نادر ابراهیمی بعد از انقلاب: پرکار و موفق

گفتیم که  نادر ابراهیمی نویسنده ای مبارزی بود که در سال‌های پیش از انقلاب در لفافه برای کودکان داستان های انتقادی- سیاسی می نوشت و با همین نگاه انتقادی ظلم ستیزانه پس ازانقلاب هم به بیان دیدگاه هایش از جمله در یبان در مورد شخصیت امام خمینی پرداخت که و ازاین بابت مورد انتقاد بعضی  روشنفکران قرار گرفت.

0

 

 فاطمه قاسم آبادی/

اما نگاهی هم به فعالیت های او داریم پس از انقلاب اسلامی.

 پیروزی انقلاب اسلامی هم در عرصه فکر و هم عمل بر نادر ابراهیمی اثرات مهمی داشت. او با پیروزی انقلاب وارد عرصه جدیدی از فعالیت شد؛ اگر چه از سال های پیش از انقلاب هم سابقه فعالیت های خوبی داشت.

 

راه‌اندازی مؤسسه ایران‌شناسی

او نخستین مؤسسه‌ غیرانتفاعی-غیردولتی ایران‌شناسی را تأسیس کرد و هزینه و زحمت‌های فراوانی برای سفر، تهیه‌ فیلم و عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن‌ها صرف نمود؛ اما این موسسه به خوبی شناخته و به ‌کار گرفته نشد و با فرارسیدن انقلاب و جنگ، فعالیت آن متوقف گردید.    

 

تأثیر  پیروزی انقلاب بر آثار ابراهیمی

پیروزی انقلاب اسلامی ایران تأثیر زیادی بر آثار نادر ابراهیمی داشت، به خصوص که او سانسور و بی‌توجهی و ناآگاهی مسئولان وزارت فرهنگ و هنر پهلوی را بر تألیفات خود مشاهده کرده بود. بعد از انقلاب حجم آثار چاپی نادر ابراهیمی بسیار بیشتر از قبل شد.

در سال های پس از انقلاب نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه‌ی تلویزیونی را نوشته و كارگردانی كرد و آهنگ‌ها و ترانه‌هایی هم برای آن‌ها ساخت.

بعدازا نقلاب او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینهٔ ادبیات کودکان، با تأسیس «مؤسسهٔ همگام با کودکان و نوجوانان» ـ با همکاری همسرش ـ در آن مؤسسه متمرکز کرد. این مؤسسه، به‌منظور مطالعه در زمینهٔ مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش را در حیطهٔ نوشتن، چاپ و پخش کتاب، نقاشی، عکاسی، و پژوهش دربارهٔ خلق‌وخو، رفتار و زبان کودکان و نیز بررسی شیوه‌های یادگیری آنان دنبال کرد. «همگام» عنوان «ناشر برگزیدهٔ آسیا» و «ناشر برگزیدهٔ نخست جهان» را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد.

ابراهیمی در زمینهٔ ادبیات کودکان، جایزهٔ نخست براتیسلاوا، جایزهٔ نخست تعلیم و تربیت یونسکو، جایزهٔ کتاب برگزیدهٔ سال ایران و چندین جایزهٔ دیگر را دریافت کرد.

 او همچنین عنوان «نویسندهٔ برگزیدهٔ ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را به‌خاطر داستان بلند و هفت جلدی «آتش بدون دود» به‌دست آورده‌است.

نادر ابراهیمی رشته‌های مختلف ورزشی را تجربه کرده است.او یکی از قدیم‌ترین گروه‌های کوهنوردی به‌نام «اَبَرمرد» را بنیان نهاد و در توسعهٔ کوهنوردی و اخلاق کوهنوردی، عنصری تأثیرگذار بوده‌است.

1

 سرانجام

سرانجام نادر ابراهیمی نویسنده ای که اگر نتوان به عنوان بهترین نویسنده ی کشورمان از او یاد کرد ، حداقل جزو بهترین های نویسندگی به شمار می آید، بعد از عمری تلاش در جهت بهبود شرایط فرهنگی کشور  در سن ۷۲ سالگی پس از چندین سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری بعد از ظهر پنجشنبه ۱۶خرداد ۱۳۸۷ درگذشت.

 

کتاب ها

آثار نادر ابراهیمی که بخشی از آن هم با حوزه زن و خانواده مرتبط است، به این ترتیب است:

چهل نامه کوتاه به همسرم

 بار دیگر شهری که دوست میداشتم

 افسانه باران

حکایت آن اژدها

 یک عاشقانه آرام

 فردا شکل امروز نیست

تضادهای درونی

ابن مشغله

ابوالمشاغل

 آتشْ بدون دود

سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد (داستان بلند سه‌جلدی بر اساس زندگی امام خمینی (ره) عارف، فیلسوف، سیاستمدار و رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران)

آرش در قلمرو تردید (پاسخ‌ناپذیر)داستان بلند هفت جلدی 

 مصابا و رؤیاهای گاجرات

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم

هزارپای سیاه و قصه‌های صحرا

افسانه‌ی باران

در سرزمین کوچک من ‌(منتخب آثار)

تضادهای درونی

 انسان

 

نمایش‌نامه‌ها

اجازه هست آقای برشت؟

 وسعت معنای انتظار (سه قصه‌ی نمایشی)

 یک قصه‌معمولی و قدیمی در باب جنایت

 

فیلم‌نامه‌ها

صدای صحرا

آخرین عادل غرب

2

 فهرست آثار کودکان و نوجوانان

کلاغ‌ها (جایزه‌ اول فستیوال کتاب‌های کودکان توکیوی ژاپن، جایزه‌ اول – سیب طلایی – براتیسلاوا، جایزه‌ اول تعلیم و تربیت از یونسکو)

 سنجاب‌ها، دور از خانه (کتاب برگزیده شورای کتاب کودک)

 قصه‌ گل‌های قالی، پهلوان پهلوانان پوریای ولی (جایزه‌بزرگ جشنواره‌ کتاب کودک کنکور نوما، ژاپن)

 باران – آفتاب و قصه‌ کاشی

 بزی که گم شد

 من راه خانه‌ام را گم کرده‌ام

 سفرهای دورودراز هامی و کامی در وطن

 پدر چرا توی خانه مانده است (از مجموعه‌ قصه‌های انقلاب برای کودکان)

 جای او خالی (همان)

 نیروی هوایی (همان)

 سحرگاهان همافرها اعدام می‌شوند (همان)

 برادرت را صدا کن (همان)

 برادر من مجاهد (همان)

 برادر من فدایی (همان)

 جنگ بزرگ از مدرسه‌ امیریان (همان)

 نامه‌ی فاطمه (همان)

 پاسخ‌ نامه‌ فاطمه (همان)

 مامان! من چرا بزرگ نمی‌شوم (از مجموعه قصه‌های ریحانه خانم)

 روزی که فریادم را همسایه‌ها شنیدند (همان)

 آدم وقتی حرف می‌زند چه شکلی می‌شود (همان)

 درخت قصه ـ قمری‌های قصه (جایزه‌ کتاب برگزیده ازسوی هیأت داوران بزرگ‌سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه‌ کتاب برگزیده ازسوی هیأت داوران خردسال، ترجمه‌شده به زبان روسی در ترکمنستان) .

قسمت اول (نادر ابراهیمی، نویسنده ای برای تمامی فصول)

/انتهای متن/

درج نظر