می خواهند درجه توسعه یافتگی کشور را پس از انقلاب کمتر نشان دهند

انقلاب اسلامی نسبت به رژیم شاه چه مزایایی برای مردم مخصوصا دختران و زنان به ارمغان آورد؟ نسلی که انقلاب کرده و پیش از انقلاب را دیده و می تواند مقایسه عینی میان قبل و بعد از انقلاب داشته باشد، در این مورد حرف های جالبی دارد.

1


خانم سعیدی که مدیریت یکی از بخش های نرم افزاری شرکت بزرگی را بر عهده دارد، در پاسخ به این سؤال که چرا انقلاب کردید، می گوید:

« آن زمان من دختر جوان و پرشوری بودم که برای آینده آرزوهای زیادی را برای خودم متصور می شدم بعد از اتمام تحصیل در دوران مدرسه برای رفتن به دانشگاه شبانه روز درس می خواندم و موفق شدم وارد دانشگاه شوم اما آنچه که باعث شد من هم به جمع جوانان انقلابی بپیوندم عدم خودباوری و اعتماد به نقس رژیم شاه بود».

 

رژیم شاه اجازه بروز استعدادها را نمی داد

وی اضافه می کند: « وقتی می دیدم که با وجود کارشناسان متخصص و دلسوز، اداره کشور به کارشناسان خارجی و بیگانه سپرده می شود خیلی ناراحت بودم به ویژه اینکه نه تنها هیچ دلسوزی برای مردم ایران نداشتند بلکه در صدد عقب نگاه داشتن کشور و تداوم نیاز به حضور آنان در بخش های مختلف کشور را داشتند. اما بعد از پیروزی انقلاب با وجود مشکلاتی که انکارشان نمی کنم ما در تمام سطوح علمی و مدیریتی کشورمان از افراد ایرانی، باسواد، متفکر، باهوش و خلاق استفاده می کنیم و با وجود تمام تحریم ها، پیشرفت علمی ما متوقف نشده؛ در صورتی که در زمان شاه مشکلات اقتصادی شاید کم تر بود و تحریمی نبود اما اجازه رشد و بروز استعداد به افراد داده نمی شد».

بعد از انقلاب امکان تحصیل دخترها خیلی زیاد شد
پیش از انقلاب به دلیل فعالیت های انقلابی توسط ساواک دستگیر و مورد شکنجه قرار گرفت او که اکنون خانه دار و مادر چهار فرزند تحصیل کرده است در این مورد می گوید:« تا پیش از انقلاب درصد کمی از مردم باسواد بودند و طبق آمار و ارقامی که یکی از فرزندانم به دلیل تحصیل در رشته جمیعت شناسی به صورت علمی مطرح می کند آن زمان با وجود جمیعت کم نسبت به حال حاضر تنها نزدیک به 45 درصد مردم باسواد بودند، 65 درصد مردم روستانشین بودند و از کم ترین سطح امکانات جهت تحصیل و زندگی برخوردار بودند در حالی که امروز بیش از 90 درصد جمعیت 75 میلیونی ما باسواد هستند. امکان تحصیل برای زنان و دختران ما بعد از انقلاب بسیار آسان تر است تا جایی که بیش ترین ورودی به دانشگاه ها دختران هستند در صورتی که افرادی که پیش از انقلاب را درک کرده اند به درستی می توانند بگویند که شرایط امروز برای دختر و زن ایرانی قابل مقایسه با قبل نیست.»

 

