“هفت ماهگی” روایتی از سبک زندگی جوانان امروز

“هفت ماهگی” به کارگردانی “هاتف علیمردانی” می خواهد در آسیب شناسی زندگی جوانان امروزی، مخاطب را به سبک زندگی آنها نزدیک کند و معضلات این نوع زندگی همراه با بی قیدی و کم توجهی مخصوصا در روابط زن و مرد به تصویر بکشد.

0

نفیسه ترابنده/

” هفت ماهگی” به کارگردانی “هاتف علیمردانی” و تهیه‌کنندگی “منصور لشکری قوچانی” روایت زندگی نابسامان جوانان است. علیمردانی که ساخت فیلم های” به خاطر پونه”، “مردن به وقت شهریور” و “کوچه بی نام” را در کارنامه خود دارد، در تمامی فیلم هایش مشکلات و دغدغه های جوانان اعم از مجرد و متأهل را نمایش می دهد.

داستان فیلم
” هفت ماهگی” داستان زندگی رعنا( باران کوثری) و مهرداد(حامد بهداد) است. رعنا که سابقه سقط جنین را دارد، در حال گذران هفت ماهگی خود است. رعنا یک زن حامله ی بسیار عصبی و لجباز و شکاک است که به سرعت در حال تغییر عقیده و نظراتش می باشد، این عوارض بارداری شاید در همه ی خانم ها عادی باشد و معمولی به نظر برسد اما در فیلم بخش عمده این عوارض ناشی از شک رعنا به مهرداد است. رعنا دختری شهرستانی است و به همین خاطر مدام از سوی طناز- خواهر شوهر خود- تحقیر می شود. اولین جرقه نمود این شک زمانی است که مهرداد به حمام رفته تا آماده رفتن به تولد طناز(پگاه آهنگرانی) شود و رعنا موبایل او را چک می کند.
مهرداد، رعنا را زنی منزوی می داند و از او می خواهد کمی معاشرت کند اما رعنا منشأ این انزوا را ایراد گیری‎های شوهرش می داند:
« کی رو برام گذاشتی؟ به یکی میگی مجرده، یکی رو میگی دوست پسر داره، یکی تیک میزنه.»
رعنا مرتب تکرار می کند که از خواهر مهرداد و دوستانش خوشش نمی آید و نمی خواهد با آنها ارتباط داشته باشد. رعنا که تمام هوش و حواسش به دنبال مچ‎گیری از مهرداد است، توجهش به پیراهن او که لکه ای قرمز روی شانه اش دارد، جلب می شود اما به مهرداد چیزی نمی گوید البته مهرداد آن را جای لک میوه می داند. شک رعنا به مهرداد به حدی است که حاضر نمی شود این دو ماه مانده به زایمان را که دو ماه مهمی است برای استراحت نزد مادرش به مرزن آباد برود. روزی که رعنا در خانه تنهاست و به عادت همیشگی در را به روی زری جون باز نمی کند؛ کمد سیسمونی بچه را می آورند و زری جون ناچار کلید انداخته به داخل می رود و می بیند رعنا روی زمین افتاده است. مهرداد سراسیمه خود را به منزل رسانده و با عصبانیت رعنا را تهدید می کند که وای به حالش اگر این بار بلایی سر بچه بیاید. مهرداد ملتمسانه از رعنا می خواهد پیش مادرش برود و در جواب شک و تردید رعنا می گوید:« تو از من چی دیدی رعنا؟ تو خونه‎ای که مادر و خواهرم هستند چه غلطی می خوام بکنم.»سرانجام رعنا با چشمانی گریان راهی مرزن آباد می شود.
پس از رفتن رعنا، مخاطب به دنبال تصویری از خیانت مهرداد است اما مهرداد اهل خیانت نیست. او فقط در غیاب رعنا امیرحسین( احمد مهران فر) را به خانه اش آورده و مهمانی می گیرد.

خیانت اما این بار از سوی دختران
” هفت ماهگی” در کنار روایت زندگی این زوج که فقط ظن خیانت به یکدیگر را دارند، خیانت آشکار را در زندگی طناز نشان می دهد.
“طناز” دختری لات و بددهن است و از شوهر خود فرزاد طلاق گرفته و 1400 سکه مهریه خود را به اجرا گذاشته است. سالومه طناز را به خاطر جدایی از فرزاد سرزنش کرده و می گوید:
« قرار نیست این یکی اومد اون یکی بره، تو سیاست نداری.»
گرچه طناز در مقابل این حرف لب به دندان می‎گزد و می گوید که چنین کاری گناه دارد، اما به تدریج مشخص می شود طناز دختر عفیفی نیست و عفت او پیش از ازدواج لکه دار شده است، جایی که فرزاد در جواب حرف مهرداد که می گوید:” زن تی شرت نیست که بعد از شش ماه عوضش کنی” با داد و بیداد به زن بودن طناز قبل از ازدواج اشاره می کند:
« تی شرتی که مارک و نایلونش را کندند تاناکوراست، بعد از شش ماه هم میشه پسش داد.»
فرزاد سپس طناز را تهدید می کند از گرفتن مهریه خود صرف نظر کند وگرنه به برادرش می گوید با چه کسی ارتباط دارد. طناز با امیر حسین در ارتباط است و مهرداد بالاخره این موضوع را می فهمد و با عصبانیت امیرحسین را از خانه و مغازه اش بیرون می کند.
“سالومه”-دوست طناز- هم دختر فاسدیست. اولین نشانه این فساد زمانی معلوم می شود که طناز در حال جارو زدن خانه است و به سالومه که از درد شکم به خود می پیچد، می گوید:
« هنوز هم بعد از یک ماه درد داری؟»
و سالومه با تمسخر جواب می دهد:« عشق و حالش برای مردهاست، بدبختی‎اش برای ما.»
سالومه و مهرداد در گذشته به هم علاقمند بوده اند. زمانی که به دنبال وقوع زلزله طناز و زری جون راهی بیمارستان شده و مهرداد و سالومه در خانه تنها می شوند، سالومه که گویی بعد از چندسال فرصت تنها شدن با مهرداد را به دست آورده با صراحت از او می پرسد چه چیز رعنا بهتر از او بوده که مهرداد رعنا را انتخاب کرده است. مهرداد هم صادقانه جواب می دهد:
« بحث خوب بودن و بد بودن نیست. من نمیدونستم تو هم از من خوشت میاد، از طرفی تو زیاد دوست پسر داشتی و پشت سرت حرف و حدیث زیاد بود.»
سالومه با افسوس سر تکان می دهد و می گوید:
« مرد خوب مثل جا پارک میمونه یا پر است یا دم خونه مردم پارکه، بعضیا هم دوبله پارک می کنند.»
و مهرداد در جواب می گوید:
« من جا پارکم شما میخوای دوبله پارک کنی؟»
سالومه دختریست که به دلیل هوا و هوس از رسیدن به عشق واقعی خود یعنی مهرداد بازمانده است. دختری که به قول طناز شاید بیمار است و چشم دیدن خوشبختی دیگران را ندارد. طناز به تدریج در می یابد که فرزاد را به خاطر سالومه از دست داده است. سالومه آمار زندگی طناز را لحظه به لحظه به فرزاد می داده، چه قبل از جدایی و چه حالا. همین خبرچینی سالومه است که به زندگی رعنا پایان می بخشد.

رعنا قربانیِ شکِ بی‎جا
پایان فیلم هم بسیار تلخ است. شک بی‎جایِ رعنا به مهرداد زمینه مرگ او را فراهم می کند. رعنا با دریافت پیامکی که از او می خواهد به تهران بیاید شبانه در جاده چالوس زیر سقوط کوه مانده و راهی بیمارستان می شود. رعنا به کما می رود. مهرداد که از آمدن ناگهانی او به تهران شوکه شده است پس از اینکه می فهمد او همراه با یک مرد دچار سانحه شده است به او شک می کند. این بار نوبت مهرداد است که به زنش شک کند. مهرداد مستأصل به تحقیق از آقای صناعی می پردازد و گرچه می فهمد مرد خوش نامی نبوده اما به توصیه یک دستفروش شک بد به دلش راه نمی دهد و باور می کند که رعنا تنها مسافر او بوده است. مهرداد بین سلامتی دختر و همسرش نجات جان رعنا را انتخاب می کند اما رعنا دچار مرگ مغزی می شود، تا زمان به دنیا آمدن بچه رعنا با دستگاه نفس می کشد.
در سکانس پایانی فیلم دختر بچه با موهای پریشان در باغی سرسبز در پرتو تابش نور خورشید از میان درختان در حال تاب بازی است و مهرداد عاشقانه او را تاب می دهد. مخاطب آرزو می کنداقلا پس از این اتفاقات مهردا متحول شده و بداند دخترش را چگونه تربیت کند تا در آینده طناز و یا سالومه دیگری نشود.

به سبک زندگی جوان های امروز
“هفت ماهگی” می خواهد در آسیب شناسی زندگی جوانان امروزی، مخاطب را به سبک زندگی آن ها نزدیک کند و معضلات این نوع زندگی را که همراه با بی قیدی و کم توجهی نسبت به بسیاری از مسائل از جمله روابط زن و مرد است، به تصویر بکشد. فیلم نشان می د هد که روابط آزاد با جنس مخالف شائبه خیانت را در ذهن طرف مقابل شکل می دهد. در این فیلم گرچه مهرداد به رعنا خیانت نمی کند اما حرکات و رفتارهای بی پروای او در مقابل سالومه باعث می شود نه تنها رعنا بلکه مخاطب هم به دنبال مچ‎گیری از مهرداد باشد.
به نظر می آید فیلمساز توانسته تمام توانش را برای سیاه جلوه دادن این روابط به کار گیرد و سرانجام تلخ روابط اجتماعی نامشروع را در چشم بینندگان پررنگ سازد.

/انتهای متن/

درج نظر