چرم ایرانی از خوش دوخت ترین و ماندگارترین چرم هاست

 از هنر چرم دوزی گفتیم که هنری مناسب برای زنان است و جاهایی برای آموزش آن در گوشه و کنار شهر در دسترس خانم هاست. با استاد چرم دوز در مورد امکان درآمدزایی این هنر برای خانم ها هم گفت و گو کردیم.

0

فاطمه قاسم آبادی/

استاد بگویید که برای عرضه هنر چرم دوزی خانم ها بازار یا کلا جایی برای فروش این هنر های دستی وجود دارد؟

در اولین مرحله که هر کس می تواند آثارش را در میان دوستان و آشنایانش تبلیغ و عرضه کند . بعد از آن در نمایشگاه های صنایع  دستی فرصت خوبی برای فروش وجود دارد. خیلی وقت ها در آموزشگاه هایی که این هنر را در آن می آموزند، محلی برای فروش آثار هست. البته در بازار هم می شود این محصولات را فروخت منتها در این صورت بیشتر سودش به مغازه داران می رسد که این اصلا برای سازنده به صرفه نیست.

البته در روزگار ما امکان تبلیغات ما به قدری زیاد است که هر کس می تواند در صفحه های اجتماعی خود یا گروه ها و کانال ها آثار خود را تبلیغ کند و از همین طریق کارهایش را به فروش برساند.

 

1

استقبال و میل مردم به خرید این گونه آثار دستی را چقدر می دانید؟

صنایع دستی از قدیم برای مردم بیشتر کشورها ارزشمند و پر مخاطب بوده است ولی به همان نسبت به خاطر زمان بر بودن و هزینه ی نسبتا زیادتری که برای سازنده ها دارد، قیمت های بیشتری نسبت به اجناس کارخانه ای داشته اند. در حال حاضر هم در تهران استقبال از این کارها به نسبت شهرستان ها خیلی زیاد نیست.

مخصوصا در آن دسته از شهرستان ها که موقعیت توریستی دارند و بازدید کننده های زیادی دارد فروش این دسته از آثار چرمی بی نظیر است؛ حتی مردم تهران هم وقتی به این شهرستان ها می روند برای سوغاتی بیشتر علاقه مند به خرید این نوع محصولات هنری هستند.

 

کمی در مورد چرم و خواصش برای مخاطبین به دخت توضیح بدهید

چرم اصل به خاطر ماندگاری بالا و زیبایی خاص و شکیل بودنش بسیار مورد توجه مخاطبان است. معمولا چرم هایی مثل چرم بز، چرم گاو ، اشبالت و…مورد استفاده ی چرم دوزان قرار می گیرد.

 

به نظر شما چرم ایرانی قابلیت رقابت با چرم های خارجی را دارد؟

صد البته تا جایی که من دیده ام چرم ایرانی اگر اصلش به دست چرم ساز برسد جزو خوش دوخت ترین و ماندگارترین چرم های موجود در بازار است.

از این مساله هم نمی توان گذشت که ما از نظر شرعی نمی توانیم از چرم هر حیوانی استفاده کنیم. برای مثال ما نمی توانیم از چرم حیوانات حرام گوشت استفاده کنیم و یکی ازخوبی های استفاده از چرم های ساخت داخلی همین مطمئن بودنش است.

 

قیمت های آثار دستی در حدی هست که قشر متوسط هم بتوانند از آن استفاده کنند؟

قیمت آثار تمام چرم کمی بالاست ولی خرید آثاری که از دو نوع چرم اصل و غیر اصل در آن بکار رفته است هم به صرفه تر است هم برای عموم اصلا قابل تشخیص نیست. مخصوصا اگر هنرمند سلیقه به خرج داده باشد و این دو چرم را هنرمندانه با هم ترکیب کرده باشد هم قیمت پایین می آید هم برای مخاطب جذاب تر به نظر می رسد.

کلا یکی از خوبی های خرید جنس چرمی برای قشر متوسط دوام بالای آن است که باعث می شود مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنند و این هم به نوعی به صرفه تر است تا خرید اجناس نا مرغوب که مهمان چند ماه بیشتر نیستند.

 

آینده ی این هنر را بین مخاطبین خانم چگونه می بینید؟

به نظرم چرم دوزی آینده ی بسیار خوب و روشنی دارد. این هنر چند سالی هست که در بین مردم مخاطب پیدا کرده است و اصلا من خودم در سفری که به اصفهان داشتم با دیدن سیل استقبال مردم و تنوع بسیار بالای اجناس به این هنر علاقمند شدم .الان هم که نمونه کارهایم را در شبکه های اجتماعی می گذارم می بینم استقبال مردم از این کارها بسیار زیاد است.

مخصوصا که در حال حاضر تنوع چرم به گونه ای است که خانم ها می توانند رنگ مورد علاقه و طرحی را که دوست دارند انتخاب کنند و کارهای بسیار زیبا و تکی را بدوزند و دست شان در انتخاب کاملا باز است.

من خودم سفارشی داشتم که خانمی رنگ خاصی را انتخاب کرده بود و از آن رنگ کیف دوشی، جا موبایلی، جای آینه و کیف پول همان رنگ خاص را هم سفارش داده بود.

 

کیفیت کارهای جدید به نظر شما چطور است؟ بعضی ها معتقدند که کارهای قدیمی چرم کارهای بهتر و با دوام تری بوده است. نظر شما چیست؟

متاسفانه باید بگویم که این حرف درست است. شاید یکی از دلایلش بالا رفتن مخاطب و پایین آمدن کیفیت ها باشد ولی در همین وضعیت هم ما باید سعی کنیم به جلو نگاه کنیم و بهترین کارهایی را که می توانیم ارائه بدهیم تا مخاطب را از دست ندهیم.

 

شهر های پیشرو در صنعت چرم در کشور ما کدامند؟

صد البته که اصفهان و بعد از آن در شهرهای توریستی مثل شیراز، یزد، همدان و…کارهای بسیار زیبایی را دیده ام که فروششان هم بسیار بالا بوده است.

 

به نظر شما تفاوت بین چرم های مارک و چرم های دستی معمولی که هنرمندان می دوزند در چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست “چرم مارک” مسلما اسم یک برند است که جذابیتش برای خریدار زیاد است. منتها اگر همان چرم را یک استاد کار خوش ذوق دوخته باشد مسلما برای مخاطب بهتراست که برای چرم مارک پول زیاد ندهد و برای همان چرم دستی بدهد که کیفیت و زیبایی اش هم با همین چرم مارک یکی است، پول کمتری بدهد.

 

اگر حرف یا توصیه ای برای خوانندگان به دخت دارید بفرمایید.

حیف است که وقت خانم ها و دختران عزیز ایرانی در خانه به بطالت بگذرد. خوشبختانه هنر این توانایی را دارد که علاوه بر خلق زیبایی موجب بیشتر شدن روحیه ی مثبت در خانم ها شود. امیدوارم خانم ها در کنار وظایف شان در خانه بتوانند وقتی را برای یادگیری هنرهای سودمند صرف کنند و از خلق آثار هنری شان در هر زمینه ای که به آن علاقمند هستند، لذت ببرند.

 

قسمت اول(چرم دوزی، هنر مردانه نیست)

/انتهای متن/

 

 

 

درج نظر