلات در نظام قضایی کشور در برخی موارد موجب تعارض در رعایت برخی حقوق زن و مرد در جامعه می‌شود.

از جمله قوانینی که موجب نابرابری در جایگاه زن و مرد می‌شود می‌توان به عدم تساوی در آمد و دستمزد زنان با مردان، عدم حضور و تصمیم گیری زنان در برخی مشاغل و موقعیت‌های حساس و سیاسی جامعه و … اشاره کرد.

از دیرباز زنان نقش مهمی در فرآیند فرزندآوری و تربیت آنان و حفظ آرامش، امنیت کانون خانواده و جامعه ایفا می‌کنند. زنان از یک سری توانمندی‌ها و پتانسیل‌های نهفته‌ای برخوردارندکه در پیشبرد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه اثر گذار هستند. اما با توجه به پتانسیل‌ها و استعدادهای نهفته زنان هنوز سازوکارهای مناسبی‌برای حفظ موقعیت‌ شغلی فراهم نشده است.

به طور مثال زنان شاغلی که وظیفه همسری و مادر بودن را برعهده دارند در برخی موارد با مشکلاتی از جمله ساعات کاری بالا، ترس فرزندآوری به دلیل از دست دادن شغل و موقعیت‌ کاری خود در زمان مرخصی‌های کوتاه مدت زایمان را داشته و به این علت بسیاری از زنان از انجام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خارج از منزل خودداری می‌کنند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: باید تهدید‌های حوزه زنان را به فرصت تبدیل کنیم و با در نظر گرفتن سهم زنان در بازار کار می‌توانیم به بخش مهمی از تعادل و عدالت جنسیتی دست پیدا کنیم و مسیر را برای حضور زنان در جامعه تسهیل کنیم.

* زنان موتور محرکه جامعه

حال نهادها و ارگان‌های تصمیم گیرنده در زمینه امور زنان باید با برنامه ریزی و فراهم کردن بستری مناسب برای کار و فعالیت زنان در جامعه اقدامات مفیدی را انجام دهند تابتوان از زنان به عنوان موتور محرکه اجتماع و عاملی مهم و تأثیر گذار برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه استفاده کرد.

البته باید قوانینی را برای رعایت حقوق زنان در جامعه تدوین کرد تا آنها بتوانند از امکانات و موقعیت‌های برابری برخوردار شوند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تنظیم لایحه حمایتی زنان شاغل خبرداد و گفت: در این لایحه تدابیری برای عوامل بازدارنده فرهنگی، اجتماعی، حفاظتی و حمایتی زنان پیش بینی شده است.

وی شناسایی اهداف و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور را در جهت ارتقاء جایگاه زنان مهم ارزیابی کرد و گفت: برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید از تمام ظرفیت‌ها، امکانات و نیروی انسانی متخصص و متبحر در کشور استفاده کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر