بودجه پیشنهادی برای معاونت زنان در سال 95 کافیست

معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای معاونت امور زنان و خانواده برای سال 95 (البته به شرط تحقق ارقام بودجه ای) کافی و مناسب به نظر می‌رسد و بودجه عملیاتی باید در قالب بودجه دستگاهی و استانی در نظر گرفته شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، معاون سابق مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای معاونت امور زنان و خانواده برای سال 95 (البته به شرط تحقق ارقام بودجه ای) کافی و مناسب به نظر می‌رسد و بودجه عملیاتی باید در قالب بودجه دستگاهی و استانی در نظر گرفته شود.

بودجه پیشنهادی برای معاونت زنان در سال 95 کافیست

پروین هدایتی در گفت و گو با خبرنگار سرویس«زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) افزود: امور زنان و خانواده که در برگیرنده جوانان هم هست، جزو امور بین بخشی است یعنی برای ایجاد حرکت و تحول مثبت در این حوزه لازم است بخش‌های مختلف با حرکتی همسو و هدفمند حرکت کنند. این هدف‌گذاری‌ها و پایش مداوم آن برای رسیدن به نقطه مطلوب از وظایف مهم و اصلی معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری است که برای تحقق آن بودجه در نظر گرفته شده در سال 95 (البته به شرط تحقق ارقام بودجه ای) کافی و مناسب به نظر می‌رسد و بودجه عملیاتی باید در قالب بودجه دستگاهی و استانی در نظر گرفته شود.
معاون مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم با بیان اینکه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یکی از معاونت‌های ستادی در حوزه نهاد ریاست جمهوری است،اظهارکرد: شرح وظایف و تعداد کارشناسان این معاونت حاکی از انجام امور مرتبط با مأموریت وشرح وظایف در سطح ملی و بین المللی به شکل کلان و غیراجرایی است. از این رو بودجه اختصاص یافته به این حوزه از فعالیتها نیز متناسب با این امر در نظر گرفته می شود.
این فعال حوزه زنان در ادامه گفت: حضور مشاوران وزیران در امور زنان و خانواده در دستگاه‌های اجرایی و مشاوران استانداران در امور زنان و خانواده در کلیه استانها به‌ عنوان بازوان اجرایی این معاونت توان مضاعفی را درعمل واجرا برای این نهاد به وجود آورده‌است .
معاون مرکز امور زنان و خانواده در دولت دهم تصریح کرد: با این رویکرد آنچه که در ظاهر از آن به عنوان بودجه امور زنان و خانواده مندرج در لوایح سالیانه نام برده می‌شود، تنها بخشی از اعتبار درنظر گرفته شده برای زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه است که توسط حوزه ستادی زنان (معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ) باید برنامه‌ریزی شود؛ اما لازم است بخش مهم و اصلی آن از سوی وزارتخانه‌ها (دستگاه‌های اجرایی) و استان‌ها از محل اعتبارات خاص و یا موضوعی در جهت هدف‌گذاری‌های کلان مصوب بیست وپنجساله نظام،قانون برنامه های پنجساله و به تبع آن بودجه‌های سالیانه صورت پذیرد
وی افزود: با توجه به عناوین وزارتخانه‌ها می‌توان گفت که نظام و ساختار دولتی ما ماموریت‌گرا است. به این معنا که برای بخش‌ها و حوزه‌های مختلف مانند بهداشت ودرمان ، آموزش و پرورش، آموزش عالی ، کشاورزی، صنعت،مسکن وشهرسازی ، مخابرات ، نفت و …. دستگاههای اجرایی متناظر تشکیل و به امور مربوطه در هربخش می پردازند و دولت‌ها باتوجه به امور زیربنایی و اجرایی در هر کدام از این بخش‌ها بودجه‌های خاص آن را هر ساله در لوایح پیشنهادی خود در نظر می‌گیرند.
هدایتی در ادامه گفت: متاسفانه آنچه که در دهه اخیر و حتی سال‌های قبل از آن در کارنامه بودجه‌ای امور زنان مشاهده می‌شود حاکی از ورود به اموری است که شاید به لحاظ ظرف زمانی، لازم و واجب به نظر می‌رسیدند؛ اما به دلیل اجرایی بودن، اعتبار کم سالیانه را در خود حل می‌کردند و آثار و نتایج قابل قبولی برای زنان نداشتند.
وی با اشاره به ماده 230 برنامه پنجم توسعه اظهارکرد: سرمایه اجتماعی زنان و خانواده شامل ماده 41 تا 45 برنامه پنجم می‌شد و بهتر بود که متن ماده 230 در این بخش آورده شود اما مفاد این ماده در وقت اضافه و بعد از تصویب مواد قانونی لایحه با تلاش اعضای فراکسیون زنان به برنامه اضافه شد به همین دلیل در انتهای برنامه و تحت عنوان ماده 230 ذکر شد.
هدایتی در پایان گفت: ماده 230 با تمام ضعفهایی که داشت از ماده 26 احکام برنامه ششم توسعه قوی‌تر بود. ماده 26 فقط اشاره به تقویت جایگاه سازمانی مشاوران برای برقراری عدالت جنسیتی دارد و معاونت امور زنان از طریق ستاد ملی زن و خانواده – که در دوسال اخیر تشکیل نشده است – باید برای دستیابی به عدالت جنسیتی شاخص‌هایی را وضع کند.

/انتهای متن/

درج نظر