 خاطرات درباریان شاه را بخوانید
وی ادامه داد:« نوجوان و جوان امروز برای درک بهتر آن شرایط و پاسخ به این سؤال که چرا ما انقلاب کردیم بهتر است که اسناد و مدارک مانده از ان زمان را مطالعه کند و خواندن خاطرات افرادی که به دربار شاه نزدیک بودند نیز خالی از لطف نیست. فساد مالی و جنسی که در خاندان شاه انجام می گرفت، بدون هیچ گونه توضیح و توبیخی،  زندگی سخت روستاییان و بی توجهی به فقرا و نیازمندان وعوامل دیگری که همگی موجب بروز این انقلاب شد. در واقع ما نه تنها برای اقتصاد که برای اسلام و ارزش های مان انقلاب کردیم. البته امروز اشکالاتی وجود داره نه چندان کوچک که باید درسایه ایمان و کوشش وصبر برطرف شود. مسلما امروز تا مدینه فاضله انقلاب اسلامی فاصله زیاد است اما عدم آگاهی بخشی صحیح در خصوص شرایط پیش از انقلاب و پس از انقلاب، بالا رفتن سطح توقعات و انتظارات نسل امروز بدون توجه به شرایط حاکم موجب شده که این سال ها بیش از پیش ما انقلابیون را مورد خطاب قرار دهند که چرا انقلاب کردیم؟!».

همه مردم با هم به سلطه امریکا نه گفتند
از زمان انقلاب می گوید که تنها 18 سال داشته است و در تظاهرات علیه رژیم شاه شرکت می کرده است. او نیز در خصوص شرایطی که موجب شد به انقلابیون بپیوندد می گوید:« با اینکه کم سن و سال بودم و شرابط حضور در اجتماع برای دختری به سن و سال من قدری سخت بود و خانواده ها معمولاً نمی پذیرفتند اما شنیدن شعارهای آن زمان و دیدن شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه باعث شد من هم در اکثر تظاهرات شرکت کنم. شعار میلیون ها تظاهر کننده ای که یکصدا خواهان استقرار نظام جمهوری اسلامی و نفی سلطه ی شرق و غرب بر کشور بودند برای من بسیار جاذب بود. به اعتقاد من اصلی ترین موتور محرکه ی حرکت های مردمی در راهپیمایی های عظیم و قیام تاریخی بهمن 57، نه بحث اقتصاد و دغدغه ی نان ، بلکه عزم جدی در پایان بخشیدن به فساد گسترده و رو به رشد هیئت حاکمه و رهایی از نفوذ و سلطه ی فرهنگی و اجتماعی غرب به ویژه آمریکا بود که همه مردم با هم به آن نه گفتند. مشارکت و حضور طیف های گوناگون فکری و عقیدتی در راه پیمایی ها و حتی مبارزات مسلحانه بر ضد رژیم پهلوی از نارضایتی تمامی گروه ها و مبارزان سیاسی از اوضاع و شرایط حاکم بر ایران  آن روز ها حکایت می کند.»

در روشن گری نسل جوان نسبت به انقلاب، کم کاری کرده ایم

به گفته خانم احمدی:« سؤال در خصوص اینکه چرا انقلاب کردیم برای نسل دوم و سوم بعد از انقلاب که ان شرایط را درک نکرده اند و نسبت به برخی شرایط امروز نیز گلگی دارند، دور از انتظار نیست اما چگونگی پاسخ به این سؤال و روشن گری در این خصوص است که اهمیت دارد و ما در این مورد کم کاری کرده ایم. باعث تاسف است که امروزه به هنگام اظهارنظر درباره وضع موجود کشور، جدا از برخی تحلیل های مغرضانه و جهت دار دشمنان، بخشی از تحلیل ها و قضاوت های دوستان نیز منصفانه و واقع بینانه ارائه نمی شود. حتی تلاش جهت دار و معنی داری در خصوص القای این نکته به مردم صورت می گیرد تا وضعیت اقتصادی و درجه توسعه یافتگی کشور در مقایسه با قبل از انقلاب بدتر نشان داده شود. ولی تامل واقع بینانه و تحلیل علمی تحولات پس از انقلاب، به وضوح نشان می دهد که با توجه به شرایط و محدودیت های موجود، جمهوری اسلامی در مدت عمر خود توانسته ضمن مقاومت در برابر فشارها و تجاوزات بیگانگان، در اصلاح و بهبود وضعیت معیشتی و اجتماعی مردم خود نیز توفیقات فراوانی به دست آورد. البته پرداختن به اقدامات مثبت نظام، به معنی نفی یا نادیده گرفتن معضلات و نواقص موجود هم نیست».

قسمت اول(چرا بزرگ تر ها انقلاب کردند؟)

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)